Performancing Metrics

اعتراض ژاپن به توسعه میادین انرژی در دریای شرقی توسط چین | اتاق خبر
کد خبر: 350360
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1395 - 02:23
پس از احضار سفیر چین در ژاپن این بار توکیو معترض شده است که پکن به شکلی نگران کننده در حال توسعه میادین انرژی بویژه میدان های گازی در دریای شرقی است.

اتاق خبر - «فومیو کیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن روز شنبه گفت که کشورش به همین خاطر اعتراض رسمی خود را به طرف چینی در ارتباط با گسترش میدان های انرژی اعلام کرده است.
این در شرایطی است که اخیرا به دنبال ورود کشتی چینی به آبهایی که ژاپن آنها را محدوده متعلق به خود در دریای شرقی می داند، سفیر چین به وزارت خارجه آن کشور احضار شده بود.
توکیو بر این باور است که چین نه تنها به ساخت و سازها در دریای شرقی ادامه می دهد بلکه توسعه میادین گاز را نیز به سرعت پیش می برد.
خبرگزاری کیودو از قول «کیشیدا» آورده که ژاپن عمیقا متاسف است که به رغم درخواست های مکرر توکیو، چین این کارها را متوقف نمی کند.
چین و ژاپن بر سر مالکیت بر جزایری که ژاپنی ها سناکاکو و چینی ها آن را دیائویو می نامند اختلاف زیادی دارند و به دلیل نامشخص بودن سرحدات مرزی و محدوده آبی، این اختلافات بیشتر هم شده است.
در سال 2008 میلادی دو کشور به توافقی در باره استفاده مشترک از میدان گازی در دریای شرقی رسیدند و تا سال 2010 میلادی مذاکرات صورت می گرفت اما از آن زمان تاکنون دیگر نه توافقی حاصل شده و نه گفت و گویی انجام شده است.
ژاپن بخشی را در این منطقه به عنوان خط فاصل میان دو طرف تعیین کرده است که چین به رسمیت نمی شناسد و هر دو کشور فاقد منطقه انحصاری اقتصادی هستند که محدوده آبی آنها را تعیین می کند.
«کیشیدا» گفت که از مقام های چین خواسته است هر چه سریعتر گفت و گوها از سرگرفته شود تا طرفین بتوانند در باره مناقشات دریای شرقی مذاکراتی انجام دهند.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید