Performancing Metrics

شوک کوتاه مدت انگلیسی بر بازار نفت | اتاق خبر
کد خبر: 355214
تاریخ انتشار: 8 تیر 1395 - 17:48
بغازیان اظهار داشت: در شرایط کنونی شاید انگلستان بخواهد امتیازاتی به خریداران نفت بدهد در صورتی که قبلا باید با اتحادیه اروپا هماهنگ می‌کرد.

اتاق خبر: آلبرت بغازیان کار‌شناس مسائل اقتصادی درباره تاثیر خروج انگلستان بر بازار نفت گفت: نفت برنت دریای شمال در انگلستان قیمت گذاری می‌شود لذا خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بر بازار نفت تاثیرگذار است اما باید مدتی بگذرد که از نظر مناسبات مالی و تجاری حالت ثبات به خود بگیرد اما در این فاصله در تصمیم گیری بهره برداری از نفت خلل ایجاد می‌کند و بازار نفت در کوتاه مدت دچار کمبود عرضه شده و قیمت افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه عکس العمل خروج انگلستان از اتحادیه اروپا کوتاه مدت است، ادامه داد: تاثیر این خروج در بلند مدت این اثر از بین می‌رود و فقط در کوتاه مدت شوکی به بازار وارد می‌شود اما ممکن است تقاضا برای کالای انگلیسی کمتر شود.

بغازیان تصریح کرد: این تصمیم گیری انگلستان اثر معناداری ندارد مگر اینکه در بحث عرضه بیشتر بتواند به سمت تنظیم بازار و کاهش اضافه عرضه در بازار حرکت کند اما در هر صورت در بلند مدت کمرنگ می‌شود و نقشی ندارد.

وی اظهار داشت: در شرایط کنونی شاید انگلستان بخواهد امتیازاتی به خریداران نفت بدهد در صورتی که قبلا باید با اتحادیه اروپا هماهنگ می‌کرد لذا اکنون می‌تواند تخفیف‌هایی در نظر بگیرد و این قیمت نفت‌ها را به جای اینکه به صورت هیجانی افزایش پیدا کند، کاهش می‌دهد.

این کار‌شناس درباره تاثیر این خروج بر مناسبات و قراردادهای نفتی احتمالی دو کشور ایران و انگلستان خاطرنشان کرد: اگر انگلستان خودش راغب باشد بازاری را بدست آورد و قیمت را بشکند می‌تواند بازار خود را رونق دهد و از طرفی هم سیاست اتحادیه اروپا نمی‌تواند در معاملات بین دو کشور فشار وارد کند و حتی تحریم‌ها هم بعید است که با هماهنگی اعضای اتحادیه اروپا موثر واقع شود لذا در کل این مسئله را می‌توان به نفع اقتصاد کشورمان ارزیابی کرد.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید