Performancing Metrics

حاضریم کبود نفتا را با واردات جبران کنیم | اتاق خبر
کد خبر: 308819
تاریخ انتشار: 23 دی 1394 - 15:18
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با رد حذف دو واحد پالایشی سیراف گفت: حاضریم برای تأمین نیاز نفتا دو پالایشگاه اصفهان و تبریز این فرآورده نفتی را وارد کنیم.



اتاق خبر: عباس کاظمی با تأکید بر اینکه هشت سرمایه‌گذاری که متعهدند طرح پالایشی 480 هزار بشکه‌ای سیراف را اجرای کنند در حال کار هستند؛ تاکنون خبری مبنی بر حذف دو واحد پالایشی از این طرح را نشنیده‌ام، این خبر تنها گمانه زنی‌ است.

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ وی با تأکیدبر اینکه سرمایه‌گذاران برای فروش محصولات خود مشکل بازاریابی ندارند توضیح داد: آنها قبل از سرمایه‌گذار  بازاریابی کرده‌اند؛  آینده نفتا، آینده خوبی است و هیچ سرمایه‌گذاری تاکنون از اجرای این طرح استنکاف نکرده است.

معاون وزیر نفت با اظهار اینکه ارزیابی بازار نفتا تا بیست سال آینده نشان می‌دهد که این بازار رو به توسعه است گفت: سیراف علاوه بر نفتا، گاز مایع، نفت سفید و نفت‌گاز مطلوب نیز تولید می‌کند.

کاظمی همچنین درباره کاهش تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس و لاوان به دلیل نبود مشتری برای نفتا و پر شدن مخازن را رد کرد و گفت: اگرچه نفتای سنگین را  صادر می‌کنیم اما نفتای سبک کم داریم و در حد واردکننده این فرآورده نفتی هستیم. هیچ زمانی به دلیل تولید نفتا، تولید بنزین را کاهش نداده‌ایم. به دلیل تولید مازوت شاید برخی مواقع - فصل تابستان‌ - در برخی از پالایشگاه‌ها - پالایشگاه آبادان - کاهش تولید داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: اگر نفتا در بازار باشد، حاضریم این فرآورده نفتی وارد کنیم؛ چون پالایشگاه‌های اصفهان و تبریز ظرفیت دریافت این فرآورده را دارند.

 همچنین روابط عمومی شرکت  ملی پالایش و پخش در پی گزارش تسنیم مبنی بر "حذف 2 واحد پالایشی طراح فراگیر سیراف/"نفتا"ی ایران بدون مشتری شد" توضیحاتی به این خبرگزاری ارسال کرده است که در ادامه می‌آید:

طرح فراگیر پالایشی سیراف، در راستای تحقق اصل 44 قانون اساسی و اهداف اقتصاد مقاومتی، به منظور تکمیل زنجیره ارزش گاز طبیعی و استفاده از توانایی و سرمایه داخلی تعریف شده است. جلوگیری از خام فروشی و صدور میعانات گازی، و افزایش درآمدهای ناشی از ارتقاء ارزش افزوده ناشی از سرمایه‌گذاری و تولید صادرات غیرنفتی، از جمله دلایل و انگیزه‌های این طرح است که از نگاه اقتصادی مقرون به صرفه است. به عبارت دیگر، در قیاس با صادرات میعانات گازی، برای کشور ارزآوری بیشتر و درآمد بالاتری دارد.

در مقابل، سرمایه‌گذاران این طرح، مطابق شرایط و توافق اولیه، در افزایش سرمایه و تولید محصولات بیشتر و متنوع‌تر و در نتیجه کسب سود بیشتر، مجاز و مختارند و عملاً سودآوری خود را قطعی و تضمین کنند.

علاوه براین، قیمت خوراک تحویلی به این واحدها مشمول 5 درصد تخفیف قانونی است ضمن آنکه خوراک واحدهای مذکور، تماماً از میعانات گازی تشکیل شده و از مصرف نفت خام مطلقاً بی‌نیازند.

بخشی از محصولاتی که در این واحدها تولید می‌شود شامل نفتای تصفیه شده، سوخت جت، نفت‌گاز و گاز مایع است که هر یک بنا به نیاز کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نفتای تصفیه شده، در پالایشگاه‌های کشور به عنوان خوراک واحدهای بنزین‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حذف نفتای سبک از بنزین، موجب بالا رفتن آروماتیک‌ها در بنزین می‌شود و کیفیت بنزین را از سطح استاندارد پایین می‌آورد.

خوراک تعدادی از پتروشیمی‌ها را نفتا تشکیل می‌دهد که از پالایشگاه‌های کشور تأمین می‌شود و پالایشگاه‌هایی که تأمین کننده نفتای پتروشیمی‌ها هستند، عملاً نیاز به دریافت نفتا دارند. تعدادی از پالایشگاه‌ها در واحدهای تولید کاتالیستی خود نیازمند نفتای سنگین‌اند. بخش دیگری از نفتای تولید شده نیز به عنوان خوراک آماده برای پتروشیمی‌ها، جهت فرآورش و تولید فرآورده‌های اصلی در پالایشگاه‌های کشور مورد استفاده داشته و استفاده از آن سبب کاهش مصرف نفت خام می‌شود. در نتیجه توان صادراتی نفت خام افزایش یافته و امکان تأثیر بیشتر کشورمان را در کنترل بازار فراهم می‌آورد.

به درستی می‌توان گفت نفتای تولیدی کشور، بازار مناسبی در میان پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های داخلی و خارجی دارد که انباشتن و انبار کردن آن، مطلقاً به وقوع نمی‌پیوندد.

با توجه به نکاتی که ذکر شد، و عنایت به سودآوری دوسویه برای سرمایه‌گذاران و وزارت نفت، هیچ دلیل عقلانی برای حذف واحدهای پالایشی سیراف باقی نمی‌ماند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید