Performancing Metrics

صدور مجوز صادرات محصولات پروتئینی به روسیه | اتاق خبر
کد خبر: 301851
تاریخ انتشار: 22 آذر 1394 - 13:44
با وجود اعلام معاون وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر امضای پروتکل دامپزشکی ایران و روسیه برای صادرات محصولات پروتئینی ایران به این کشور، نگرانی‌هایی درباره بالا بودن عوارض صادراتی به این کشور و و افت ارزش پولی روسیه برای صادرکنندگان وجود دارد.

با وجود اعلام معاون وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر امضای پروتکل دامپزشکی ایران و روسیه برای صادرات محصولات پروتئینی ایران به این کشور، نگرانی‌هایی درباره بالا بودن عوارض صادراتی به این کشور و و افت ارزش پولی روسیه برای صادرکنندگان وجود دارد.

 به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسنا، در حالی امروز خبر امضای پروتکل مربوط به تایید دامپزشکی برای صادرات فرآورده های دامی به گوش می‌رسد که این خبر با توجه به وضعیت منطقه و روابط روسیه می‌تواند به معنای آغاز مبادلات پر حجم بین ایران و این کشور باشد.

 معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی ضمن تایید خبر امضای پروتکل دامپزشکی ایران و روسیه گفت: کلیات مربوط به صادرات محصولات دام و طیور ایران به روسیه مدتهاست که جمع‌بندی شده است؛ به گونه‌ای که روس‌ها از فرآیند تولید محصولات لبنی و کشتارگاه‌ها بازدید کردند که همه مورد تایید بود و فقط پروتکل مربوط به دامپزشکی دو کشور مانده بود که اخیرا نهایی شد.

 این توافق در شرایطی به مرحله نهایی خود رسیده که روسیه تا قبل از این اوکراین را به عنوان یکی از تامین کننده های اصلی فرآورده های گوشتی و لبنی بعد از تیرگی روابط بین دو کشور بر سر مسئله کریمه از دست داده بود و اکنون نیز بعد از تحریم اقتصادی ترکیه، یکی دیگر از تامین کننده های اصلی دیگر در فرآورده های دامی خود را از دست داده است و حالا بازار این کشور با کشش مناسبی که دارد می‌تواند هدف خوبی برای صادرات محصولات پروتئینی ایرانی باشد.

 در عین حال برخی نگرانی‌ها برای به دست آوردن این بازار وجود دارد که دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی یکی از آنها را قیمت تمام شده می‌داند و معتقد است در این زمینه توانایی ما برای رقابت با روسیه بسیار سخت خواهد بود.

 به اعتقاد یوسفی، شاید در بحث تخم مرغ امکان مساعدتری برای صادرات به روسیه داشته باشیم ولی در بحث گوشت مرغ به دلیل هزینه بالای حمل و نقل و قیمت رقابتی که برزیل ارائه می‌کند، ما توان رقابت با این کشور را در صادرات گوشت مرغ به روسیه نداریم.

 در همین مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور نیز می‌گوید که حجم صادراتی که ایران می‌تواند به روسیه داشته باشد کاملا به شرایط بستگی دارد که برای ارسال کالا دو طرف توافق می‌کنند.

 به گفته عظیم حجت، اگر روسیه عوارض صادرات محصولات پروتئینی را حذف کند یا به چهار درصد برساند قطعا می‌توان همکاری مناسبی در این زمنیه داشت و حجم خوبی صادر کرد اما در صورتی که قرار باشد عوارض 25 درصدی فعلی باقی بماند با توجه به کرایه حمل بالا، کار برای ارسال محصولات سخت می‌شود.

 وی همچنین عامل موثر دیگر در این باره را انتخاب واحد پولی مبنا دانست و گفت: از طرف دیگر با توجه به کاهش ارزش روبل روسیه قطعا انتخاب این واحد پولی به عنوان ارز مبادله‌ای ریسک بالاتری خواهد داشت در صورتی که انتخاب دلار می‌تواند شرایط متفاوت‌تری داشته باشد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید