Performancing Metrics

خودرو در سبد خرید شب عید مردم | اتاق خبر
کد خبر: 317143
تاریخ انتشار: 24 بهمن 1394 - 15:58
صنعت خودرو در هفته ای که گذشت
پرداخت غرامت پژو به ایران، افزایش تولید خودرو در ایران، توقف فعالیت های جنرال موتورز در مصر و ادامه ماجراهای فولکس واگن از مهمترین اخبار صنعت خودرو در هفته گذشته بودند.

اتاق خبر –محمد حسن گودرزی: بازار خودرو و اخبار مربوط به آن همواره جز مسائلی هستند که مورد توجه مردم در تمام کشورها است. این موضوع همچنین در کشوری مانند ایران با حساسیت قابل توجه افکار عمومی و مردم روبرو است. اتاق خبر تلاش دارد در پایان هر هفته یک گزارش خبری و تحلیلی از این بازار را منتشر کند. گزارش پیش رو در همین راستا به رشته تحریر درآمده است:

حضور پژو با 427 میلیون یورو
بعد از رفتن پژو از ایران به بهانه تحریم و زمزمه هایی از بازگشت مجدد این شرکت فرانسوی به ایران هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو خبر از پرداخت غرامت از سوی شرکت فرانسوی به ایران خودرو خبر داد. وی با بیان این‌که میزان غرامت شده 427 میلیون و 600 هزار یورو است، خاطر نشان کرد: 116 میلیون یورو از این میزان مربوط به مسائل جاری و گذشته و 311 میلیون و 600 یوروی آن مربوط به همکاری‌های آینده است.


مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: در مبحث مربوط به مسائل گذشته 25 میلیون یورو قطعه رایگان محصولات فعلی از پژو دریافت شده و می‌شود. 11 میلیون یورو تجهیزات خط تولید پژو 207 به صورت رایگان به ایران خودرو داده خواهد شد.
یکه‌زارع افزود: همچنین در قالب این بسته معادل 11 میلیون یورو از طلب‌های ایران خودرو به پژو بخشوده شد ضمن آنکه مبلغ 65 میلیون یورو مربوط به رویالیتی خودروهای تولیدی پژو مربوط به بازده زمانی گذشته تا زمان عقد قرار‌داد، به این شرکت پرداخت نخواهد شد. این مبالغ در سود و زیان امسال و سال آینده ایران خودرو اثرات مستقیم خواهد داشت.
وی با بیان این‌که در زمینه‌ی همکاری‌های آینده نیز ایران خودرو در حوزه خرید قوای محرکه 20 میلیون یورو از پژو تخفیف خواهد گرفت، تصریح کرد: همچنین پژو متعهد شده معادل چهار میلیون یورو برای یک سال کارشناس به ایران بفرستد تا در زمینه‌ی بهبود کیفیت محصولات جاری پژو در ایران فعالیت کند.

جان گرفتن تولید خودرو
بعد از یک دوره رکود در صنعت خودرو سازی کشور به نظر می رسد روزهای خوبی در انتظار این صنعت می باشد. براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، در۱۰ ماهه منتهی به دی امسال، تولید انواع خودرو از سوی خودروسازان داخلی کشور، به ۷۸۲ هزار و ۶۲۲ دستگاه رسیده است. در این مدت خودروهای سواری نیز به تعداد ۷۱۶ هزار و ۹۳۹ دستگاه تولید شده است .


در ۱۰ ماهه اول امسال به تعداد ۵۶ هزار و ۳۵۳ دستگاه وانت، ۸ هزار و ۳۲۷ دستگاه کامیون، ۵۶۱ دستگاه اتوبوس و ۴۴۲ دستگاه مینی بوس تولید شده است. در دی ماه امسال نیز به تعداد ۹۹ هزار و ۷۷۶ دستگاه انواع خودرو و به تعداد ۹۰ هزار و ۷۳۸ دستگاه خودروی سواری تولید شده است.

رونق بازار خودرو در شب عید !
با اجرای برجام و لغو تحریم ها یکی از بازارهایی که به نظر می رسد تحت تاثیر این اقدام باشد بازار خودرو است. واردات خودرو نیز به نظر می رسد با توجه به لغو تحریم ها، بتواند رونق بیشتری نسبت به دوران تحریم داشته باشد. با این حال مردم با توجه به رفع تحریم ها امیدوار هستند که قیمت خودرو روند کاهشی را به خود ببیند. فرهاد احتشام زاد رئیس هیات مدیره انجمن وارد کنندگان خودرو برخلاف برخی نظرات عقیده دارد که واردات خودرو و به طور کلی بازار خودرو علاوه بر رونق با ثبات قیمتی روبه رو خواهد شد.


فرهاد احتشام زاد در گفت و گو با اتاق خبر با بیان اینکه در روزهای پایانی سال شاهد رونق بیشتر این بازار و اقبال مردم به خرید خودرو خواهیم بود ادامه داد: بازار واردات خودرو با توجه به نزدیکی به پایان سال و تعطیلات عید نوروز این بازار با افزایش میزان تقاضا روبه رو خواهد شد. امسال به دو دلیل این بازار رونق بیشتری دارد. یکی از دلایل آن، برداشته شدن تحریم ها و برطرف شدن موانع واردات خودرو است.
رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو با اعلام اینکه مردم انتظار کاهش قیمت ارز را بعد از برداشته شدن تحریم ها داشتند، افزود: به دلیل اجرای برجام انتظار عمومی بر ان بود که قیمت ارز روند کاهشی به خود می گیرد و قیمت خودرو های وارداتی کمتر می شود. اما قیمت ارز کاهش نیافت و ثبات قیمت ارز، باعث شد که در بازار خودروهای وارداتی کاهش قیمت را شاهد نباشیم. از طرفی شرکت های فروشنده خودرو شرایط متنوعی برای فروش محصولات خود در نظر گرفته اند و این کار باعث شده بازار خودرو رونق خوبی گرفته باشد.


وی با اعلام این مطلب که در واردات خودرو به کشور مشکل خاصی وجود ندارد گفت: در زمینه تعریف خودرو لوکس و مسائل تعرفه ای بحث ها و صحبت هایی در انجمن واردکنندگان خودرو وجود دارد اما در زمینه واردات خودرو مشکل خاصی وجود ندارد و تمامی واردات خودرو به کشور بر اساس برنامه پیش می رود. به همین دلیل انتظار داریم بازار خوبی را برای خودرو در ایام نزدیک به عید نوروز شاهد باشیم.


خداحافط اهرام !
آشفتگی های سیاسی در مصر که از سال 2011 آغاز شد باعث بیرون رفتن سرمایه های خارجی از این کشور شده است. یکی از این شرکت ها جنرال موتورز است که به تازگی اعلام کرده است که قصد بیرون آمدن از بازار مصر را دارد. کشور متکی به واردات مصر از سال 2011 پس از وقوع یک انقلاب مردمی و آشفتگی سیاسی متعاقب آن که به فرار سرمایه‌گذاران و گردشگران از این کشور منتهی شد، در بحران اقتصادی به سر می‌برد. ذخائر ارزی این کشور از آن زمان بیش از نیمی کاهش یافته و به 16.4 میلیارد دلار رسیده است.


یک منبع آگاه در جنرال موتورز اظهار کرد: کل صنعت بحران ارزی دارد و ما نمی‌توانیم بدون داشتن برخی قطعات خودرو تولید کنیم از این‌رو تولید خودرو از روز دوشنبه تا زمانی که قطعات مورد نیاز از گمرک ترخیص شود به طور موقت متوقف شده است.
وی در ادامه افزود: مشکلاتی با دولت و بانک‌ها وجود دارد که باید حل شود.براساس گزارش رویترز، فعالیت‌های مصری جنرال موتورز شامل مونتاژ خودرو و کامیون بوده و 25 درصد از خودروهای این کشور را تولید می‌کند.

600 هزار نفر در مقابل فولکس واگن
رسوایی تقلب فولکس واگن باعث شده که این شرکت خودرو ساز آلمانی به 600 هزار نفر در آمریکا غرامت بپردازد. مدیر صندوق جبران خسارت فولکس واگن به یک نشریه آلمانی گفت این خودروساز بسته جبرانی سخاوتمندانه ای به حدود 600 هزار مالک خودروهای دیزلی آلاینده در آمریکا می‌دهد. کنت فاینبرگ به "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ" گفت: این خودروساز آلمانی هنوز در این باره که باید به مالکان خودروهای آلاینده پول نقد، بازخرید یا تعمیر و تعویض خودرو را پیشنهاد کند، تصمیم نگرفته است.


فاینبرگ پیش از این مدیریت صندوقهای پرداخت غرامت قربانیان حملات 11 سپتامبر 2001، نشت نفتی شرکت بریتیش پترولیوم و سوئیچهای معیوب جنرال موتورز را برعهده داشته است.
فولکس واگن که در تلاش است هزینه نهایی رسوایی آلایندگی را به طور دقیق برآورد کند، روز جمعه انتشار نتایج مالی 2015 و نشست سالانه سهامدارانش را به تعویق انداخت.
پس از گذشت بیش از چهار ماه از افشای این رسوایی در آمریکا، فولکس واگن که بزرگترین خودروساز اروپاست، هنوز راه حلی برای تعمیر خودروهای دیزلی آلاینده ارایه نکرده است. این شرکت هفته گذشته یک مدیر جدید برای دپارتمان حقوقی خود در آمریکا منصوب کرد تا به حل این قضیه کمک کند.
فاینبرگ در مصاحبه با این نشریه آلمانی گفت: بعید است در مدت 60 تا 30 روز به هدف تشکیل صندوق پرداخت غرامت دست پیدا کند. وی در ادامه افزود: تا زمانی که اختلافات فولکس واگن و مقامات آمریکایی حل نشود از دست وی کاری ساخته نیست.
این وکیل آمریکایی پیش بینی کرد اکثر مالکان خودروهای فولکس واگن پیشنهادهای احتمالی را می‌پذیرند و فولکس واگن به او در این سطح اختیار کامل داده است.
با اینهمه فاینبرگ هنوز درباره اینکه باید رسیدگی به ادعای خسارت بابت صدمه دیدن سلامت از آلایندگی خودروهای فولکس واگن را بپذیرد تصمیم نگرفته است.
ابهام درباره تاثیر مالی این رسوایی بر حسابهای فولکس واگن از ابتدای سال افزایش یافته و به سقوط 26 درصدی ارزش سهام این شرکت منتهی شده است.

نظرات
فرناز
| |
2016-02-13 23:06:40
جالب بود سپاس
ADS
ADS
پربازدید