Performancing Metrics

اهمیت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فناوری | اتاق خبر
کد خبر: 383012
تاریخ انتشار: 14 آذر 1395 - 00:34
مدیر یکی از شرکت‌های صنایع ارتباطی، با اشاره به اهمیت جایگزینی محصولات خارجی با نمونه داخلی که هزینه‌های ارزی خارج‌شده را کاهش می‌دهد، شناسایی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را موجب افزایش ارزش افزوده با تولید محصول جدید و افزایش کیفیت محصول فعلی دانست.

اتاق خبر: سیدسهیل حسینی ،با بیان اینکه  محصولاتی که ما در حال حاضر تولید می‌کنیم، در بالاترین رده مشابه نوع خودش در دنیا است گفت: اگر ما این تجهیزات را تولید نکنیم باید از خارج خریداری شود و معمولا صحبت از ارقام سنگین چند صد میلیون دلاری در پروژه‌ها است،  بنابراین ما به دنبال این هستیم که بتوانیم از توان تخصصی داخل کشور استفاده لازم را داشته باشیم.

وی همچنین اظهار کرد: شناسایی، ایجاد و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از سیاست‌گذاری‌های حوزه علم و فناوری محسوب می‌شود، به‌طوری‌که این نوع از شرکت‌ها با استفاده از دانش خود می‌توانند با تولید محصول جدید و  افزایش کیفیت محصول فعلی ارزش افزوده فراوانی ایجاد کنند.

مدیر ستاد و زیرساخت یکی از این شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه داد: بنابراین با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از دانش نیروی انسانی و مهارت در تجاری‌سازی ایده‌ها، در فرآیندی دانشی و با بهره‌وری بالا می‌توان به ارائه محصولات تجاری و رقابت‌پذیر پرداخت و اقتصادی دانش‌بنیان که مزیت رقابتی هر اقتصاد ‌باشد را پایه‌ریزی کرد. بدین‌ترتیب باید با پرورش اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اثرگذار در توسعه پایدار اقتصادی گامی موثر در دستیابی به این مهم برداشت.

حسینی با بیان اینکه اهمیت کاربردی بودن محصول باید جایگزین اهمیت فناوری پیشرفته شود، با اشاره به ضرورت حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: بسیاری از کالاهای وارداتی که میلیاردها دلار ارز از کشور خارج می‌کنند اغلب فناوری پیشرفته‌ای ندارند. بنابراین تسهیلات باید با دوره بازپرداخت طولانی‌تری ارائه شوند که تولیدکننده به جای ورود سریع محصول خود به بازار به‌خاطر نگرانی بازپرداخت وام دریافتی، بتواند کالایی با کیفیت به بازار کشور و پس از آن بازارهای جهانی وارد کند.

وی در عین حال بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان با کاربردی کردن دانش و استفاده‌ موثرتر از آن در گسترش ظرفیت‌ها و ارتقای درجه بهره‌برداری از منابع سعی در به حداکثر رساندن میزان بهره‌وری دارند. در این میان آنچه بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد بهره‌وری نیروی انسانی است. مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد بیشترین افزایش تولید ناخالص ملی در نتیجه بهبود اثربخشی و کیفیت نیروی انسانی به‌وجود می‌آید تا به‌کارگیری کار و سرمایه اضافی؛ بنابراین با توجه به نقش بی‌بدیل بهره‌وری در رشد اقتصادی و توسعه پایدار لازم است که اهمیت دانش بر رشد بهره‌وری تولیدات و صنایع مختلف در سطح کلان شناخته شود.

او در ادامه به فعالیت‌های این شرکت اشاره کرده و گفت: اصولا فعالیت همه شرکت‌های دانش‌بنیان، جزو فعالیت‌هایی است که ذاتا در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و حوزه فعالیت‌های این شرکت نیز در زمینه سوئیچ‌های مخابراتی نسل جدید است.

حسینی با بیان اینکه در راستای کاهش وابستگی، ما باید خودمان صاحب فناوری و تکنولوژی باشیم، افزود: این هم یکی از حوزه‌هایی است که شرکت ما در آن به صورت تخصصی فعالیت می‌کند و در زمینه طراحی نسل جدید تجهیزات مخابراتی سوییچ، (NGN)، به طور گسترده فعالیت داریم  و پیش‌بینی می‌کنیم امسال این محصول را به کشورهای اروپایی صادر کنیم. در حوزه NGN توان تامین صد در صد نیاز کشور و در حوزه  IMSنیز در حال حاضر تقریبا توان تامین داخلی ۵۰ درصد نیاز کشور را داریم که این هم در حال گسترش است.

وی در خصوص تعاملات بین‌المللی این شرکت دانش‌بنیان، اظهار کرد: به دنبال کاربرپسندتر کردن محصولات هستیم و گواهینامه استاندارد اروپایی CE که گواهینامه استاندارد محصولات الکترونیک است را گرفته‌ایم و زمینه صادر کردن محصولات را فراهم می‌کنیم. همچنین با بعضی از اپراتورهای مخابراتی با مراکز تحقیقات خارجی مذاکراتی را آغاز کرده‌ایم.

حسینی در عین حال خاطرنشان کرد:  ما به سهم خودمان به عنوان یکی از شرکت‌های صنعت مخابرات کشور توانسته‌ایم میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور ایجاد کنیم؛ زیرا محصولات اصلی ما، اکثرا نمونه داخلی نداشته و تنها جایگزینشان نمونه‌های خارجی است.

ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید