Performancing Metrics

آب جیره‌بندی در سفره‌های کوهدشت! | اتاق خبر
کد خبر: 375223
تاریخ انتشار: 18 مهر 1395 - 12:48
‌فرو نشستن زمين در کوهدشت و کاهش نزولات جوی و به تبع آن خشکسالی‌های پی در پی باعث افت آب‌های زیرزمینی این شهرستان و کمبود آب شرب شده و این موضوع مسئولان لرستانی را نگران کرده است.

اتاق خبر: چند سالی است شاهد افت آب‌های زیزمینی و برداشت بي‌رويه از این سفره‌ها هستیم و کارشناسان نگران تداوم اين قصه تلخ هستند، به گونه‌ای که برخی از آنان معتقدند چنانچه این مساله ادامه یابد با جیره‌بندی آب و نهایتا خالی شدن سکنه در شهرستان کوهدشت مواجه خواهیم شد.

47 چاه و چشمه با کاهش آبدهی یا خشکی کامل مواجه شده‌اند

در این باره دکتر علی حقی‎زاده استادیار دانشگاه لرستان  با اشاره به اینکه از منابع تامین آب شهرستان کوهدشت در سال‌های اخیر 47 مورد چاه یا چشمه با کاهش آبدهی یا خشکی کامل مواجه شده‌اند، افزود: از مجموع 47 مورد چاه و چشمه 24 مورد ( حلقه – دهنه ) به دلیل کاهش شدید یا ریزش از حیز انتفاع خارج شده، 23 مورد با کاهش آبدهی 20 تا 80 درصد مواجه شده است.

 وی ادامه داد: در حال حاضر منابع تامین آب شهرستان شامل 48 حلقه چاه و 5 دهنه چشمه و تعدادی هم ایستگاه غیر تحت پوشش است.

با توزیع نامتعادل منابع آبی، 49 روستا با کمبود آب مواجه هستند

 حقی‎زاده میزان تولید آب در این شهرستان را 30 هزار و 55 متر مکعب در روز اعلام کرد و با تاکید بر اینکه با وجود ظرفیت تولید بالا به دلیل توزیع نامتعادل منابع آبی موجود 49 روستا در قالب 3788 خانوار با کمبود آب مواجه هستند که برای رفع مشکل باید ظرفیت تولید روزانه 6714 مترمکعب در روز افزایش یابد، یادآور شد: انجام حفاری‌های پی در پی و روزمرگی و رفع مقطعی مشکل شرب روستایی اگر چه در شرایط فعلی اجتناب‎ناپذیر است ولی عدم برنامه‌ریزی کلان در این جهت و ادامه این روند مرگ کامل آبخوان و منابع آب‌های زیرزمینی را در پی خواهد داشت.

رعایت الگوی مصرف آب ضروری‌ترین موضوع فعلی است

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان بیان کرد: در صورتی‌‎که برداشت بی رویه آب بوسیله چاه‌های کشاورزی کنترل، بیلان آب‌های زیرزمینی مثبت و آبخوان‌ها تقویت شوند استفاده از آب‌های زیرزمینی منطقی‌ترین و بهترین گزینه خواهد بود.

وی اضافه کرد: رعایت الگوی مصرف و استفاده مناسب مردم از آب ضروری‌ترین موضوع فعلی است، زیرا با وجود شرایط بحرانی گفته شده سرانه مصرف در این مناطق بیش از سه برابر الگوی مصرف طبیعی در جهان است.

شبکه آب شرب از شستشو جداسازی شود

حقی‎زاده بر برنامه‌ریزی در راستای جداسازی شبکه آب شرب از شستشو تاکید کرد و گفت: احداث سد معشوره و انتقال آب به کوهدشت و انتقال آب از سد سیمره به رومشکان راهکارهای اساسی و بلند مدت برای حل مشکل آب در شهرستان کوهدشت است.

این استادیار دانشگاه لرستان تصریح کرد: امید می‌رود با اجرای برنامه‌های به تعادل رساندن آبخوان‌ها از جمله افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی، استفاده از روش‌های مدرن آبیاری به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب، اعمال مدیریت صحیح مصرف آب در بخش‌های شرب و صنعت، مطالعه و اجرای طرح‎های پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی به منظور تقویت و تعادل بخشی آبخوان‌ها، کنترل و استفاده بهینه از منابع آب‌های سطحی موجود بتوانیم از تخریب کیفیت آب شیرین منابع آب زیرزمینی و انتشار و پخش آلودگی‎ها جلوگیری کنیم.

در برخی سفره‌های آب زیرزمینی با کسری مخزن مواجه‌ایم

نادر مختاری معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای لرستان درباره وضعیت آب‌های زیرزمینی در استان و کشور، اظهار کرد: 609 محدوده مطالعاتی در کشور وجود دارد که 302 مورد ممنوعه و ممنوعه بحرانی است و متاسفانه نه تنها میزان تغذیه و مصرف در این محدوده‌ها برابر نیست، بلکه با کسری مخزن در سفره‌های آب زیرزمینی مواجه‌ایم.

وی یادآور شد: به دلیل استفاده بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی دشت کوهدشت و رومشکان دچار فرونشست شدند و متاسفانه پرت و افت آب به حدی رسیده بود که در سال‌های گذشته این دو دشت ممنوعه شدند.

مختاری تصریح کرد: متاسفانه آب از بافت خاک کشیده شده و منجر به ممنوعه شدن این دشت‌ها شده است.

معاون شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: آب منطقه‌ای لرستان به تنهایی نمی‌تواند این مساله را جمع کند و نیازمند مشارکت دانشگاهیان، دانشجویان، تشکل‌های مردم نهاد و جهاد کشاورزی استان است.

در کوهدشت وضعیت خوبی از لحاظ شرب نداریم

 در این باره حمیدرضا کرموند مدیر عامل شرکت آبفا لرستان با بیان اینکه شهرستان کوهدشت از لحاظ آب شرب در وضعیت منفی قرار دارد، اظهار کرد: در 2 ماه گذشته به تناوب در حال از دست دادن چاه‌های شرب در محدوده شهر کوهدشت هستیم.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در کوهدشت وضعیت خوبی نداریم و امروز بدترین روزهای سال را در این شهرستان سپری می‌کنیم.

کرموند یادآور شد: حتی چاه‌هایی که در این شهرستان حفر کردیم پس از مدتی به گل رسیده است.

طی دوماه گذشته 4 حلقه چاه از بین رفتند

مدیر عامل شرکت آبفا لرستان با بیان اینکه باید فکر اساسی برای کوهدشت شود، تصریح کرد: طی دو ماه گذشته تاکنون 4 چاه که 25 درصد ظرفیت منابع آب این شهرستان بوده را از دست داده‌ایم که علت عمده این مشکل فرو نشست زمین بوده است.

این مسئول با اشاره به اینکه افت سطح چاه‌ها کاملا مشهود است و در کوهدشت به سمت نابودی می‌روند، بیان کرد: باید 6 چاه برای شهرستان کوهدشت حفر و وارد مدار شود که برای این مهم 12 میلیارد تومان نیاز است.

چنانچه تدابیری اندیشیده نشود، سال آینده آب در کوهدشت جیره‌بندی می‌شود

 مدیر عامل شرکت آبفا لرستان تاکید کرد: چنانچه این مهم عملیاتی نشود، سال آینده باید آب شرب در کوهدشت جیره‌بندی شود.

وی با بیان اینکه حتی یک شهر از آب‌ سدهای لرستان استفاده نمی‌کند، اضافه کرد: سد هاله در کوهدشت به چه منظوری ساخته شده است. یکی از ظلم‌هایی که به استان شده این است که از آب هیچ کدام از سدها استفاده نشده است.

آب زیرزمینی در کوهدشت دیگر جوابگو نیست

 این مسئول بیان کرد: آب زیرزمینی در کوهدشت جواب نمی‌دهد، چاه‌ها در این شهرستان در حال خارج شدن از مدار هستند.

کرموند افزود: در حال ویدئو متری کردن چاه‌ها هستیم اما این مهم زمانبر و پر هزینه است.

38 روستای شهرستان کوهدشت با تانکر آبرسانی می‌شود

در این باره نورمحمد فردی بیرانوند فرماندار کوهدشت با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده شهرستان کمبود آب شرب و کشاورزی است به گونه‌ای 38 روستای این شهرستان با تانکر آبرسانی می‌شود، اظهار کرد: هم‌اکنون 20 حلقه چاه آب شرب شهرستان کوهدشت را تامین می‌کند که جوابگوی نیاز نیست.

وی گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده تا چندین حلقه چاه دیگر اضافه شود و مشکل آب شرب حل شود.

اولویت حفر چاه در کوهدشت به شرب داده شود

فردی بیرانوند تصریح کرد: نیاز است اولویت حفر چاه در کوهدشت به آب شرب داده شود تا بتوانیم آن را تامین کنیم.

وی با تاکید براینکه 90 درصد اراضی کوهدشت دیم است، بیان کرد: متاسفانه این شهرستان از کمبود آب کشاورزی رنج می‌برد و اینجاست که اجرای سد معشوره از نان شب برای مردم کوهدشت واجب‌تر است.

فرماندار کوهدشت با تاکید براینکه چنانچه اراضی کشاورزی شهرستان کوهدشت مکانیزه شود نان مردم لرستان تامین خواهد شد، افزود: امسال با وجود دیم بودن اراضی کشاورزی کوهدشت یک پنجم گندم استان از کوهدشت تولید شد.

فردی بیرانوند یادآور شد: شاید حفر چاه به صورت مقطعی مشکل آب شرب مردم کوهدشت را حل کند اما برای درازمدت باید برنامه‌ریزی اساسی انجام شود و تنها راه نجات کوهدشت سد معشوره است.

راه حل اساسی و درازمدت کوهدشت برای تأمین آب حفر چاه نیست

 در این باره مهندس محمد اصلانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان نیز اظهار کرد: شرایط و پتانسیل‌های استان ایجاب می‌کند که از منابع به نحو مطلوبی استفاده کنیم.

وی درخصوص تعیین تکلیف آب شرب در شهرستان کوهدشت بیان کرد: راه حل اساسی و درازمدت کوهدشت برای تأمین آب شرب کشاورزی و صنعت حفر چاه نیست بلکه تخصیص آب به سد معشوره و انجام عملیات اجرایی آن است.

کشاورزان مالک آب‌های زیرزمینی نیستند

‌معاون استاندار درباره حفر چاه‌های کشاورزی نیز گفت: این مهم نیازمند فرهنگ‌سازی است و باید به کشاورزان گفته شود که مالک آب‌های زیرزمینی نیستند و قبح این کارها در جامعه تبیین شود.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید