Performancing Metrics

سوختن سه هکتار از اراضی منطقه شکار ممنوع کلیلاق تربت جام | اتاق خبر
کد خبر: 356832
تاریخ انتشار: 14 تیر 1395 - 22:05
رئیس اداره حفاظت محیط زیست تربت جام از وقوع آتش سوزی در منطقه شکار و تیراندازی ممنوع کلیلاق و سوختن سه هکتار از اراضی این منطقه خبر داد.

به گزارش اتاق خبر، جواد دامن پاک افزود: حسب گزارش مردمی مبنی بر وقوع یک فقره آتش سوزی در ارتفاعات خاکشور تنگل بیدستان واقع در منطقه شکار و تیراندازی ممنوع کلیلاق شهرستان تربت جام، مأموران یگان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی به همراه کارکنان جهادکشاورزی و افراد محلی با طی حدود سه کیلومتر پیاده روی در ارتفاعات خود را به محل آتش سوزی رساندند.
وی اظهار کرد: آنان با امکانات موجود از قبیل بیل و آتش کوب پس از چهار ساعت تلاش موفق به مهار و جلوگیری از گسترش آتش به سایر درختان اورس منطقه شدند.
وی گفت: در این آتش سوزی حدود سه هکتار از مراتع و حدود 50 اصله درخت اورس، 100 اصله درختچه زرشک و تعداد زیادی گون در آتش سوخت و تحقیقات برای شناسایی فرد یا افراد خاطی در حال انجام است.
منطقه شکار ممنوع کلیلاق به وسعت 41 هزار و 73 هکتار در حوزه سه شهرستان فریمان، زاوه و تربت جام قرار دارد.
حضور گونه های ارزشمند همچون قوچ و میش، کل و بز، پلنگ و نیز تراکم پوشش گیاهی از درختان کهنسال اورس، گواهی بر توان غنی منطقه است که محلی برای زیست ذخایر ارزشمند ژنتیکی و تنوع مطلوب زیستی به شمار می رود.
این منطقه در 25 کیلومتری شهرستان فریمان در استان خراسان رضوی واقع است.
کوه کلیلاق با ارتفاع 2942 متر از قلل مرتفع منطقه و بلندترین نقطه منطقه شکار ممنوع کلیلاق به حساب می آید و در این منطقه درخچه های زیربار (زرشک کوهی) به وفور قابل مشاهده است.
هم اکنون 21 درصد مساحت معادل دو و نیم میلیون هکتار استان خراسان رضوی که 118 هزار و 851 کیلومتر مربع است در قالب 42 منطقه، زیر پوشش حفاظتی محیط زیست قرار دارد.
حدود 80 گونه پستاندار، 287 گونه پرنده، دو گونه دو زیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه ماهی در خراسان رضوی زیست می کنند.

منبع: ایرنا

94104

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید