Performancing Metrics

اصلاح یارانه های بخش انرژی، گامی در جهت جلوگیری از بحران | اتاق خبر
کد خبر: 334311
تاریخ انتشار: 29 فروردین 1395 - 16:07
محمد صادق جوکار

در گزارشی که شورای جهانی انرژی از 48 حوزه موضوعی را که از حوزه انرژی تاثیر می گیرند و بر آن تاثیر می گذارند نام برده شده است. از این حوزه ها می توان به کسب و کار، سیاست های زیست محیطی و ژئوپولتیک نام برد. این بخش ها هر کدام به نوعی به بخش انرژی و یارانه هایی که به این بخش اختصاص داده می شود ارتباط پیدا می کنند.

یکی از مهمترین مولفه هایی که در این گزارش به آن اشاره شده است بحث قیمت جهانی نفت است. با توجه به این موضوع که افزایش قیمت نفت در آینده نزدیک منتفی است و به نظر نمی رسد که تغییر خاصی در قیمت جهانی نفت به وجود بیاید شرایط برای برخی از کشورهایی که یارانه بالایی را به بخش انرژی در کشور خود اختصاص می دهند فراهم شده است که این  یارانه های اختصاص داده شده به بخش انرژی  را اصلاح کنند.

یکی از مهمترین اهداف این کشورها از اصلاح یارانه های بخش انرژی را می توان اصلاح الگوی مصرف در کشور با هدف کاهش مصرف انرژی نام برد. در این میان نیز نمی توان از درآمد بیشتر دولت ها به دلیل کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی نیز غافل شد. در حقیقت کاهش قیمت نفت باعث شده است که این کشورها دست به اصلاح یارانه های پرداختی به انرژی بزنند.

در کشور ما نیز به طور طبیعی از این روند تاثیر پذیرفته است. با این حال اصلاح الگوی مصرف انرژی تنها با کاهش یارانه های پرداختی به دست نمی آید بلکه باید در کنار آن توسعه فناوری برای افزایش بهره وری و توسعه فرهنگ صحیح مصرف انرژی در کشور توجه نمود تا از این راه بتوان علاوه بر درآمد بیشتر، در جهت کاهش آلودگی های زیست محیطی ناشی از مصرف ناصحیح موثر است.

متاسفانه ایران در کنار کشور های حاشیه خلیج فارس از جمله کشورهایی هستند که مصرف انرژی بالایی دارد و این میزان مصرف انرژی باعث بروز مشکلات بسیاری در آینده نزدیک برای این کشور ها خواهد شد. در این شرایط تنها راه جلوگیری از بروز بحران، اصلاح یارانه ها انرژی و به روز کردن بخش های مرتبط با انرژی مانند صنعت حمل و نقل است که با استفاده از فناوری های جدید در کاهش مصرف انرژی نقش موثری داشته باشند.

قائم مقام پژوهشکده اقتصاد انرژی موسسه مطالعات دنیای انرژی

نظرات
ADS
ADS
پربازدید