Performancing Metrics

سیلوستر استالونه از «راکی» تا «کرید»! | اتاق خبر
کد خبر: 309455
تاریخ انتشار: 7 بهمن 1394 - 10:32
بدون شک سیلوستر استالونه یکی از مشهورترین ستاره‌های اکشن تاریخ سینما محسوب می‌شود، که هنوز هم بسیاری از مردم او را به نام راکی می‌شناسند.

به گزارش اتاق خبر، در جولای سال 1946 به دنیا آمد و با نخستین فیلم از سری فیلم‌های «راکی» در سال 1976 به اوج شهرت رسید. دیگر شخصیت محبوب سینمایی او جان رمبو در «اولین خون» پا به سینماهای جهان گذاشت، و پس از آن در چندین دنباله سینمایی راکی و رمبو را تکرار کرد. او پس از مدتی افول در سال 2010 فیلم پرفروش «یکبار مصرف‌ها» را به بازار سینما عرضه کرد و امسال هم دوباره راکی را در «کرید» بازی کرد تا علاوه بر نامزد شدن برای جایزه اسکار، جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد گلدن‌گلوب را نیز از آن خود کند.

سیلوستر استالونه بازیگر، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی سال 1946 در نیویورک به دنیا آمد، و یک اشتباه پزشکی که باعث صدمه دیدن اعصاب او در زمان تولد شد، چهره و لحن حرف زدن خاصی را برای او به یادگار گذاشت.

اختلافات زناشویی والدین استالونه، دوران کودکی دشواری را برای او و برادرش رقم زد. این اختلافات به جدایی پدر و مادر او انجامید و بازیگر «راکی» پس از طلاق آنها مجبور شد مدتی را در محل نگهداری کودکان بی‌سرپرست بگذراند. او در نهایت برای ادامه زندگی نزد مادر و همسر دوم مادرش در فیلادلفیا رفت، و سرانجام در آنجا سر از دبیرستان مخصوص جوانان دردسرساز درآورد.

او پس از دبیرستان برای ادامه‌ تحصیل به کالج آمریکایی سوئیس رفت و در ادامه برای تحصیل در رشته‌ی هنرهای دراماتیک به دانشگاه میامی وارد شد، اما همانند بسیاری از چهره‌های سرشناس دیگر عالم سینما برای رسیدن به رویاهای خود دانشگاه را نیمه کاره رها و به نیویورک سفر کرد.

راکی بالبوای مشهور در نیویورک برای گذران زندگی تن به هر کاری از جمله نظافت قفس شیرها در سیرک می‌داد، همزمان در نقش‌هایی بی‌اهمیت در فیلم‌هایی مانند «موزها» به کارگردانی وودی آلن و «کلوت» به کارگردانی آلن جی‌پاکولا ظاهر می‌شد، تا اینکه در سال 1974 نخستین نقش جدی خود را فیلم مستقل «ارباب فلتبوش» در کنار پری کینگ و هنری وینکلر بازی کرد.

استالونه در «موزها» 

استالونه علاوه بر بازیگری به نوشتن نیز علاقه‌مند بود. او فیلمنامه‌ای درباره تلاش یک فرد برای تبدیل شدن به یک مشت‌زن حرفه‌ای نوشته بود و برای ساخت آن دنبال تهیه‌کننده می‌گشت. نکته‌ی جالب ماجرا اینجاست که شرط استالونه برای ساختن فیلم این بود که خودش نقش اصلی را بازی کند و علیرغم مشکلات مالی بسیار حاضر نبود از این شرط صرف‌نظر کند. او در نهایت دو تهیه‌کننده به نام‌های اروین وینکلر و رابرت چارتوف را یافت که حاضر بودند شرط او را قبول کنند.

«راکی» سال 1976 به کارگردانی جان جی.آویلدسن به سینما آمد. اکران فیلم علاوه بر موفقیت تجاری بسیار زیاد، با اقبال منتقدان سینمایی نیز روبه‌رو شد، تا جایی که در چهل و نهمین دوره جوایز سینمایی اسکار نامزد 10 جایزه از جمله بهترین بازیگر مرد، بهترین کارگردان و بهترین فیلم شد، و در نهایت علیرغم حضور رقبای قدرتمندی مانند «راننده تاکسی»، «همه مردان رئیس‌جمهور»، «شبکه» و «در راه افتخار» توانست اسکار بهترین فیلم را از آن خود کند، هر چند که دست سیلوستر استالونه به اسکار نرسید. او در رشته‌های بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی نامزد اسکار شده بود.

استالونه در «راکی»

فیلم بعدی استالونه با عنوان «مشت» سال 1978 به سینما آمد، اما با وجود نظر خوب منتقدان موفقیت چندانی در جلب تماشاگر نداشت. شاید به همین دلیل بود که استالونه سراغ کاراکتر محبوب راکی بالبوا رفت و این بار کارگردانی آن را نیز برعهده گرفت. قسمت دوم راکی در سال 1979 و قسمت سوم آن در سال 1982 به بازار سینما عرضه شد.

تماشاگران در سال 1982 علاوه بر بازگشت دوباره راکی بالبوا شاهد حضور یک قهرمان جدید بر پرده سینما بودند. جان رمبو کهنه سرباز جنگ ویتنام پس از رفتار بد پلیس به جنگ آنها می‌رود. «اولین خون» نیز همانند «راکی» با اقبال گسترده تماشاگران روبه‌رو شد.

بازی در کمدی «الماس شیشه‌ای» در نقش مقابل دالی پارتن سال 1984 را تبدیل به سال شکست تجاری و هنری استالونه کرد. پس از آن بود که دنباله‌ی فیلم‌های محبوب او، قسمت چهارم «راکی» سال 1985، قسمت دوم «رمبو : اولین خون» سال 1985، قسمت سوم «رامبو» سال 1988 و قسمت پنجم «راکی» سال 1990 یکی پس از دیگری به سینما آمدند.

دهه 90 میلادی دوران افول استالونه از جایگاه یک قهرمان در فیلم‌های اکشن بود. او در این دوران در فیلم‌های کم‌اهمیتی همانند «قاضی درد» و «نور خورشید» ایفاگر نقش اصلی بود. البته نقش‌آفرینی او در درام مستقل «کاپ لند» در کنار رابرت دنیرو، هاروی کیتل و ری لیوتا در این دوران با اقبال گسترده‌ی منتقدان سینمایی روبه‌رو شد.

استالونه در «کاپ لند»

«راکی بالبوا» سال 2006 دوباره به سینما بازگشت، به عقیده‌ی بسیاری داستان این فیلم بازتابی از دوران حرفه‌ای خود استالونه بود. نمایش فیلم با اقبال تماشاگران روبه‌رو شد و بیش از 150 میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت. بدون شک پس از راکی نوبت رمبو بود که به سینما بازگردد. او سال 2008 قسمت چهارم «رمبو» را روانه سینما کرد و کارگردانی و نویسندگی فیلم را نیز خود بر عهده گرفت. این فیلم نیز بیش از 110 میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت.

استالونه سال 2010 فیلم «یکبار مصرف‌ها» را با حضور بازیگران مطرحی همانند بروس ویلیس، آرنولد شوارتزنگر، جیسون استاتهام و جت لی روانه سینما کرد. او در این فیلم نیز کارگردانی و نویسندگی را خودش بر عهده داشت. تا کنون سه قسمت از این فیلم ساخته شده است.

ستاره‌ فیلم‌های اکشن تا سال 1992 که جایزه سزار را برای یک عمر دستاورد هنری گرفت، همواره هدف پیکان منتقدان سینمایی بود. او نخستین کسی بود که جایزه آیکون طلایی جشنواره فیلم زوریخ را دریافت کرد، و پس از آن با اهدای جایزه یک عمر دستاورد جوایز فیلم هالیوود را در سال 2012 مورد تقدیر قرار گرفت.

اما در نهایت این راکی بالبوا بود که راه او را برای رسیدن به جوایز سینمایی باز کرد. «کرید» عنوان فیلم جدیدی است که در آن شاهد بازگشت راکی بالبوا بر پرده سینما هستیم. راکی بالبوا (سیلوستر استالونه) در این فیلم مربی پسر رقیب قدیمی خود آپولو کرید با بازی مایکل بی.جردن می‌شود. او برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد گلدن گلوب را از آن خود کرده و نامزد جایزه اسکار هم شده است. از قرار موفقیت‌های راکی بالبوا برای سیلوستر استالونه پایانی ندارد و این بازیگر علاوه بر دریافت گلدن گلوب، دو بار برای بازی در نقش این کاراکتر خیالی محبوب نامزد اسکار شده است.

منبع:خبرانلاين

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید