Performancing Metrics

تولید در مسیر حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان است | اتاق خبر
کد خبر: 377697
تاریخ انتشار: 4 آبان 1395 - 22:38
اولین جلسه مناظره با موضوع محصولات تراریخته به همت انجمن علمی دانشجویی زراعت و اصلاح نباتات پردیس کشاورزی دانشگاه تهران در کرج با حضور جمع کثیری از دانشجویان و استادان این دانشگاه و سایر متخصصان مهندسی ژنتیک برگزار شد.

اتاق خبر: دکتر محمود تولائی، رئیس انجمن ژنتیک ایران، در ابتدای سخنان خود ضمن تاکید بر اینکه مباحث علمی باید در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی مورد بررسی قرار بگیرد اظهار داشت برای پیشرفت و حفظ استقلال باید به دنبال تسلط بر دانش های روز باشیم و اگر قرار باشد هر فناوری نوینی که در دنیا مطرح می شود منتظر باشیم تا ابتدا دیگران مسائل مربوط به آن را حل کنند و بعد ما از آن استفاده کنیم همواره در حاشیه گود خواهیم بود.

وی ادامه داد امروزه کشاورزی در مسیر حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان است و اگر مطلق گرا باشیم قطعا به بن بست میرسیم. دکتر تولایی افزود تراریخته یک فناوری است که بررسی مستقل می طلبد و آنچه در حوزه تراریخته مجوز بگیرد می تواند سالم ترین محصول باشد. امروز فقط در یک دانشگاه آمریکایی 4000 رخداد تراریخته مورد بررسی است و فقط آنچه که با موفقیت آزمایشات را پشت سر بگذارد مجوز مصرف دریافت می کند.

دکتر تولایی به عنوان یک بسیجی ولایتمدار با دفاع تمام قد از عزت و اقتدار ایران اسلامی تاکید کرد ما به هیچ کشوری اجازه نمی دهیم که برایمان حد و مرزی تعیین کندوی در ستایش غیرتمندانی که در تمامی ادوار گذشته در مسیر پیشرفت و استقلال ایران اسلامی گام برداشته اند گفت: دانشمندان ایرانی که امروز با جهاد علمی در تلاشند تا امکان استفاده از فناوری های روز را فراهم کنند همان دلسوزانی هستند که در هنگام انقلاب اسلامی و هشت دفاع مقدس با تحمل نا ملایمات میدان نبرد را ترک نکردند و در همه ادوار در صحنه ایثار و جهاد حاضر بوده اند.

رئیس سابق بسیج علمی کشور افزود در حال حاضر نیاز غذایی ما 300 میلیون تن است در حالی که تنها صد میلیون تن آن در داخل کشور تولید می شود و بیش از 50 در صد سبد غذایی ما وابسته به واردات است. در چنین شرایطی باید از تمام تکنولوژی های موجود حداکثر استفاده را ببریم تا بتوانیم از مقدار وابستگی کشور بکاهیم. وی با اشاره به ظرفیت های عظیم موجود همچون اراضی وسیع و ذخایر ژنتیکی غنی بر لزوم استفاده درست از این ثروت های خدادای تاکید کرد و بیان کرد ما 58 میلیون هکتار زمین بایر در کشور داریم که با استفاده از تکنولوژی از جمله مهندسی ژنتیک و طراحی گیاهان مقاوم به خشکی و شوری می توانیم از این زمین ها برای تامین نیازهای کشور استفاده کنیم .

دکتر تولایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال 94 طی یک رشد دو میلیارد دلاری نسبت به سال 93، چهارده میلیارد دلار نهاده وارد کرده ایم گفت مقدار بارش ها در ایران یک سوم اروپاست و تبخیر نیز سه برابر است. در چنین شرایط اقلیمی دشواری استفاده از فناوری برای تامین نیاز های غذایی و کاهش وابستگی تنها گزینه موجود استفاده عقلانی از تکنولوژی است و مهندسی ژنتیک می تواند در این راستا بسیار مفید باشد.

از سوی دیگر دکتر متولی زاده اردکانی، دبیر انجمن زیست فناوری ایران، که در فاصله سالهای 55 تا 85 ساکن آمریکا بوده است و به عنوان طرف دیگر مناظره در پردیس کشاورزی دانشگاه تهران حضور یافته بود، با گذشت بیست سال از مصرف جهانی محصولات تراریخته همچنان شبهاتی را در ارتباط با محصولات تراریخته مطرح می کرد که مدتهاست در سطح جهان به آن ها پاسخ داده شده است. وی که در حال حاضر به عنوان مشاور سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت می کند با نشانه گرفتن انگشت اتهام به سوی وزارت بهداشت مدعی است که در ایران هیچ نظارتی بر ارزیابی محصولات تراریخته صورت نمی گیرد. این در حالی است که مراجع ذیصلاح این وزارتخانه از جمله، وزیر بهداشت دکتر هاشمی، و دکتر دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو بارها بر نظارت این سازمان بر محصولات وارداتی تاکید کرده و بر سلامت محصولات تراریخته صحه گذاشته اند.

متولی زاده اردکانی در حالی مخالفت خود با فناوری مهندسی ژنتیک را ابراز می کرد که این پرسش راکه کدام فناوری می تواند بهتر از تولید محصولات تراریخته در رفع نیاز غذایی و کاهش وابستگی موثر باشد بیپاسخ گذاشت.

گفتنی است چندی است با نزدیکتر شدن به تولید تجاری محصولات تراریخته در داخل کشور، جریان های داخلی و خارجی از طریق وابستگان خود در داخل کشور سعی کرده اند با هراس افکنی و مطرح کردن شبهاتی بدون اساس علمی و صرفا با هدف مسموم کردن فضای رسانه ای مانع از وقوع این دستاورد عظیم در کشور شوند و در این زمینه از هیچ تلاشی فرو گذار نکرده اند تا جایی که حتی با ارائه اطلاعات نادرست قصد تعرض به ساحت مقدس مراجع عالیقدر را نیز داشته اند که خوشبختانه این خدعه با هوشیاری مراجع خنثی شد و نمونه بارزاین هشیاری فتوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی در این مورد است که صدور حکم شرعی مصرف محصولات تراریخته را منوط به نظر مراجع علمی دانسته اند.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید