Performancing Metrics

کتاب «ایدئولوژی اصلاحات به روایت حلقه آیین» منتشر شد | اتاق خبر
کد خبر: 331630
تاریخ انتشار: 21 فروردین 1395 - 19:14
مرکز انقلاب اسلامی با انتشار جلد سوم کتاب ایدئولوژی اصلاحات به بررسی اصلاحات بر مبنای تحليل ایدئولوژی سیاسی حسین بشیریه و سعید حجاریان با عنوان «اصلاحات به روایت حلقه آیین» پرداخته است.

اتاق خبر:جلد سوم کتاب ایدئولوژی اصلاحات به بررسی اصلاحات بر مبنای تحليل ایدئولوژی سیاسی حسین بشیریه و سعید حجاریان با عنوان «اصلاحات به روایت حلقه آیین» می­‌پردازد.

به دنبال استعفاي خاتمي از وزارت ارشاد در خرداد ۱۳۷۱ مجموعه‌اي از مديران آن وزارتخانه مانند هادي خانيكي، مصطفی تاج‌زاده، محسن امين‌زاده، حسين نصيري، رجبعلی مزروعي، محسن آرمين، محمدعلی ابطحي، شريعتي دهاقاني و فیض‌الله عرب‌سرخي از آن خارج شدند. چون بخشي از آنها مي‌خواستند در همان زمان نشريه‌اي با نام «آيين» منتشر كنند در محافل سیاسی و خبری به نام «حلقه‌ی آيين» خوانده شدند. صاحب امتياز و مديرمسئول ماهنامه‌ی آیین سیدمحمد خاتمی بود. حلقه‌ آيين تركيبي از این افراد و نیروهایی بود که با خاتمي رابطه‌ی نزدیکی داشتند و در جلسات سياري که در منازل اعضا برگزار می‌شد شرکت می‌کردند. سعید حجاريان، محسن كديور، فاضل ميبدي، عباس عبدي، خليلي اردكاني و محمدرضا خاتمي از جمله این افراد بودند. گفته می‌شد آنها مباني و مواضع فكري نزديك‌تري در حوزه‌ی روشنفكري ديني داشتند. گرچه بعضی از افرادي كه در حلقه‌ آيين حضور داشتند در جلسات كيان هم شرکت می‌کردند، اما فلسفه‌ وجودي آيين براي اعضا اين بود كه كيان به هر حال منتسب به يك جريان روشنفكري و انعكاس‌دهنده‌ انديشه‌هايي بود كه سروش آن را نمايندگي مي‌كرد. بنابراين آنها می‌خواستند نشريه‌اي دربياورند كه حوزه‌ی وسيع‌تري را پوشش دهد که هم تفكر كيان و هم منتقدان آن انديشه‌ها و رويكردها را پوشش دهد.

کتاب اصلاحات به روایت حلقه آیین در دوفصل جداگانه به بررسی اندیشه های حسین بشیریه و سعید حجاریان می­‌پردازد. فصل اول با عنوان آموزه‌هاي حسين بشيريه در ساخت ايدئولوژي آيين و فصل دوم با عنوان تأملي بر ايدئولوژي و نظريه‌پردازي‌هاي سعيد حجاريان.

فصل اول کتاب را عناوین مهمی همچون جنبش دانشجویی و ضرورت دوران گذار، پیوند مارکسیسم و لیبرالیسم، نقش تقابلی جامعه و دولت، نسبت‌دادن شیزوفرنی و توتالیتریسم به اسلام‌گرایی، ترجمه‌ لویاتان هابز و مسئله‌ جدایی دین از سیاست، دولت اقتدارطلب و نقش اپوزیسیون، تفسير مدرنيستي، ليبراليستي و غرب‌مدار از «جهاني‌شدن»، «چرا دوم خرداد دموكراسي نياورد؟ »، «گذار به دموکراسي» يا «گذر از جمهوري اسلامي» تشکیل داده است و دين‌زدايي از جامعه و سياست را مهم‌ترين ركن ايدئولوژي بشيريه معرفی می­‌کند.

در فصل دوم به مهم‌ترين مؤلفه‌هاي فكري سعيد حجاريان پيش از دوم خرداد پرداخته شده است. نظريه‌هايي دربار‌ه‌ سکولاریزه‌شدن، نحوه‌ی نگرش به قانون اساسي، نقد نخبگان و ساختار سياسي ايران، نقد نفوذ سپاه، نقد نظام حزبی و انتخاباتي ايران، نقد روحانيت‌سالاري، نقد سياست تعديل اقتصادي دولت سازندگي و نگرش بوروكراتيك به «امر به معروف» مهم‌ترين مؤلفه‌هاي فكري سعيد حجاريان پيش از دوم خرداد را تشکیل می‌­دهند و پس از آن دو تاکتیک سرنوشت‌ساز در دوران اصلاحات، توسعه‌ سياسي در ايدئولوژي حجاریان، گونه‌شناسي سياسي از جامعه‌ ايران در پايان دهه‌ی ۱۳۷۰، تئوري‌هایی در التزام حمايت از خاتمي تا سال ۱۳۸۰، توان‌سنجی اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان، دوگانه حق و تكليف، «جنبش همبستگي» مدلي فراتر از «انقلاب مخملي» و مانيفست اصلاحات پس از سال ۸۸ از جمله مهمترین مؤلفه‌هاي فكري سعيد حجاريان پس از دوم خرداد بشمار می آیند.

منبع:مهر

نظرات
ADS
ADS
پربازدید