Performancing Metrics

گلپایگان آغازگر واکسیناسیون لمپی اسکین در اصفهان | اتاق خبر
کد خبر: 345362
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1395 - 20:50
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: گلپایگان آغازگر واکسیناسیون بیماری لمپی اسکین در سطح استان اصفهان شد.

اتاق خبر: محمد کشتکار، بیماری لمپی اسکین یکی از بیماری‌های مهم ویروسی نوپدید است که از طریق نیش مگس‌های خونخوار انتقال پیدا می‌کند.

وی بیان داشت: دامداران جهت پیشگیری از این بیماری باید الزامات بهداشتی- قرنطینه‌ای دامپزشکی را رعایت و علاوه بر سمپاشی دامداری‌های خود نسبت به واکسیناسیون به موقع اقدام کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان اعلام کرد: در سال گذشته استان اصفهان در هفت شهرستان از ۲۳ شهرستان خود این بیماری را مشاهده کرده که با اقدام به موقع و سریع در ایام تعطیلی و ماه مبارک رمضان با انجام واکسیناسیون بیش از ۶۰ هزار راس دام در معرض خطر را علیه این بیمار این بیماری کنترل شد.

وی اعلام کرد: طبق پیش بینی برای امسال واکسیناسیون ۸۰ هزار راس را خصوصاً در مناطق و شهرستان‌هایی که سال گذشته بیماری مشاهده شد در دستور کار خود قرار داده است.

کشتکار با اشاره به اینکه، گلپایگان آغازگر واکسیناسیون بیماری لمپی اسکین در سطح استان اصفهان شد، تاکید کرد: با توجه به اینکه واکسیناسیون علیه تب برفکی همزمان در حال انجام است، تزریق واکسن علیه بیماری لمپی اسکین، هیچ تداخل ایمنی با تب برفکی ایجاد نمی کند و دامداران با اطمینان خاطر نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود اقدام کند.

وی با اعلام اینکه این طرح از ۲۵ اردیبهشت ماه در گلپایگان آغاز شد، گفت: در سال گذشته در این شهرستان چند کانون محدود از این بیماری مشاهده شد و لذا با توجه به خطر وجود ویروس در منطقه نیاز به واکسیناسیون علیه این بیماری در کوتاهترین و سریع ترین زمان ممکن در دستور کار قرار گرفت.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: بیماری ویروسی لمپی اسکین (شبه آبله گاوی) علایمی همچون تب شدید، تاول های پوستی سرتاسری، تورم اندام حرکتی قدامی و غیره در گاو و گوساله ایجاد می‌کند که باعث ضرر به گاوداران می‌شود و با توجه به تراکم بالای دام در شهرستان گلپایگان لذا تزریق این واکسن را قبل از افزایش این حشرات در مناطق پرخطر آغاز شد.

کشتکار ادامه داد: این واکسن به صورت رایگان صورت می‌گیرد و برای اطلاع رسانی بهتر به دامداران منطقه از فرمانداری، بخشداری، دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا کمک گرفته شده است.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید