Performancing Metrics

مدرسه ملی سینما به دنبال ارتقای سطح دانایی سینمایی در کشور است | اتاق خبر
کد خبر: 348819
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1395 - 12:10
معاون آموزشی مدرسه ملی سینمای ایران تاکید کرد که این نهاد آموزشی به دنبال ارتقای سطح دانایی سینمایی در کشور است.

به گزارش اتاق خبر، علیرضا داودنژاد معاون آموزشی مدرسه ملی سینمای ایران درباره برنامه‌های پیش‌روی این مرکز آموزشی گفت: تقريبا همه‌ استادان حرفه‌‌اى سينماى ايران آماده شده‌اند تا با آموزش نيروهاى مستعد و جوان، باز‌آموزى نيروهاى دست‌‌اندركار و تقويت نهادهاى آموزشى به یاری سينما آمده و با تلاش در جهت استانداردسازی نيروها، تجهيزات و محصولات ديدارى-شنيدارى به استقبال آينده بروند.

وی ادامه داد: ما در مدرسه ملی سینما مى‌كوشيم در راستای چشم‌‌انداز سازمان سينمايى از آينده سينمای ايران حفاظت کنیم و اصولا دلیل همكارى استادان حرفه‌اى سينما با مدرسه، همسویی و اشتراک نظر با همين چشم‌‌انداز است. مدرسه ملی سینما به آینده‌ای فکر می‌کند كه برخلاف امروز، ابتكار عمل در فضاى ديدارى-شنيدارى كشور به دست توليد‌كننده‌ داخلى باشد و براى دستيابى به اين منظور ما بيش از هر چيز به ارتقای دانايى سينمايى در سطح كشور نيازمنديم و دانايى سينمايى چيزى بيش از تخصص در ساخت فيلم است.

داودنژاد در تعریف دانایی سینمایی توضیح داد: در طراحى يک نرم‌‌افزار ديدارى-شنيدارى كارآمد يا يک بازى رايانه‌اى موفق و يا حتى ايجاد يک شبكه‌ تلويزيونى فراگير و اثرگذار، مهمترین اصل برخورداری از دانايى سينمايى است. دانايى سينمايى چيزى نيست كه فقط در انحصار كارگردان‌ها باشد و همه عوامل فيلم حتى تماشاگران يا نويسندگان سينمايى نيز مى‌توانند واجد دانايى سينمايى باشند. نكته اين است كه تدريجا مراتب اين دانايى درحال تبديل شدن به يكى از مهارت‌هاى ضرورى زندگى فردى و اجتماعى است.

دانایی سینمایی چیست؟

کارگردان «کلاس هنرپیشگی» گفت: چه كسى این مطلب را انكار مى‌كند كه زندگى امروز ما با قاب مانيتور كه به نحوى همان قاب سينما است گره خورده و ارتباط متقابل ما با جهان اطرافمان عمدتا در اين قاب روى مى‌دهد؟ بنابراين دانايى سينمايى ديگر امرى نیست كه صرفا به كار تفريح و تفنن بيايد و تقريبا همه‌‌ وجوه زندگى روزمره‌ ما با چهارچوب قاب نمايشگرها (مانيتورهاى كوچك و بزرگ از موبايل و تبلت و تلويزيون گرفته تا پرده سينما) گره خورده و ملت‌هايى كه در اين دانايى يعنى هنر بسته ‌‌بندى نور و صدا و رويت پذيركردن واقعيت و رويا دست بالا‌تری دارند به لحاظ مادی و معنوی توانایی اثرگذاری بیشتری نيز پيدا مى‌كنند.

وی توضیح داد: اصلى‌ترين وظيفه‌‌ مدرسه‌ ملی سینمای ایران ارتقای دانايى سينمايى در سطح كشور و يارى رساندن به توليد ملى در مواجه با رقيبان و حريفان منطقه‌‌اى و جهانى است. ما به فردايى فكر مى‌كنيم كه جوانان مستعد امروز به عنوان نيروهاى كارآمد و به‌‌روز وارد بازار كار شوند و با چشم‌‌اندازِ تولید انواع فيلم براى انواع مخاطب، معادله‌‌ سينما و تماشاگر را به شکلی روزافزون به نفع توليد ايرانى تغيير دهند.

داودنژاد با تاکید بر اینکه مدرسه ملی سینما با اين ديدگاه وارد جريان آزمون و مصاحبه شد، عنوان کرد: مدرسه ملی سینما خوشبختانه امروز خود را با بسيارى از استعدادهاى درخشان مواجه مى‌بيند که ۲۰ هنرجوى انتخاب شده تنها بخشی از آنها را تشکیل می‌دهند. مدرسه در فرایند انتخاب هنرجویان خود با استعدادهای دیگری مواجه شد که به لحاظ هنری فاصله‌ چندانی با سینمای حرفه‌ای ندارند و به قطع و یقین باید براى ارتقای فنی و ذوقى آنها و ورودشان به بازار کار چاره‌ای اندیشید

مبناى آموزش در مدرسه ملی سینما شیوه‌ استاد-شاگرد و کار عملی است

وی ادامه داد: شايد برجسته‌ترین ويژگى مدرسه ملى سينمای ایران در اين باشد كه مبناى آموزش را بر شیوه‌ استاد-شاگردی و كار عملى در استوديو، پلاتو، كارگاه و لابراتوار (كه ما را با آخرین دستاوردهاى تصوير و صدا آشنا مى‌كند) قرار داده است. به اين ترتيب با حضور استادان حرفه‌اى فيلمنامه‌‌نویسی، كارگردانى، فيلمبردارى، تدوين، صدا، طراحى صحنه و لباس، توليد و تهيه و سى جى آى، فضاى كارگاهى آموزش به ترتيبى رقم مى‌خورد كه در آن هر هنرجو خود به پروژه‌‌اى مستقل بدل مى‌شود كه اميد می‌رود هر چه بهتر و زودتر به جرگه‌ نیروهای کارآمد سینمای کشورمان بپیوندد.

کارگردان فیلم «روغن مار» در پایان گفت: اهالى مدرسه ملی سينما ایران آرزوی روزی را در سر می‌پرورانند كه منظومه‌ هنرى و رسانه‌اى کشورمان در مقابله با رقيبان و حريفان جهانى، مبتكر و خلاق و پيروز باشد و با بازگشت ۱۰‌ها میليون مخاطب از دست رفته به دامان توليد داخلى، زمينه‌ ورود سينماى ايران به بازارهاى همسايه، منطقه و دنيا فراهم شده باشد.

منبع:مهر

نظرات
ADS
ADS
پربازدید