Performancing Metrics

امضای تفاهمنامه برای تشکیل اتاق بازرگانی ایران و پاکستان | اتاق خبر
کد خبر: 328140
تاریخ انتشار: 8 فروردین 1395 - 12:48
جامعه تجاری پاکستان سفر رییس جمهور اسلامی ایران به این کشور را بسیار مهم قلمداد کرد که آغاز دوران جدید همکاریهای اقتصادی صمیمانه میان دو کشور برادر را نشان می‌دهد.

اتاق خبر- جامعه تجاری پاکستان سفر رییس جمهور اسلامی ایران به این کشور را بسیار مهم قلمداد کرد که آغاز دوران جدید همکاریهای اقتصادی صمیمانه میان دو کشور برادر را نشان می‌دهد.

رییس فدراسیون اتاقهای بازرگانی و صنعت پاکستان نوشت: دو کشور باید از توانایی‌های یکدیگر بهره برده و همکاری اقتصادی را که کمتر از پتانسیل واقعی است افزایش دهند.

وی اظهار کرد: در جریان دیدار دکتر روحانی، این گروه با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تفاهمنامه ای برای افزایش همکاریهای اقتصادی و تشکیل اتاق بازرگانی پاکستان-ایران امضا کرد.

به گفته رییس فدراسیون اتاقهای بازرگانی و صنعت پاکستان، اقتصادهای دو کشور رو به شکوفایی است و بنابراین زمان مناسبی است تا جامعه بازرگانی از این فرصتها بهره برداری کند.

نواز شریف، نخست وزیر پاکستان در کنفرانس اقتصادی که با حضور دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهار کرد دو کشور همسایه قصد دارند حجم تجارت دو جانبه را تا سال 2021 به پنج میلیارد دلار افزایش دهند.

شریف گفت: در برنامه استراتژیک پنج ساله ای که روز جمعه به امضا رسید، افزایش تجارت دو جانبه به سطح پنج میلیارد دلار آمریکا تا سال 2021 هدف گذاری شد.

وی در ادامه افزود: راه‌های زمینی بیشتر برای تجارت در مرزهای دو کشور، نمایشگاههای تجاری، همکاری صنعتی و کشاوری و تایید دو جانبه استانداردها تجارت میان ایران و پاکستان را رونق خواهد بخشید.

طبق اعلام سازمان توسعه بازرگانی پاکستان، تجارت میان ایران و پاکستان در پی وضع تحریمهای غربی علیه برنامه هسته ای ایران، از 1.32 میلیارد دلار در سال 2009-2008 به 432 میلیون دلار در سال 2011-2010 کاهش پیدا کرد. تحریمهای هسته ای بدنبال اجرایی شدن توافق جامع میان ایران و قدرتهای جهانی در ماه ژانویه برداشته شدند.

دکتر روحانی در این کنفرانس اظهار کرد: ایران این قابلیت را دارد که به توسعه زیرساخت اقتصادی پاکستان شامل جاده‌ها، خطوط راه آهن و سایر بخشها کمک کند.

ایران در حال حاضر حدود 100 مگاوات برق به مناطق مرزی پاکستان صادر می‌کند و پاکستان در مراحل پایانی مذاکرات برای افزایش واردات برق به هزار مگاوات است. این کشور با حدود 12 ساعت قطع برق در روز مواجه است و مشتاق است از ایران نفت، گاز، آهن و فولاد وارد کند. ایران هم به منسوجات، کالاهای پزشکی و ورزشی و محصولات کشاورزی پاکستان علاقمند است.

پاکستان همچنین قصد دارد در مناطق مرزی محروم پایگاه‌های صنعتی بویژه مخازن پتروشیمی ایجاد کند و این زیرساخت را به پروژه 46 میلیارد دلاری کریدور اقتصادی چین-پاکستان متصل کند.

منبع: ایسنا 

94106 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید