Performancing Metrics

آرامکو عربستان مالک بزرگترین پالایشگاه نفت آمریکا شد | اتاق خبر
کد خبر: 327877
تاریخ انتشار: 6 فروردین 1395 - 22:38
شرکت آرامکو عربستان سعودی بزرگترین پالایشگاه نفت آمریکا را خرید.

اتاق خبر - تولید نفت آمریک دردهه گذشته دوبرابر شده و تولیدکننده مطرحی در دنیا شده است. پالایشگاه پورت آرتور که در ایالت تگزاس آمریکا واقع شده است با حجم تولید 600 هزار بشکه در روز، بزرگترین پالایشگاه نفتی این کشور به شمار می آید و از آن به عنوان گوهر تاج صنایع نفتی آمریکا یاد می شود.

شرکت نفت دولتی عربستان سعودی که به آرامکو شناخته شده است با خرید سهم شرکت نفتی شل، به طور کامل مالک پالایشگاه

پورت آرتور بزرگترین پالایشگاه نفت آمریکا است. با این اقدام، بزرگترین پالایشگاه آمریکا نفت خود را به طور کامل از عربستان  وارد خواهد کرد و این موضوع تا سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

عربستان سعودی با این کار قصد دارد وابستگی آمریکا به نفت سعودی را تضمین کند. علاوه بر این، حجم صادرات نفت سعودی به آمریکا نیز حفظ می شود. 

تحلیلگران و اقتصاددان های مسائل نفتی معتقدند شرکت نفتی آرامکو  پس از مالکیت کامل پالایشگاه آمریکایی در ایالت تگزاس موقعیت ممتاز و جایگاه برجسته ای را در بازار این کشور به دست خواهد آورد.

تحلیلگر بازار انرژی گفت: « این گام  عربستان جایگاه نسبتا مهمی را برای تولیدات نفتی آن ایجاد می کند.» تا قبل از این، شرکت نفت سعودی آرامکو و شرکت هلندی - بریتانیایی شل از طریق شرکت مشترک مالک این پالایشگاه بودند اما پس از فسخ شراکت طرفین، آرامکو تمامی سهام این پالایشگاه را بدست آورد.

براساس این معامله، شرکت شل مالک 2 پالایشگاه موتیوا در ایالت لویزیانا آمریکا و 9 پمپ بنزین می شود. در مقابل، آرامکو کل سهام پالایشگاه آمریکایی را به همراه 26 پمپ بنزین و مجوز شل برای توزیع سوخت در تگزاس را کسب می کند. 

شرکت سعودی آرامکو روزانه حدود 9 میلیون بشکه نفت خام تولید می کند. عربستان سعودی بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک و در کنار روسیه، بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان است.

منبع: سی ان ان مانی

22435

نظرات
ADS
ADS
پربازدید