Performancing Metrics

دلایل توقف مذاکرات گازی ایران با کشورهای عربی | اتاق خبر
کد خبر: 347487
تاریخ انتشار: 11 خرداد 1395 - 15:16
در گفت و گوی اتاق خبر با عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی مطرح شد
ایران و عربستان به دلیل مشکلات سیاسی خود، سایر کشور های منطقه را از نظر اقتصادی تحت تاثیر قرار داده اند.

اتاق خبر-گروه اقتصادی: عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی مشکلات دیپلماتیک ایران و عربستان را در صادرات گاز را تاثیر گذار دانست.

محمد صادق جوکار عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی در گفت و گو با اتاق خبر در مورد عوامل تاثیر گذار در صادرات انرژی ایران گفت: در زمینه صادرات انرژی از ایران می توان به عواملی مانند وضعیت سیاست بین المللی، ظرفیت های صادرات کشور، مولفه های ژئوپولتیکی اشاره کرد. در دوران تحریم، فشارهایی که به دلیل تحریم ها کشور برای سرمایه گذاری و صادرات انرژی دچار محدودیت بود. بعد از لغو تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای، عربستان تلاش کرد که دسته بندی های سیاسی جدید را در منطقه شکل دهد که این اقدام در تضاد با دیدگاه سیاسی ایران در منطقه بود. این اقدام عربستان در نهایت باعث تاثیر گذاری در روابط تجاری کشورهای منطقه با ایران شد.

جوکار در ادامه با ذکر مثالی از میزان تقاضای امارات متحده عربی برای واردات و مصرف گاز تصریح کرد: تقاضای واردات گازی این کشور در سال 2023 به بالاترین میزان خود خواهد رسید و تنها کشوری که می تواند تقاضای گازی این کشور را از طریق خط لوله موسوم به دلفین پاسخ دهد ایران است. متاسفانه تسری مشکلات ایران و عربستان در منطقه  به خصوص در مورد مسائلی مانند یمن و سوریه باعث شده که این کشورها اراده سیاسی خود را از دست بدهند. در حقیقت در این شرایط شاهد تفوق مسائل سیاسی بر تجارت بین کشورها هستیم.

 عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی با اشاره به تلاش عمان برای تبدیل شدن به معبر صادرات گاز بین ایران و هند، ادامه داد: این کشور در کنار عراق برای واردات گاز از ایران اماده است. اما سایر کشور های منطقه مانند کویت و پاکستان به دلیل سیاسی تحت تاثیر عربستان قرار دارند.

وی در مورد تجارت گاز در منطقه گفت: به غیر از کشور های ایران و قطر، سایر کشور های منطقه در زمره وارد کنندگان گاز به شمار می آیند. در این شرایط و با توجه به مسائل زیست محیطی  این کشور ها به دلیل ساختار مصرف انرژی با آلایندگی زیادی رو به رو هستند. برخی دیگر از این کشور ها مانند عربستان در صورت جایگزین نکردن گاز با نفت مجبور می شوند که مصرف داخلی نفت خود را افزایش دهند و همین باعث تحت تاثیر قرار گرفتن صادرات نفت این کشور می شود.

جوکار افزود:  با توجه به این شرایط، کشور های منطقه تلاش می کنند که سوخت هایی که آلایندگی کمتری دارند را برای مصرف داخلی و رفع نیاز های خود به کار بگیرند. به همین دلیل آینده صنعت گاز در منطقه خاورمیانه چشم انداز روشنی دارد.

عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی با اشاره به نقش ایران در بخش صنعت گاز در خاورمیانه گفت: ایران و قطر تنها کشورهای منطقه هستند که  منابع گازی آنها همراه با نفت نیست. به همین دلیل ایران می توانند از این مزیت استفاده کند. ضمن اینکه نباید از نقش ژئو پلتیک ایران برای انتقال گاز آسیای مرکزی به سایر کشورهای دیگر به سادگی گذشت.

94105 ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید