Performancing Metrics

پایداری مثبت، پایداری منفی | اتاق خبر
کد خبر: 364716
تاریخ انتشار: 23 مرداد 1395 - 08:43
فراز جبلی
در فيزيك مفهوم پايداري مثبت (positive stability) يكي از مسائل اساسي براي طراحي مدل‌هاست. براي مثال هواپيما از نظر نوع ساخت داراي پايداري مثبت است به اين معنا كه اگر در حالت حركت از حالت پايدار و ايستاي خود تاحدي خارج شود الزاما مجددا بدون ورود هيچ نيروي

اتاق خبر: در مقابل اين موضوع مفهوم پايداري منفي را داريم. در پايداري منفي اگر سيستم از حالت پايداري كه در آن قرار دارد خارج شود نه تنها خود به خود به حالت پايدار بازنمي‌گردد بلكه دور شدن از حالت پايداري به مرور بيشتر مي‌شود. براي مثال هلي‌كوپتر داراي پايداري منفي است و اگر از حالت طبيعي خود در زمان پرواز خارج شود خود به خود به شكل طبيعي باز نمي‌گردد. اين موضوع در اقتصاد نيز كاربردهاي زيادي دارد. اگر بازار ارز روي يك قيمت ثابت باقي مانده است بايد بررسي كرد كه اين پايداري مثبت است و در صورت يك شوك باز به قيمت قبلي بازمي‌گردد يا اينكه شرايط كاملا دستخوش تغييرات اساسي خواهد شد و نوسان نرخ ارز باعث ايجاد يك نرخ پايدار جديد مي‌شود؟ اصولا چقدر زمان مي‌برد تا بازار به نرخ پايدار جديدي دست پيدا كند؟ امروز اتفاقات اتاق بازرگاني به خوبي نشان داده است كه اين تشكل با وجود اينكه در شرايط پايداري قرار داشت ولي اين پايداري از نوع نفتي است. به اين معني كه شوك رفتن رييس در هر زماني و در هر سازماني باعث خروج سازمان از پايداري مي‌شود اما انتظار بر اين بود كه با گذاشت زماني مشخص وضعيت به سمت ثبات ميل كند اما تجربه نشان داد وضعيت روز به روز به سمت بي‌ثباتي در حال حركت است. اتفاقات ۲هفته اخير شرايط را حتي از زماني كه جلال‌پور استعفاي خود را مطرح كرد پيچيده‌تر ساخته است.

در روزهاي اخير فيش‌هاي حقوقي كارمندان اتاق بازرگاني توسط يكي از اعضاي هيات نمايندگان در كانال‌هاي تلگرامي منتشر شد. تعادل باوجود دراختيار داشتن اين مدارك بنا به اخلاق حرفه‌يي خود حاضر به انتشار اين فيش‌ها نشد ولي انتظار بر اين است كه اتاق بازرگاني درباره اين مساله پاسخگو باشد. به‌ويژه آنكه اين موضوع موج انتقادات و بحث‌هاي زيادي را در بين فعالان اقتصادي ايجاد كرد و به نظر مي‌رسد در آينده نزديك اين بحث به يك چالش براي اتاق بدل شود. همچنين بخشي از هزينه‌هاي سفرها كه توسط اتاق ايران پرداخت شده بود انتقاداتي را به همراه داشت. همچنين شايعات خبر از اتفاقات ديگري مي‌دهند كه مساله را از اين نيز پيچيده‌تر مي‌كند.

تلاش‌هاي مسوولان اتاق بازرگاني هم به خوبي نشان مي‌دهد كه آنها نيز به وخيم شدن مساله آگاه هستند. براي مثال در هفته گذشته از چهره قديمي اتاق يعني علا ميرمحمد صادقي خواسته شد كه به عيادت جلال‌پور رود و پس از آن مصاحبه‌يي براي كاهش شايعات و جلوگيري از دامن زدن به مسائل مطرح شد. در حقيقت اتاق ايران نيز كه متوجه اتفاقات اخير بود تلاش دارد وضعيت را تا حدي كنترل كند ولي اگر مسائلي مانند فيش‌هاي حقوقي، ورود نمايندگان مجلس به بحث حضور دولتي‌ها در اتاق و همچنين جنگ‌هاي قدرت شدت گيرد مشخص نيست كه وضعيت چقدر پيچيده‌تر مي‌شود. حتي اصرار ميرمحمد صادقي براي جلو انداختن انتخابات به اين دليل است كه بعد چند دهه حضور در اتاق بوي مشكلاتي كه در آينده ايجاد مي‌شود را به خوبي استشمام مي‌كند. ازسوي ديگر طولاني‌تر شدن زمان انتخابات خطر ورود دولتي‌ها به موضوع را بيشتر مي‌كند. در حقيقت طولاني شدن انتخابات اين بحث را مطرح مي‌كند كه شايد گزينه مناسبي در درون اتاق وجود ندارد كه روي آن اجماع شود پس گزينه‌هاي دولتي هم شروع به مطرح شدن مي‌كنند. تعادل پيش از اين درباره شرايط فطرت در زمان عدم حضور رييس و اينكه چه كسي امروز اتاق را اداره مي‌كند هشدار داده بود اما به نظر مي‌رسد نواب رييس تلاشي براي حل اين مشكلات نمي‌كنند. با تمام اين مباحث يك مساله مهم را نبايد فراموش كرد. اتاق بازرگاني ثابت كرده است كه به دليل حذف چهره‌هاي قديمي ديگر توانايي حل مشكلات خود را ندارد و يك چالش مانند استعفاي رييس مي‌تواند منجر به يك بحران و هرج و مرج شود. اينكه هر روز خبر جديدي از درون اتاق به گوش مي‌رسد به هيچ‌وجه پديده مثبتي نيست و بر اين اساس مهم‌ترين وظيفه رييس جديد اتاق بايد بازتعريف و بازسازي كامل ساختار دروني اتاق بازرگاني براساس الگويي باشد كه بتواند در مقابل شوك‌هايي همچون رفتن رييس مقاومت كرده و به كار خود ادامه دهد.

منبع: تعادل

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید