Performancing Metrics

ایجاد شغل برای کارگر خارجی تهدید یا فرصت؟ | اتاق خبر
کد خبر: 342695
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1395 - 12:11
رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در گفت و گو با اتاق خبر پاسخ داد
در شرایط فعلی منعی برای اشتغال نیروی کار خارجی وجود ندارد اما باید اولویت با نیروی کار داخلی باشد.

اتاق خبر- گروه اقتصادی: رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور اعطای مجوزهای کار را به نیروهای غیرمتخصص خارجی صحیح ندانست.

اولیا علی بیگی رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در گفت و گو با اتاق خبر در مورد اعطای مجوز های وزارت کار به اتباع خارجی با اشاره به آمار بیکاری در کشور و تعداد زیاد افراد آماده به کار داخلی گفت: در صورتی که به خانواده های ایرانی نگاهی بیاندازید متوجه می شوید که در هر خانواده حداقل یک بیکار وجود دارد و همین نشان از بحرانی بودن وضعیت اشتغال در کشور است. در شرایط فعلی از نظر قانونی منعی برای اشتغال اتباع خارجی وجود ندارد اما من معتقد هستم که به غیر از مشاغل تخصصی، باید در مشاغل عادی و عمومی اولویت را به نیروی کار داخلی داد.

علی بیگی با اعلام شغل هایی مانند کارگری ساده به عنوان شغل های اولویت دار برای نیروی کار داخلی، ادامه داد: با این حال نمی توان این موضوع را انکار کرد که برخی از کارفرمایان به دنبال کارگران و نیروی کار ارزان قیمت برای کاهش هزینه های تولید هستند. در این شرایط نیروی کار خارجی و به خصوص افغانه را با پرداخت حداقل دستمزد و بیمه به کار می گیرند. در این شرایط باید به جای متهم کردن شخص یا گروهی به دنبال راهکار برای حل این مشکل بود.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور به علت بالا بودن نرخ آمار بیکاری به دلیل بیکاری بالا در میان اقشار تحصیل کرده اشاره کرد و گفت: افراد تحصیل کرده حاضر به فعالیت و اشتغال در کارهای سطح پایین نیستند. واقعیت این است که باید با موضوعات صادقانه برخورد کرد و باید در مشاغلی که نیروی کار داخلی توان فعالیت در آن را دارد استفاده از نیروی کار خارجی با محدودیت همراه باشد.

وی ضمن اشاره به قوانین وزارت کار در مورد نحوه به کارگیری اتباع خارجی در مشاغل مختلف گفت: در قانون کار پیشبینی های لازم برای استفاده از نیروی کار خارجی با رعایت ضوابط و شرایط خاصی شده است و منع قانونی در مورد به کار گیری نیروی کار خارجی در کشور وجود ندارد. با این حال باید با شرایط قانونی جذب این نیرو ها فراهم شود و تاکید باید بر این موضوع باشد که در مشاغلی که نیاز به داشتن تخصص خاصی احساس نمی شود از نیروی کار داخلی استفاده کرد.

علی بیگی با تاکید بر ظرفیت ها و توانایی های نیروی کار داخلی به استفاده از برخی از  کارفرمایان از نیروی کار خارجی بدون مجوز اشاره کرد و گفت: این کارفرمایان نیروی کار خارجی فاقد مجوز کار را به دلیل حقوق و مزایای کمتری که این کارگران طلب می کنند و نبود نظارت کافی در این بخش ها در برخی از مشاغل مانند ساخت و ساز و کوره پز خانه ها به کار می گیرند.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور ادامه داد: به کارگیری کارگران خارجی بدون مجوز کار از سوی هر نهادی ممنوع و باعث تضییع حقوق کارگران ایرانی می باشد. با این حال در صورتی که نهادی قصد استفاده از نیروی کار خارجی را داشت باید با رعایت ضوابط و قوانین باشد.

وی با تاکید بر رعایت حقوق نیروی کار خارجی از پرداخت یکسان به این نیرو ها دفاع کرد و گفت: همانگونه که نیروی کار ایرانی در کشورهای دیگر به کار مشغول است و حقوق برابر با کارگران دیگر دریافت می کند در داخل کشور نیز باید به دلیل مسائل انسانی این امر رعایت شود و شان و کرامت وی حفظ شود.

علی بیگی بیشتر نیروی کار خارجی در ایران را افغانه اعلام کرد و گفت: به دلیل اینکه این افراد در کارهای ساده مشغول به کار هستند و تعداد این افراد بیشتر است. با این حال در برخی از مشاغل تخصصی نیروی کار خارجی از کشورهایی مانند کره جنوبی  که به مدت کوتاه در کشور مشغول به کار هستند وجود دارد.

94105 ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید