Performancing Metrics

افزایش همکاری ایران و روسیه در زمینه تجارت | اتاق خبر
کد خبر: 385144
تاریخ انتشار: 27 آذر 1395 - 13:19
مسئولان تجاری روسیه در گفتگو با مهر از تمایل این کشور برای افزایش همکاری های اقتصادی با ایران گفتند.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، هفته گذشته هیاتی ۳۰۰ نفره از تجارت روسیه به ایران آمدند و توافقنامه های تجاری مهمی میان دو کشور به امضا رسید. این توافقنامه ها در بخش های مختلف اقتصادی از جمله در حوزه بازرگانی، گاز و برق انجام گرفت که نقطه عطفی در روابط دو کشور به شمار می رود. از جمله مهمترین توافقنامه ها در بخش تجاری می توان به برداشته شدن تعرفه ۲۴ قلم کالا از سوی روسیه اشاره کرد که کمک زیادی به تجار ایرانی برای صادرات به این کشور می کند.

براین اساس حجم روابط تجاری دو کشور در حال حاضر ۱.۵ میلیارد دلار است که رقم بسیار اندکی به شمار می رود و تاکنون علیرغم تمایل دو کشور موانع بازرگانی و بانکی اجازه افزایش سطح تعاملات را نداده است. هرچند که با حضور بزرگترین هیات تجاری روسیه در ایران هدف گذاری شده که سطح معاملات تجاری دو کشور به رقم  ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

یکی از بازارهای مناسب روسیه برای ایران، محصولات کشاورزی است که بازار بزرگی برای کشور ایران به شمار می رود اما تاکنون به دلایل تجاری، اقتصادی وضعف ساختاری امکان گسترش صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه فراهم نشده است.

در کنار هزینه‌های تجاری، هزینه‌های اقتصادی و مالی مانند مشکلات  بانکی و تحولات ارزی ایران و روسیه هم از جمله عوامل موثر در این زمینه بودند. در کنار متغیرهای اقتصادی و تجاری، ضعف لجستیک و نبود نهادها و ساختارهای متشکل و نظام مند تجاری مشکل اساسی دیگری در مسیر موفقیت ایران در بازارهای جهانی از جمله روسیه است.

اما به نظر می رسد آغاز فصل مشترک همکاری های دو کشور این موانع را به مرور از سر راه برداشته و به افزایش همکاری های دو کشور می انجامد، موضوعی که به شدت از سوی تجار و مسئولان کشور روسیه پیگیری می شود و آنها عزم جدی برای از میان برداشتن موانع دارند.

محصولات غذایی ایران با کیفیت است

در این خصوص، ولادیمیر آی دینف رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و روسیه در گفتگو با مهر در خصوص وجود مشکل تعرفه ها برای صادرات کالاهای ایرانی به ر وسیه، گفت: ما هم نگران این موضوع هستیم و فکر می کنیم که این مشکل باید با رایزنی میان دو کشور برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه محصولات غذایی ایران با کیفیت و ارگانیک هستند، افزود: اما وجود مشکل تعرفه ها باعث شده که هر دو کشور امکان افزایش تجارت را نداشته باشند و از آنجایی که در بخش گمرک فعالیت داشتم کاملا نسبت به مشکلات این بخش آگاهی دارم.

رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و روسیه با اعلام اینکه البته طرف ایرانی هم باید برای حل این موضوع کمک کند، اظهار داشت: دو کشور توافقاتی را در این خصوص با یکدیگر داشتند که در این راستا تعرفه ۲۴ قلم کالا برداشته شد اما هنوز به اجرا نرسیده است.

آی دینف با تاکید بر اینکه روسیه علاقه مند است تا ارتباطات با ایران را گسترش دهد، گفت: اما افزایش همکاری ها نیاز به رایزنی های دو طرف دارد که در این خصوص امیدواریم با کمک اتاق بازرگانی ایران این همکاری ها افزایش پیدا کند.

نهاد داوری در اتاق مشترک ایران و روسیه ایجاد شود

همچنین آندره لوگانسکی عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در گفتگو با مهر با اشاره به اهمیت صادرات غیرنفتی بین ایران و روسیه، گفت: اگر به یاد آوریم که کشور چین در دهه ۵۰ میلادی چه وضعیتی داشت غم ما را فرا می گیرد زیرا کشوری غیرتوسعه یافته بود که امروزه به چنین رشدی دست پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ایران تمدنی بزرگ و قدیمی دارد، و برای تجارت و بیزنس نیاز به پول است، اظهار داشت: ایران پول و منابع زیادی دارد که می تواند از این موقعیت استفاده کرده و برای توسعه خود اقدام کند اما یکی از مشکلات این است که ۸۰ درصد اقتصاد ایران در اختیار دولت است.

وی با بیان اینکه در دهه ۸۰ کشور چین رایگان تکنولوژی را به دست آورد اما الان شرایط اینگونه نیست، افزود: ما آمادگی داریم که مشکلات سر راه تجار را حل کنیم به ویژه از طریق دولت و مرکز صادرات روسیه آمادگی کامل داریم.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه به مشکلات تجار روس در ایران اشاره کرد و افزود: باید یک نهاد داوری در اتاق مشترک ایجاد شود زیرا برخی دادگاه های ایران درکی از روابط تجار دو کشور ندارند و رای های نابجایی صادر می کنند.

لوگانسی با بیان اینکه ۶ هزار تن گندم یک تاجر روس به دستور دادگاهی در مازندران توقیف شده است، اظهار داشت: این اتفاقات برای تجارت میان دو کشور خوب نیست و قاضی این دادگاه محلی حتی به تلفن های من پاسخ نمی دهد.

وی ادامه داد: معتقدم که ایران نیاز به تکنولوژی دارد و این را می تواند از طریق کشوری مانند روسیه به دست آورد بنابراین باید شرایط مناسبی برای این امر مهیا شود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید