Performancing Metrics

توانمندسازی بافت‌های فرسوده، مقدم بر ساماندهی است | اتاق خبر
کد خبر: 383102
تاریخ انتشار: 14 آذر 1395 - 12:22
معاون دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار کشور:
معاون دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار کشور اظهار کرد: توانمندسازی مقدم بر ساماندهی است.

بافت فرسوده

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، منصور استادی در سومین جلسه بازآفرینی سازمان کارآفرینی شهری کشور که به میزبانی فرمانداری شهرستان زنجان برگزار شد، با اشاره به اینکه به رغم تلاش‌هایی که استانداری و شهرداری در جهت بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و سکونت‌ های غیرمجاز انجام داده است، باز هم فعالیت در این زمینه ادامه دارد، خاطرنشان کرد: حدود ۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده و تاریخی و سکونت‌گاه‌های غیرمجاز در کشور وجود دارد و چشم‌انداز روشن و مشخصی در زمینه بهبود وضعیت این بافت‌ها وجود ندارد، لذا برای اینکه به یک جمع‌بندی و ادغام منسجم و مناسبی برسیم دو سند به تصویب دولت رسید.

وی با اشاره به سند ملی که در بهمن‌ماه ۸۲ به تصویب رسید، گفت: این سند با عنوان سند ملی توانمندسازی و بهسازی سکونت‌های غیررسمی به تصویب دولت رسید و وظیفه مطالعه و ساماندهی این بافت‌ها را به عهده داشت.

استادی خاطرنشان کرد: همچنین در شهریور ۹۳ سند بزرگ کشوری دیگری تحت عنوان احیا و بهسازی و نوسازی بافت‌های شهری و ناکارآمد نیز به تصویب رسید که باید اهداف این سند را به‌صورت برش‌هایی در قالب استانی اعمال کرد که طی الحاقیه‌ای امسال به این سند، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها موظف به بازسازی و نوسازی بافت‌های تاریخی و فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی شدند.

معاون دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار کشور با اشاره به اینکه طبق این اسناد و تجارب بین‌المللی دهه ۸۰ در این زمینه به این نتیجه رسیدیم که مدیریت معمولی و مدیریت چاره‌جویی‌، در خصوص این بافت‌ها جواب نمی‌دهد و باید تدبیر ویژه‌ای اتخاذ شود که همه مشکلات اجتماعی و فرهنگ‌سازی و اقتصادی در این زمینه برطرف شود، افزود: به عقیده ما توانمندسازی بافت‌های فرسوده مقدم بر ساماندهی است و اگر فقط کاربر را هدف قرار دهیم به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید، همچنین ما بایستی جهت نگاه‌مان ابتدا اجتماعات ساکن در این بافت‌ها باشد و کنار آن ساماندهی ارزشمند خواهد شد.

وی ادامه داد: برای اجرای این امر ستاد ملی بازآفرینی شهری ایجاد شد که مدیریت آن بر عهده رییس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی نیز دبیر آن است. همچنین در استان‌ها مدیر، استاندار است و تاکنون ۲۷۰ محله در سطح کشور در اولویت هر شهر برای بازسازی و نوسازی تعیین شده است و باید در این زمینه اقدامات ویژه‌ای انجام شود و در هر سال یک یا دو محله به‌عنوان منطقه ویژه انتخاب و در جهت بهسازی آن اقدام شود.

در ادامه این جلسه فرماندار شهرستان زنجان اظهار کرد: بر اساس آمار و اطلاعات آنچه که تاکنون در این زمینه در زنجان اتفاق افتاده، خوب نبوده است و به دلیل حساسیت این امر و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه این امر اولویت دوم مسئولان قرار گیرد یک عزم و اراده جمعی باید در این حوزه ایجاد شود تا به این مسئله به طور جدی پرداخته شود.

رسول بیات با اشاره به اینکه در برنامه‌های استانی به دلیل اینکه شهردار موظف به اجرای این امر است دخالت نمی‌کنیم، گفت: در بحث شهرستان‌ها هر ماه یک جلسه خواهیم داشت و امید داریم دستگاه‌ها ورود جدی به این امر داشته باشند.

این مسئول با بیان اینکه مدیران در این حوزه باید خود خلاق باشند و از این فرصت استفاده کنند، گفت: حداقل باید بتوان بخشی از اعتبارات لازم را از سطوح ملی بگیریم؛ چرا که یک بخشی از اعتبارات از شهرداری‌ها تامین می‌شود و بخشی از کمیته بهسازی و شهری تامین می‌شود و بخشی از منابع ملی تامین می‌شود که هر اندازه این ستاد در شهرستان‌ها فعال باشند به همان میزان می‌توانیم از منابع ملی استفاده کنیم.

وی افزود: ما انتظار داریم همکاری بین بخشی به طور جدی انجام گیرد و هیچ‌کدام از دستگاه‌ها بدون اطلاع خدمات‌رسانی نکنند و ما را در جریان امور قرار دهند؛ چرا که باید متناسب با برنامه‌ها کاری انجام دهیم. مدیریت ما باید از محلات و مناطق شروع شود.

در ادامه، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان زنجان افزود: باید به بافت‌های تاریخی نگاه ویژه‌ای شود، به‌ویژه بافت تاریخی بازار زنجان که همواره مورد تهدید است.

یحیی رحمتی با اشاره به اینکه در صدد ثبت جهانی بازار زنجان به عنوان طولانی‌ترین بازار ایران هستیم، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌کارهای احیای این بافت تاریخی تزریق زندگی به این بافت است.

رییس شورای شهر زنجان نیز افزود: بحث مهمی که در این زمینه وجود دارد بومی‌سازی این سند در استان است، به طوری که وظایف هر دستگاه مشخص و بومی‌سازی شود.

آراض ضیایی خاطرنشان کرد: بانک‌ها به‌عنوان کار گروه اقتصاد وارد این عرصه شوند؛ چراکه واقعیت این امر این است که به خودی خود نمی‌توانیم طرحی را اجرا کنیم مگر اینکه نهادی در جهت تامین منابع مالی داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد: 94108

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید