Performancing Metrics

حداقل ۴۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی باید به سیستم‌ نوین آبیاری تجهیز شود | اتاق خبر
کد خبر: 317213
تاریخ انتشار: 25 بهمن 1394 - 03:29
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه توسعه گلخانه‌ها در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، گفت: بیش از ۴۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های کشاورزی در کشور باید به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شود.

اتاق خبر: محمدعلی طهماسبی معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امروز در نخستین همایش فناوری‌ فیلم‌های پلیمری در کشاورزی، گفت: کشورمان به علت موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد دارای اقلیم‌های مختلف گرمسیری، نیمه‌گرمسیری، معتدل و سردسیری است که همین وضعیت باعث شده اختلاف دما در بین فصول و حتی شبانه‌روز وجود داشته باشد.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس؛ وی با بیان اینکه میزان و تراکنش باران در اقصی نقاط کشور متفاوت، تبخیر آب بیش از اندازه است، اظهار داشت: بنابراین با توجه به اینکه کشورمان در یک منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد برای پاسخگویی به نیازهای غذایی و تأمین آن لازم است تا از فناوری‌های جدیدی در عرصه‌های کشاورزی بهره بگیریم.

طهماسبی تصریح کرد: یکی از راه‌هایی که در کشور مطرح شده و با جدیت به دنبال آن هستیم توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است که توسعه آن به رونق بازار فیلم‌های کشاورزی هم می‌انجامد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: همچنین به علت خشکسالی‌های پی در پی و کم‌آبی و برای جلوگیری از تبخیر و همچنین کاهش علف‌ های هرز و کاهش به کارگیری سموم و افزایش راندمان تولید، کاربرد مواد پلیمری در کشاورزی به ویژه در عرصه‌های باز روز به روز در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه در استفاده از مواد پلیمری در کشاورزی هنوز در ابتدای راه هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر حدود 160 هزار هکتار گوجه‌فرنگی، 134 هزار هکتار هندوانه آبی، 68 هزار هکتار خیار و 76 هزار هکتار خربزه در فضای باز کشت می‌شود و به اضافه سبزیجاتی که در فضای باز کشت می‌شود باید بیش از 450 هزار هکتار از عرصه‌های کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شود که برای این منظور باید از پلیمر و مواد پلاستیکی استفاده کرد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه توسعه سیستم‌های گلخانه‌ای در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، گفت: مهر تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران بر آن زده شده به طوری که در سال 93 بالغ بر 400 طرح گلخانه‌ای تقاضا داشتیم که ارزش ریالی آن بالغ بر 5 هزار میلیارد ریال بوده است.

طهماسبی افزود: از ابتدای امسال تاکنون 1450 هکتار به ارزش 2 هزار و 9 میلیارد تومان و 1100 هکتار به ارزش 766 میلیون دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی و همچنین از خط اعتباری بانک‌های عامل گشایش شده و متقاضی داشته است که این طرح‌ها یا در دست اجرا است و یا تا پایان سال اجرایی می‌شود و به عبارتی همه آنها در مدار کار قرار می‌گیرند.

* اختصاص مبلغ 2 هزار میلیارد تومان از منابع داخلی بانک کشاورزی برای توسعه گلخانه‌ها

وی با اشاره به اینکه تقاضا برای این کار فراهم بوده است، گفت: مبلغ 2 هزار میلیارد تومان از خط اعتباری منابع داخلی بانک کشاورزی برای توسعه گلخانه‌ها منظور شده و در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: توسعه گلخانه‌ها به دلایل بهینه‌سازی آبیاری، تولید مستمر، استفاده درست از نهاده‌های کشاورزی، اشتغال پایدار، کمک به حفظ محیط زیست و تولید محصولات صادراتی با توجه به بازار پیرامونی کشورمان و در راستای مثبت کردن تراز تجاری بخش کشاورزی از جمله طرح‌های محوری در اقتصاد مقاومتی قلمداد شده و پذیرفته شده است.

طهماسبی افزود: به طور کلی قرار است در چشم‌انداز برنامه یعنی تا سال 1404 علاوه بر 10 هزار و 600 هکتار گلخانه موجود در کشور بالغ بر 48 هزار هکتار گلخانه‌ای دیگر در کشور احداث شود.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: بیش از 98 درصد تجهیزات گلخانه‌ها پلاستیکی و پلیمری خواهد بود و یکی از بازارهای آینده پیش‌روی سرمایه‌گذاران این امر مصرف مواد پلیمری در سیلوسازی علوفه‌ای خواهد بود.

وی گفت: بنابراین فرصت‌های ممتازی برای سرمایه‌گذاران مواد پلاستیکی و پلیمری در کشاورزی فراهم شده که امیدواریم حاصل این هم‌اندیشی‌ها منجر به راه‌اندازی یک صنعت پیشرفته و پیشرانه در کشورمان شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به انتظارات از سرمایه‌گذاران صنعت فیلم‌های پلیمری در کشاورزی اشاره کرد و گفت: از سرمایه‌گذاران و صاحبان اندیشه و دانش انتظار می‌رود که محصولاتی تولید شود که سازگار با اقلیم‌های مختلف کشورمان باشد.

طهماسبی افزود: همچنین تولید با کیفیت بالا برای محیط‌های فنی و رقابت‌پذیر بودن تولید و تولید با رویکرد رعایت مسائل حفاظت زیست محیطی و به ویژه حفاظت از خاک از انتظارات دیگری است که از سرمایه‌گذاران این صنعت می‌رود.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید