Performancing Metrics

از محاسبه سلیقه‌ای ضریب K در شهرداری انتقاد شد | اتاق خبر
کد خبر: 341078
تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1395 - 23:17
عضو هیات رییسه شورای شهر تهران از محاسبه سلیقه‌ای ضریب K در برخی از مناطق پایتخت انتقاد کرد.

به گزارش اتاق خبر، ابوالفضل قناعتی با اشاره به محاسبه سلیقه‌ای ضریب K (عوارض از راسته‌های تجاری) در برخی ازمناطق تهران گفت: شورای شهر در این خصوص مصوبه دارد، ضرایب K  در مناطق مشخص است و دریافت بیش از مصوبه، ورود مال حرام به شهرداری است.

قناعتی با اشاره به پروژه‌ای در یکی از مناطق مرکزی پایتخت گفت: یکی از طلبکاران شهرداری که در مقابل طلب خود هولگرام اعتباری (شهرداری از سال‌های گذشته بخشی از طلب پیمانکاران را به صورت هولگرام اعتباری پرداخت می‌کند به این صورت که فرد طلبکار، ملکی برای ساخت معرفی می کند و بر روی ملک تراکم داده می‌شود.)  دریافت کرده بعد از مشکلاتی که در خصوص پذیرفتن این هولوگرام در مناطق مختلف داشته است با مشکل محاسبه ضریب K مواجه شده است.

او با بیان این که بر اساس محاسبات کمیسیون شهرسازی شورای شهر ضریب K در این پروژه ۲ میلیارد برآورد شد، گفت: در حالی که شهرداری این منطقه، ۴ میلیارد تومان این عوارض را محاسبه کرده بود.

این عضو شورای شهر تهران در خصوص این که اعمال سلیقه برای محاسبه عوارض کاربری های اداری و تجاری خلاف قانون است، گفت: شورای شهر این موارد را به صورت دقیق محاسبه کرده است و این که شهردار منطقه اعلام کند می تواند بر اساس تشخیص خود عوارض را محاسبه و دریافت کند بر خلاف قوانین است و ورود مال حرام به شهرداری است و شرعا گناه است.  نباید بیش از قانون از شهروندان عوارض دریافت شود.

پیش از این رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز نسبت به این موضوع انتقاد داشته و اعلام کرده بود: در گذشته همه راسته‌های تجاری در هر منطقه‌ای که وجود داشتند عوارض‌شان بر اساس یک عدد دریافت می‌شد که در نتیجه آن شهرداری‌های مناطق سلیقه‌ای عمل کرده و بر اساس سلیقه خودشان از هر متقاضی خرید کاربری تجاری، رقم‌های متفاوت دریافت می‌کردند که این روند درستی نبود و بارها نیز به شهردار تهران در این خصوص تذکر داده بودیم اما از آنجایی که یکی از راه‌های کسب درآمد برای شهر از طریق کاربری‌های تجاری است و برای اداره شهر تهران نیز به پول احتیاج بود عملا این تذکرها بلاتکلیف می‌ماند که نهایتا کمیسیون شهرسازی شورا پس از ماه‌ها بررسی و جلسه با شهرداران مناطق ۲۲گانه نسبت به شناسایی کل راسته‌های تجاری اقدام و این راسته‌ها را بر اساس مرغوبیت تقسیم‌بندی کرد.

محمد سالاری افزود: گذرهای درجه ۱، ۲ و ۳ احصاء شد و بر همین اساس همه راسته‌های تجاری بر اساس مکانشان دارای مرغوبیت شناسایی شدند و تعرفه‌های متفاوتی برای آنها در نظر گرفته شد.

وی افزود: با اینکه تعرفه اخذ عوارض کاربری‌های تجاری در شهر تهران مشخص شده است؛ اما از شهرداری گلایه داریم چرا که پس از حدود گذشت یک سال از تصویب این تعرفه‌ها تاکنون نسبت به اجرایی کردن آنها اقدام نکرده‌اند و حالا پس از تذکر، معاونت شهرسازی اعلام کرده است که از ابتدای خرداد ماه سال جاری مصوبه شورا را اجرایی خواهد کرد.

منبع: مهر

94104

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید