Performancing Metrics

خودکفایی در تولید گندم با اختصاص پول یک سال واردات برای مکانیزاسیون | اتاق خبر
کد خبر: 306024
تاریخ انتشار: 12 دی 1394 - 20:53
عضو کارگروه کشاورزی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت گفت: نیاز ۱ میلیارد دلاری برای مکانیزه کردن تولید گندم برابر با واردات ۲.۵ تا ۳ میلیون تن واردات این محصول است و با اختصاص این رقم ذز یک سال به مکانیزاسون از واردات گندم بی نیاز می‌شویم.

اتاق خبر: عبدالمجید مهدوی دامغانی  اظهار کرد: به طور معمول موضوع واردات و اتلاف و ضایعات محصولات کشاورزی 2 مقوله جدا از هم هستند، اما خیلی وقت ها سرنوشت مشترکی با یکدیگر پیدا می‌کنند. 

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ وی افزود: بر اساس آمار و مستندات موجود میزان ضایعات محصولات کشاورزی در بسیاری از سال ها برابر با واردات همان محصول است.

ضایعات گندم و برنج  برابر با میزان واردات

مهدوی دامغانی گفت: 30 درصد از محصول گندم از زمان برداشت تا تولید آرد و نان، تبدیل به ضایعات می‌شود، از طرفی میزان واردات ما در بسیاری از سال‌ها هم همین میزان است.

معاون پژوهشی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه این میزان ضایعات قابل کنترل و ناشی از فقر تکنولوژی و دانش فنی است ادامه داد: دلیل بخش عمده ضایعات گندم و برنج در زمان برداشت به موارد یاد شده بر می گردد، همچنینی بخشی از ضایعات گندم به خاطر آفات ناشی از انبار داری نامناسب و عملکرد نا مناسب در زمان تهیه دانه است.

وی خاطر نشان کرد: این ضایعات حتما با استفاده از تکنولوژی و مکانیزاسیون بخش کشاورزی  و مدیریت مزرعه قابل کاهش است که باید به این سمت برویم.

مهدوی دامغانی با اشاره به اینکه مکانیزاسیون بخش کشاورزی در ایران باید بر اساس شرایط بومی ما انجام شود، تصریح کرد: با سرمایه گذاری  یک میلیارد دلاری در بخش کشاورزی از واردات بی نیاز می‌شویم.

وی افزود: یک میلیارد سرمایه گذاری در بخش گندم به این معنی است که ماشین آلات برداشت و کمباین مورد نیاز تامین شود که تحقق این امر بسیاری از مشکلات برداشت این محصول را حل می‌کند.

مهدوی دامغانی با بیان اینکه دولت سالانه 1 تا 2 میلیارد دلار برای واردات گندم اختصاص می‌دهد اظهار کرد:رقم یک میلیارد دلاری که مورد نیاز برای مکانیزه کردن تولید گندم است، برابر با واردات 2.5 تا 3 میلیون تن گندم است و با اختصاص رقم واردات به مکانیزاسون از واردات بی نیاز می‌شویم.

عضو کارگروه کشاورزی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در صورتی که دولت تنها مبلغ پرداختی برای واردات یک سال گندم خود را برای مکانیزه سازی این بخش اختصاص دهد میزان تلفات بخش گندم به شدت کاهش یافته و میزان واردات ان نیز کاهش می‌یابد.

چرا به مکانیزاسیون کشاورزی بی توجهی می شود؟

وی یادآورشد: این معادله ساده ای بوده که 20 سال در پژوهش های بخش کشاورزی مورد بررسی قرار گرفته است، اما اینکه چرا به مرحله اجرایی نمی رسد و به آن بی توجهی می شود، به خاطر بی توجهی ذانی به بخش کشاورزی است.

دبیر انجمن علمی کشاورزی بوم شناختی ایران گفت: ارزش تولیدات کشاورزی در تولید ناخالص ملی 11 تا 15 درصد و میزان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی سالانه از 5.5 درصد افزایش نیافته است. این سرمایه گذاری کم وتولید  بالا به معنی استهلاک بخش کشاورزی است.

کشاورزی ایران فرسوده است

وی افزود: این امر باعث شده که کشاورزی ما به سمت کشاورزی پایدار، تامین کننده امنیت غذایی و دارای حداقل تلفات کشاورزی نرفته و در واقع فرسوده شده است.

عضو کارگروه کشاورزی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد:  با توجه به این فرسودگی و تلفات بالا در بخش کشاورزی، برای تامین امنیت غذایی مجبور به واردات مواد غذایی مورد نیاز شده ایم.

واردات مواد غذایی مطابق با نیاز کشور نیست

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد واردات مواد غذایی مود نیاز بخش کشاورزی مطابق با نیاز کشور نیست گفت: واسطه گری در واردات مواد غذایی کشور باعث شده که دربرخی موارد به حدی واردات صورت گیرد که حتی از کل نیاز کشور نیز بیشتر است.

مهدوی دامغانی افزود: در تمام کشور ها نگاه به تامین  کالاهای اساسی به صورت امنیت ملی است و این امر ایجاب می کند،  ذخایر استراتژیک طولانی مدت باشد، به همین منظور بخشی از مازاد واردات محصولات کشاورزی به خاطر همین ذخایر استراتژیک است اما در برخی از موارد واردات مازاد بر نیاز کشور به دلیل  واسطه گری‌ها است.

وی در پایان گفت: وقتی که در واردات شفافیت لازم وجود نداشته باشد، شاهد این هستیم که میزان واردات بیشتر از نیاز است .

نظرات
ADS
ADS
پربازدید