Performancing Metrics

نیاز بخش معدن چیست؟ | اتاق خبر
کد خبر: 341084
تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1395 - 15:05
عضو کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران در گفت و گو با اتاق خبر پاسخ داد
عضو کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران اظهار داشت: هدف مشترک موجود در بخش معدن، استخراج سنگ از معادن می باشد، که تعریف حاضر را منابع طبیعی به رسمیت نمی شناسند و معتقدند جداسازی سنگ از دل زمین به معنای تخریب محیط زیست است.

مهرداد شکوهی رازی اظهار داشت: هدف مشترک موجود در بخش معدن، استخراج سنگ از معادن می باشد، که تعریف حاضر را منابع طبیعی به رسمیت نمی شناسند و معتقدند جداسازی سنگ از دل زمین به معنای تخریب محیط زیست است؛ این ها مسائلی است که باید به تعریف مشترکی درباره آن ها رسید.

این عضو کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران در خصوص مصداق های اصلی اقتصاد مقاومتی در حوزه معدن بیان داشت: در واقع منظور از اقتصاد مقاومتی ایستادگی و تزلزل ناپذیری در مقابل ضربه ها و شوک های وارد شده از خارج است، که بتوانیم در مقابل این گونه مسائل، بدون این که اقتصاد ما دچار مشکل شود مقاومت کنیم.

وی ادامه داد: از نظر من اقتصاد مقاومتی در حوزه معدن بدین معنی است که مواد اولیه صنایع مورد نیاز خود را از معادن خود تأمین کنیم، چرا که وقتی نیازمند خارج باشیم در مقابل شوک ها و مسائلی همانند تحریم تأثیرپذیر و شکننده خواهیم بود.

شکوهی اضافه کرد: مسئله دیگر چرخه ارزش افزوده است، بایستی این چرخه به نحوی تنظیم گردد که علاوه بر ایجاد اشتغال و تولید مواد اولیه، تولید ثروت نیز داشته باشیم.

وی تأکید کرد: چرخه تولید و صنایع پایین دستی باید به نحوی تنظیم شود که مواد اولیه ما از حداکثر ارزش افزوده برخوردار باشد؛ در ضمن آن بخش از مواد معدنی صادراتی ما طوری استفاده گردد که بتوانیم بالاترین ارزش افزوده را برای مملکت خود ایجاد کنیم.

این عضو کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران با اشاره به نگرانی های موجود در بخش معدن گفت: اصلی ترین نگرانی موجود؛ چالش هایی است که دستگاه های مختلف داخلی به دلیل نیازمندی های خود، برای معدن کاران ایجاد می کنند.

شکوهی افزود: هدف مشترک موجود در بخش معدن، استخراج سنگ از معادن می باشد، که تعریف حاضر را منابع طبیعی به رسمیت نمی شناسند و معتقدند جداسازی سنگ از دل زمین به معنای تخریب محیط زیست است؛ این ها مسائلی است که باید به تعریف مشترکی درباره آن ها رسید.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر ما معدن کاران در مناطق دورافتاده علاوه بر ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت بی رویه به کلان شهر ها، تولید ثروت می کنیم؛ در مقابل تمام این مسائل ما نیز باید از امتیازاتی بهره مند شویم و مورد حمایت دولت قرار گیریم.

شکوهی با بیان این که در بخش معادن با مشکلاتی نظیر حمل مواد معدنی به معادن و سقوط قیمت مواد معدنی در دنیا مواجه هستیم یادآور شد: دولت بایستی پشتیبان معدن کاران باشد نه این که با افزایش عوارض و مسائلی از این دست بخواهد رکود خود را جبران کند.

وی در بخش دیگری افزود: راه آهن باید حامی صادرات بوده و تخفیفات صادراتی در کرایه حمل برای معدن کاران قائل شود؛ مضاف براین که پایانه های صنعتی نیز بایستی به راه آهن وصل شوند تا از طریق اتصال ریلی حمل و نقل ها صورت گیرد و این خود بخشی از اقتصاد مقاومتی است.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید