Performancing Metrics

کاهش تولید خودرو چه برسر صنعت قطعه‌سازی می‌آورد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 309175
تاریخ انتشار: 25 دی 1394 - 06:15
اقتصادنیوز نوشت: با گذشت بیش از شش ماه از توافق ایران و گروه ۱+۵ هنوز بازار‌ها و صنایع کوچک و بزرگ به انتظار رونق نشسته‌اند، گرچه گفته می‌شود روزشمار برجام فرارسیده است، اما برخی کاهش تولید قطعه‌سازی در سال ۹۵ را پیش‌بینی می‌کنند.

اتاق خبر - بر اساس پیش‌بین مرکز تحقیقات ایران خودرو، حداکثر تولید خودرو در سال آینده کمتر از ۸۰۰ هزار دستگاه خواهد بود. از این رو به نظر می‌رسد آنچه قطعه‌سازان از بازار انتظار داشته‌اند، به نتیجه نخواهد رسید.

این درحالی است که دولت در ماه‌های اخیر از بانک مرکزی خواست تا با تزریق تسهیلات در بخش‌هایی از صنعت به ویژه صنایع بزرگی همچون خودروسازی وارد شود که تاحدودی موفق بود. اما کار‌شناسان و صاحبان صنایع بر این باورند که فروش حدود یک میلیون خودروی در انبار مانده آن هم به واسطه تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی برای مدت زمان مشخصی راهکار خروج رکود از بخش صنعت خواهد بود، چراکه همچنان مردم قدرت خرید ندارد و تا زمانی که تسهیلات نباشد، خودر‌وها نیز در انبار‌ها باقی خواهد ماند.

از طرفی دیگر نیز هنگامی که خودروساران قادر به تامین هزینه‌های خودرو‌ها نشوند و حتی نتوانند قطعات خودرو‌ها را بسازند و یا وارد کنند، صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی دوباره در مسیر رکود قرار می‌گیرد.

با این حال اما برخی قطعه‌سازان هنوز به برجام امید دارند و بر این باورند که با فروش خودروهای در انبار مانده بازار تکانی می‌خورد و صنعت قطعه‌سازی رونق می‌گیرد.

در این باره به نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان کشور گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های تولید در سال آینده به نظر می‌رسد ایران خودرو حدود ۵۰۰ هزار و سایپا حدود ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند، از این رو پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی خودرسازان به نظر می‌رسد کاهش تولید بر اثر تامین قطعات از سوی خودرو سازان باشد.

با توجه به به نتیجه رسیدن برجام و برداشته شدن تحریم‌ها، پیش‌بینی می‌شود وضعیت قطعه‌سازی و خودروسازی رو به بهبود باشد. در حال حاضر نیز شرایط مثبت ارزیابی می‌شود و اثری مبنی بر اینکه این اتفاق نیافتد نیست.

رضا رضایی اظهار کرد: نمی‌توان گفت که سال ۹۵ از منظر تامین نقدینگی نسبت به سال ۹۴ بهبود خاصی خواهد داشت، چرا که درآمد ارزی کشور محدود شده است، اما دلیلی وجود ندارد که مبنای کاهش تولید قطعات، کاهش تولید خودرو باشد.

وی افزود: به نظر من برنامه‌های کشور در زمینه تولید خودرو و بهبود وضعیت صنعت امسال قطعا عملیاتی خواهد شد و قوانین به ویژه قوانین بین‌المللی برطرف خواهد شد. از طرفی دیگر مسایل بانکی و سوئیفت‌ها برطرف خواهد شد و تا پایان امسال نیز سوئیفت‌ها راه اندازی می‌شوند که همین امر درصد قابل ملاحظه‌ای از مشکلات قطعه‌ساز و خودروساز را کاهش می‌دهد.

به گفته وی، پیش بینی می‌شود سال آینده ارتباطات بین المللی بهبود یابد و بخشی از مشکلات تامین قطعات مواد اولیه برطرف شود، اما این امیدواری وجود دارد که وضعیت تولید سال آینده از امسال بهتر خواهد شد و صنعت قطعه‌سازی بتواند بخشی از نیازهای خود را برطرف کند.

نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان کشور اظهار کرد: با توجه به سرانجام رسیدن برجام و افزایش تولید نفت، به نظر می‌رسد تولید قطعات نیز رو به بهبود باشد، از این رو برنامه‌ریزی تعداد خودروهای تولید شده و تامین به موقع و با کیفیت قطعه‌سازان صد در صد عملیاتی خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه صنعت قطعه‌سازی برای تولید چه میزان قطعه در سال آینده آمادگی دارد، افزود: صنعت قطعه‌سازی در سال ۹۰ از نظر ظرفیت تولید نشان داد که می‌تواند بیش از 2 هزار و پانصد خودرو تولید کند که در آن زمان تعداد قطعات سال ۹۰ به تناسب زیاد بود و در مقایسه با شرایط تولیدی سال‌های ۹۲، ۹۳ و حتی ۹۴ نیز بسیار مثبت ارزیابی شده است.

رضایی افزود: به اندازه کافی در سطح کشور قطعه‌ساز وجود دارد و می‌توانند با سایر کشور‌ها رقابت کننداز این رو بعید به نظر می‌رسد که قطعه‌سازان داخلی مشکلی از نظر سخت افزاری و نرم افزاری داشته باشند.

همچنین فرهاد به‌نیا بر این باور است که کاهش تولیدات به دو دلیل خواهد بود. یکی به دلیل واردات خودرو و سرمایه گذاری بیشتر بر واردات خودروهای جدید است و دیگری اینکه فضای ترافیکی موجود در کشور و آلودگی هوا قطعا کشور را به تولید کمتر خودرو وادار می‌کند.

به گفته این عضو انجمن قطعه‌سازان و سازندگان خودرو، دراین شرایط نه تنها قطعه‌ساز بلکه خودروساز نیز تصمیم می‌گیرد بر افزایش کیفیت خودرو‌ها برنامه‌ریزی کنند. در صورتی که قطعه‌ ساز بخواهد تولید با کیفیت تری انجام دهد، به تبع میزان تولید نیز کاهی می‌یابد.

وی افزود: صنعت قطعه‌سازی طی سه چهارسال اخیر در اوج تحریم‌ها با کاهش تعداد قطعات زیادی مواجه بود که توانست خود را با وضعیت تحریم‌ها وفق دهد. حال با توجه به افزایش تولید قطعات در ماه‌های اخیر، از تولید ۱۵۰ تا ۵۰۰ خودرو در حال حاضر حدود دو هزار خودرو تولید می‌شود.

به گفته به‌نیا این آمادگی وجود داردکه اگر درصدی کاهش تیراژ صورت گیرد، این کاهش ظرفیت وجود داشته باشد. از این رو یکی از مشکلات دیگر در کنار کاهش تیراژ سطح افزایش قیمت خودرو است. چرا که با توجه به شیب افزایش قیمت دلار در کشور، به طور طبیعی بر قیمت خودرو و قطعات نیز تاثیر مستقیم می‌گذارد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید