Performancing Metrics

ارمنستان مسیر جدید صادرات کالا به اروپا | اتاق خبر
کد خبر: 381823
تاریخ انتشار: 6 آذر 1395 - 09:55
اتاق خبر گزارش می دهد
به دلیل کارشکنی ها و مشکلاتی که در مرز بازرگان از طرف ترکیه به وجود آمد، صادرات ترکیبی کالا از طریق ارمنستان صورت خواهد گرفت.

اتاق خبر- محمد حسن گودرزی: ایران همواره و از گذشته های دور همواره به عنوان مسیر ارتباطی و یا شاید بتوان گفت تنها مسیر ارتباطی میان شرق و غرب مطرح بوده است. این موضوع در دوران کنونی و بیشتر شدن اهمیت ارتباطات ترانزیتی بین کشور ها بیشتر شده است. در عین حال باید به این نکته اشاره کرد که در کنار ایران، ترکیه نیز به عنوان مسیر نهایی برای اتصال ایران به اروپا تلاش کرده است که از موقعیت جغرافیایی خود نهایت استفاده را ببرد.

در چند سال اخیر و به خصوص بعد از رفع تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران باعث شده است که صادرات این کشور رشد بیشتری پیدا کند. در عین حال علیرغم رفع محدودیت های کشتیرانی ایران و امکان صادرات کالا از طریق آبی، مسیر های ترانزیت کالای زمینی همچنان حائز اهمیت هستند. در عین حال باید به این نکته اشاره کرد که مسیرهای ریلی در ایران از توسعه کافی برخوردار نبوده اند و این امر باعث شده که حمل و نقل کالاهای مختلف و صادرات آن همچنان از طریق زمینی برای صادرکنندگان در اولویت قرار دارد.

با این حال در ابتدای امسال، مشکلاتی که در مرز بازرگان به عنوان پرترددترین مرز ترانزیتی زمینی کشور به اروپا به وجود آمد باعث شد که صادرکنندگان کالا و تولید کنندگان به فکر مسیری جایگزین باشند. این شرایط دست به دست هم داد تا غلامحسین امیری دبیرکانون سراسری انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی از آغاز حمل و نقل ترکیبی بار با اروپا از مسیر ارمنستان خبر بدهد تا با برقراری این مسیر، ترانزیت یکماهه از مسیر ترکیه به ۱۰روز کاهش بیابد.

تولید کنندگان بخش خصوصی نیز در مورد برقراری مسیر ارتباطی جدید از ارمنستان نظرات مختلفی دارند. جعفر سلیمانی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی البرز و از فعالان صنعت سیمان در گفت و گو با اتاق خبر با اعلام اینکه صادرات سیمان به دلیل وجود کمبودهایی در زمینه حمل و نقل ریلی با مشکل مواجه است حمل و نقل ترکیبی را برای صادرات محصولی مانند سیمان نامناسب می داند.سلیمانی با اشاره به آغاز حمل و نقل ترکیبی بار با اروپا از مسیر ارمنستان گفت: متاسفانه این شیوه از حمل و نقل برای صادرات کالایی مانند سیمان مناسب نیست و باعث افزایش قیمت تمام شده خواهد شد. سیمان به دلیل حجم و وزنی که دارد قابلیت حمل و نقل ترکیبی را ندارد و در صورتی که با این شیوه حمل و نقل صادر شود علاوه بر اینکه صادر کننده مجبور به پرداخت مجدد هزینه بارگیری می شود با تلفات کالای خود نیز رو به رو خواهد شد. متن کامل این گفت و گو را اینجا بخوانید

 

 بیتا بیات نایب رئیس اتاق بازرگانی البرز و از فعالان حوزه حمل و نقل نیز در گفت و گو با اتاق خبر برقراری این مسیر ترانزیتی جدید را به علت کارشکنی های طرف ترکیه ای می داند و به این نکته اشاره می کند که در گذشته از مرز بلغارستان برای ترانزیت کالا به اروپا از سوی ایران باز بود. با این حال به نظر می آید که فعالان حوزه حمل و نقل از برقراری مسیر ترانزیتی از طریق ارمنستان یا هر مسیر دیگری استقبال کنند. برقراری مسیر ترانزیت از طریق ارمنستان به اروپا اتفاقی است که برای اولین بار رخ داده و علت آن را مشکلات تصمیم گیری دولتمردان ترکیه در مرز بازرگان است. متن کامل این گفت و گو را اینجا بخوانید

 

94105 ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید