Performancing Metrics

آهنی: شرکت های اروپایی روی آینده ایران حساب کنند | اتاق خبر
کد خبر: 324424
تاریخ انتشار: 18 اسفند 1394 - 23:36
سفیر ایران در فرانسه گفت: ما انتظار داریم که کشورهای اروپایی، شرکت ها، صنایع، نهادهای مالی و دیگر فعالان در این عرصه ایران را همراهی کرده و روی آینده ایران حساب کنند.

اتاق خبر: علی آهنی سفیر ایران در فرانسه در مصاحبه با نشریه ناسیون امرژانت درباره طرح های توسعه ای اقتصادی اولویت داری برای سال های آینده در ایران گفت: در سال 2012 اقتصاد ایران دارای نرخ تورمی 35 درصدی و رشد اقتصادی منفی بود. اجرای سیاست های مناسب اجازه داد این تورم در سال 2015 به 15 درصد برسد. رشد اقتصادی از سال 2013 به این طرف و با اجرای سیاست های خاص احیاء گشت .
بنا بر این گزارش به نقل از ایرنا؛ وی در ادامه افزود: در سال 2014 این رشد به مثبت 3 درصد رسید. در سال 2015 به دلیل کاهش جهانی قیمت نفت نرخ رشد ایران در سطح مثبت 1.9 بود. معذلک، اکثر موسسات ارزیابی جهانی بر این باور بوده اند که با برداشته شدن تحریم ها از ابتدای ژانویه 2016 و بازگشت سرمایه گذاران به بازار ایران این نرخ رشد می تواند به 5.8 ( پنج و هشت دهم ) تا شش درصد در سال 2016 برسد.
آهنی تصریح کرد: با توجه به جوان بودن جمعیت ایران ( بیش از 60 درصد )، اولویت دولت کاهش نرخ بیکاری می باشد. با برداشته شدن تحریم ها و اجرای سیاست هایی که جذب سرمایه گذران خارجی را مد نظر دارد، دولت ایران امیدوار است نرخ بیکاری را به 7 درصد برساند.
وی خاطر نشان کرد: بخش های مختلف همچون صنایع، معادن، کشاورزی، نفت، گاز، پتروشیمی، حمل و نقل، بخش های اولویت دار می باشند.
سفیر ایران گفت که ایران دارای برنامه سرمایه گذاری مهمی است که بخش اعظم آن از سوی بازار سرمایه داخلی و بخش دیگر آن از سوی بازار بین المللی سرمایه ها( حدود 100 میلیارد دلار ) تامین خواهند شد.
آهنی درباره ویژگی های بازار ایران نیز گفت: ایران برخوردار از یک بازار جذاب هشتاد میلیون نفری از مصرف کنندگان با ترکیب جمعیتی جوان است. تولید کنندگان می توانند از ایران به عنوان سکویی برای تجارت با دیگر کشورهای منطقه که شامل یک بازار مصرف 420 میلیون نفری است بهره ببرند.
وی گفت: این عوامل توجه شرکت های بزرگ و همچنین کوچک و متوسط را به خود جلب می کند. برخی از شرکت ها به ایران به عنوان یک مرکز منطقه ای برای تولید و صادرات نگاه می کنند. آنها امیدوارند که از سرمایه انسانی ایران که یک نیروی کار کیفی و ارزان قیمت می باشد بهره ببرند.
آهنی درخصوص جایگاه اروپا و به طور خاص فرانسه در بازار ایران گفت: در گذشته اروپا همواره یکی از شرکای اقتصادی و بازرگانی مهم ایران بوده است و قبل از تحریم های ناعادلانه و غیر قانونی تحمیلی به ملت ایران، اروپا اولین شریک تجاری ایران بود و بخش مهمی از صنعت ایران مجهز به فناوری اروپایی بود.
وی در ادامه افزود: به علاوه، از گذشته دور همکاری هایی بین ایران واروپا در زمینه های فرهنگی، علمی و دانشگاهی وجود داشته است. در بین کشورهای اروپایی فرانسه با ویژگی های خاصی که داشت از یک جایگاه برجسته برخوردار بوده است.
سفیر ایران در فرانسه گفت: در طول سه دهه گذشته روابط فیمابین فرانسه و ایران متاثر از برخی عناصر سیاسی و بین المللی افت و خیزهای مهمی داشتند که در نهایت تحت تاثیر تحریم های بین المللی روابط ایران و فرانسه با افت فراوانی همراه بودند و حجم مبادلات بین دو کشور از حدود 5 میلیارد یورو به 500 میلیون یورو در سال کاهش یافت.
آهنی افزود: به هر حال، با توجه به تحولات مثبتی که در روابط دو کشور در طی دو سال اخیر به وجود آمد، فرانسه می تواند سریعا به یک شریک کلیدی برای ایران تبدیل شود. سفر هیات های عالی رتبه به ایران بلافاصله بعد از توافق هسته ای و سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه نوید بخش علائم امیدوار کننده ای هستند.
وی همچنین درخصوص تشویق شرکت های اروپایی برای آغاز کارهای تجاری در ایران گفت: دیدگاهی واقع بینانه نسبت به ظرفیت های بالقوه بازار ایران داشته باشند، روابط بلند مدت را با شرکای ایرانی شان توسعه دهند، از توانمندی های شرکت های ایرانی در زمینه های فنی و مهندسی برای تعیین نوع مشارکت یا سرمایه گذاری در ایران ارزیابی دقیق داشته باشند و در نهایت اهداف همکاری بلند مدت را برای خود تعیین کنند.
آهنی گفت: شرکت های فرانسوی می توانند اطمینان داشته باشند که کشوری همچون ایران که موفق شده است با تکیه بر ظرفیت های خاص مهندسی و سرمایه انسانی اش با سخت ترین تحریم های بین المللی در زمینه های اقتصادی و فناوری مقابله کند، امروزه نیز با اعتماد به رشد اقتصادی خود، در مسیری که انتخاب کرده به پیشرفت ادامه می دهد.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید