Performancing Metrics

عراق باید از پیوستن به توافق فریز تولید معاف شود | اتاق خبر
کد خبر: 377442
تاریخ انتشار: 3 آبان 1395 - 12:17
عراق با امتناع از پیوستن به کاهش تولید برنامه‌ریزی اوپک به منظور حمایت از قیمت‌ها، در مسیر این گروه برای دستیابی به توافق نهایی سنگ انداخت.

اتاق خبر: جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد اعلام کرد عراق باید از کاهش تولید معاف شود زیرا این کشور درگیر جنگ با داعش است.   این کشور در سپتامبر بیش از ۴.۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد و احتمال افزایش بیشتر تولیدش وجود دارد زیرا دولت عراق از شرکتهای بین المللی خواسته است تولید در میادین نفتی این کشور را افزایش دهند.

وزیر نفت عراق آمار اوپک را که تولید این کشور را کمتر از ۴.۲ میلیون بشکه در روز برآورد کرده است، رد کرد.

اللعیبی گفت: ما با سیاست اوپک و اتحاد اوپک هستیم اما این امر نباید به ضرر ما تمام شود.

نشست ماه گذشته اوپک در الجزایر هفت ساعت طول کشید زیرا عراق درباره سطح تولید که باید به عنوان مبنا برای تعیین سهمیه مورد استفاده قرار گیرد، بحث داشت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اوپک تلاش می کند سایر تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان را به پیوستن به توافق کاهش تولید که نخستین توافق کاهش تولید در هشت سال گذشته است، تشویق کند.

قیمت نفت خام اوایل امسال به پایین‌ترین حد در ۱۲ سال اخیر رسید و بودجه تولیدکنندگان بزرگ از ونزوئلا گرفته تا عربستان را تحت فشار قرار داد. ریزش قیمتهای نفت باعث شده اوپک سیاست دو ساله افزایش تولید برای حمایت از سهم بازار را که با حمایت عربستان اجرا کرده اس، رها کند.

در این بین روسیه که حمایتش به عنوان یک تولیدکننده بزرگ غیرعضو اوپک، از توافق فریز تولید بسیار حیاتی خواهد بود، روز یکشنبه مجددا حاضر نشد برای پیوستن به این توافق تعهد دهد. الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه پس از مذاکرات با همتایان عرب خود در پایتخت عربستان، اظهار کرد: روسیه نمی تواند بگوید که آیا در راستای توافق نهایی تولید را فریز خواهد کرد یا کاهش می دهد.

روسیه هم مانند عراق به جای کاهش، بدنبال افزایش تولید است. این کشور امسال به طور متوسط ۱۰.۹ میلیون بشکه در روز تولید داشته است و طبق پیش نویس استراتژی انرژی روسیه، پتانسیل افزایش تولید سالانه این کشور از ۵۳۴.۱ میلیون تن در سال گذشته به ۵۵۵ میلیون تن یا ۱۱.۱ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۵ وجود دارد.

اوپک در سپتامبر ۳۳.۷۵ میلیون بشکه در روز تولید داشت و تولید عربستان به ۱۰.۵۸ میلیون بشکه در روز رسید.

این سازمان که متشکل از ۱۴ عضو است، ماه گذشته موافقت کرد میزان تولید گروهی را به ۳۲.۵ تا ۳۳ میلیون بشکه در روز محدود کند و انتظار دارد جزییات این توافق در نشست وین در ۳۰ نوامبر مشخص شود. قیمتهای نفت از ۲۷ سپتامبر که اوپک برای نخستین بار در هشت سال گذشته برای کاهش تولید به توافق رسید، حدود ۱۳ درصد رشد کرده است. اما تردیدها نسبت به اینکه آیا این توافق همه ۱۴ عضو این سازمان را راضی خواهد کرد، رشد قیمتهای نفت را در پیرامون ۵۰ دلار متوقف کرده است. اوپک برای ترمیم آسیبهای اقتصادی که از ریزش نفت از بالای ۱۰۰ دلار در سال ۲۰۱۴ به ۲۶ دلار در سال جاری متحمل شده است، به قیمتهای بالاتر نیاز دارد.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید