Performancing Metrics

امید هند به نشست تامین کنندگان هسته ای در سئول | اتاق خبر
کد خبر: 350436
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1395 - 08:06
پکن بزرگترین مانع
هند پس از ناکامی در جلب حمایت گروه تامین کنندگان هسته ای در وین برای پیوستن به این گروه ،تمام امید خود را به نشست 24 ژوئن (4 تیر) در سئول معطوف کرده است .

اتاق خبر - تلاش های هند در نشست روز گذشته گروه تامین کنندگان هسته ای در وین به علت مخالفت چین و تعدادی از کشورها با شکست مواجه شد.
قرار است،تصمیم نهایی گروه تامین کنندگان هسته ای درخصوص عضویت هند دراین گروه ،در نشست دو هفته آینده در سئول گرفته شود.به این ترتیب دهلی نو برای جلب نظر مخالفان پیوستن این کشور به گروه تامین کنندگان هسته ای دو هفته فرصت دارد که رایزنی های دشوار خود را با مخالفان بویژه رقیب سرسخت این کشور(چین ) انجام دهد.
گفته می شود 48 کشور عضو گروه تامین کنندگان هسته ای باید به صورت اجماع درخصوص عضویت هند در گروه تامین کنندگان هسته ای تصمیم بگیرند.
منابع دولتی هند اعلام کردند در طول نشست دو روزه گروه تامین کنندگان هسته ای در وین، سوالات زیادی از سوی نمایندگان کشور های عضو مطرح شد که این امر موضع این کشور ها را در خصوص عضویت هند مشخص کرد.
هرچند نشست گروه تامین کنندگان هسته ای در دو روز گذشته در پشت درهای بسته برگزار شد اما منابع موثق اعلام کردند که تعداد اعضای مخالف عضویت هند در این گروه انگشت شمار هستند.
به گفته این افراد کشورهای چین ،ترکیه ،قزاقستان و ایرلند همچنان ،مخالفت پیوستن هند به این گروه هستند.
کشورهای سوئیس و مکریک نیز پس از سفر 'نارندرا مودی 'نخست وزیر هند به این کشور با تغییر موضع ، از عضویت هند در این گروه حمایت کرده اند.
'مارک فیتزپاتریک' ، کارشناس در امور منع گسترش سلاح های هسته ای در وین گفت: بیشتر کشورهایی که با عضویت هند مخالف بودند از نیاز به ایجاد یک فرایند به جای استثناء قائل شدن برای هند ،سخن می گفتند.
همچنین بیشتر اعضای گروه تامین کنندگان هسته ای براین باورند که هند بسیاری از معیارهای تعریف شده این گروه را از سال 2008 رعایت کرده است .
مذاکره کنندگان هندی در تلاش برای یافتن راه حل مشترکی با همتایان چینی خود هستند.
چینی ها تاکنون به طور مشخص دلیل مخالفت با عضویت هند در گروه تامین کنندگان هسته ای را اعلام نکرده اند ولی چندی پیش مقامات چینی امضا نکردن ،پیمان منع سلاح های هسته ای را به طور تلویحی یکی از دلایل مخالفت این کشور اعلام کردند.
دهلی نو، برای جلب حمایت چین به طور قابل ملاحظه ای انتقادهای این کشور از چین را در صحنه های بین المللی کاهش داده است .
پیش از این در ماه آوریل مقامات هندی از اقدام چین در خصوص مخالفت با قرار دادن نام 'مسعود اظهر' رهبر گروه 'جیش محمد' در لیست تحریم های سازمان ملل بسیار انتقاد کرده بودند.
وزارت کشور هند همچنین در اقدامی دیگر که نشان دهنده پیام مثبت هند به چین است، روند صدور روادید برای محققان چینی که قصد شرکت در کنفرانسی در هند را دارند را تسهیل کرده است .
درپایان بیانیه مشترک هند و امریکا که در پایان سفر 'نارندرا مودی ' صادر شد نیز هیچ اشاره ای به اختلاف های دریای جنوب چین نشد. در حالیکه همواره دو کشور در سال 2014-2015 در خصوص همکاری مشترک هند و امریکا در این دریا و تامین آزادی حمل و نقل آبی اشاره می شد.
برخی از منابع ،سفر احتمالی 'نارندرا مودی ' نخست وزیر هند در اواخر ماه جاری میلادی به تاشکند برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای که باحضور روسیه ، چین و دیگر کشورهای آسیای مرکزی برگزار می شود را موقعیت مناسبی برای جلب حمایت چین می دانند.
منابع دولتی هند اعلام کردند تاکنون درخصوص سفر نخست وزیر هند به این اجلاس تصمیم گیری نشده چرا که بسیاری از جزئیات برای عضویت هند در این سازمان تکمیل نشده است . در صورتی که نخست وزیر هند به تاشکند سفر کند وی یک روز پیش از نشست سالانه گروه تامین کنندگان هسته ای، فرصت دیدار با رئیس جمهوری چین را خواهد داشت .
هفته گذشته ،هند به عضویت رژیم کنترل تکنولوژی موشکی درآمد که این امر پذیرفته شدن این کشور را در گروه تامین کنندگان هسته ای بسیار راحت تر می کند. در سال 2008 هند در تعهدی رسمی نسبت به پیروی از تمام الزامات منع گسترش سلاح های کشتار جمعی به گروه تامین کنندگان هسته ای اطمینان داد.
گروه تامین کنندگان هسته ای با هدف کنترل صادرات مواد هسته ای و منع گسترش سلاح های هسته ای تشکیل شده است.
عضویت در این گروه به هند کمک می کند تا به طور قابل توجهی بخش هسته ای خود را گسترش دهد. اعضای گروه تامین کنندگان هسته ای اجازه واردات و صادرات تکنولوژی هسته ای را دارند. در صورت عضویت کامل هند در این گروه توازن قدرت در منطقه جنوب آسیا در مقابل پاکستان تغییر خواهد کرد.
چین برای عضویت پاکستان دراین گروه حمایت کرده است .
هند پس از آنکه گروه تامین کنندگان هسته ای تحریم سی و چهار ساله خود را علیه این کشور لغو کرد توانست وارد تجارت جهانی هسته ای شود.
کشور های عضو گروه تامین کنندگان هسته ای شامل آرژانتین، استرالیا، اتریش بلاروس، بلژیک، برزیل، بلغارستان، کانادا، چین، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، قزاقستان، جمهوری کره، لتونی، لیتوانی، لوگزامبورگ، مالت، مکزیک، هلند نیوزلند، نروژ، لهستان، پرتغال، رومانی، روسیه، صربستان، اسلواکی، اسلوونی، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه، اوکراین، بریتانیا ، و ایالات متحده می شوند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید