Performancing Metrics

پیشنهاد دولت، اجرای طرح تنفس جنگل های هیرکانی از ابتدای برنامه ششم توسعه بود | اتاق خبر
کد خبر: 386864
تاریخ انتشار: 27 دی 1395 - 20:01
رییس شورای عالی جنگل:
قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در بهره برداری صنعتی از جنگل های شمال کشور از سال چهارم برنامه پنجساله ششم توسعه ، گفت: پیشنهاد دولت اجرای طرح تنفس جنگل از ابتدای برنامه ششم بوده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، « ناصر مقدسی» درباره آثار منفی اجرای این طرح از سال چهارم برنام ششم توسعه گفت: سطح کلی جنگل های هیرکانی شمال کشور 2 میلیون هکتار است که از این میزان یک میلیون هکتار از عرصه های تحت حفاظت دولت و یک میلیون هکتار در طرح های بهره برداری جنگل قرار داشت.

وی اظهار داشت: بنابراین جنگل های هیرکانی نیازمند تنفس و جلوگیری از بهره برداری های صنعتی از ابتدای برنامه ششم توسعه بود، اما با مصوبه مجلس شورای اسلامی این طرح از سال چهارم برنامه ششم توسعه اجرایی می شود.

مقدسی گفت، تعدادی قرارداد با مجریان برداشت چوب از جنگل های شمال داریم که هنوز به اتمام نرسیده، زیرا قراردادهای مربوط به بهره برداری از جنگل های شمال 10ساله است و بخشی از این قراردادها به پنج تا شش سال آینده نیز مربوط می شود.

** اتمام قرارداد 15 شرکت بهره بردار از جنگل های شمال تا پایان سالجاری

رییس شورای عالی جنگل تصریح کرد: از تعداد 50 شرکت طرف قرارداد بهره برداری از جنگل های شمال کشور، امسال 15 قرارداد در وسعت 150 هزار هکتار به اتمام می رسد و دیگر قراردادی با این شرکت ها منعقد نمی شود.

** بهره برداری از درختان شکسته و آسیب دیده در سه سال آینده مجاز است

وی اظهار داشت: در سه سال (سال های 1396 تا 1398) قراردادهای باقیمانده تنها می توانند از درختان شکسته، آسیب دیده و افتاده برداشت کنند.

به گفته مقدسی، سال گذشته 50 شرکت طرف قرارداد مجوز بهره برداری 450 هزار مترمکعب از جنگل های شمال داشتند که در سه سال بهره برداری به حدی کاهش می یابد که در سال چهارم به صفر برسد.

** اتمام قرارداد برخی شرکت ها نیازمند توافق است

رییس شورای عالی جنگل افزود: قرارداد برخی از شرکت ها 6 سال دیگر به پایان می رسد که فسخ قرارداد آن باید با همکاری مجریان طرح های بهره برداری از جنگل انجام شود و باید راهکاری برای توافق و حل و فصل این موضوع پیدا کنیم.

مقدسی افزود: در سال چهارم برنامه ششم توسعه طرح تنفس جنگل های هیرکانی شمال کشور به مدت 10 سال اجرایی خواهد شد ، البته این به معنای کاهش فعالیت های سازمان جنگل ها نیست بلکه اقدامات حفاظتی و صیانتی از جنگل ها و همچنین تقویت نیروی انسانی (حفاظتی)، مبارزه با قاچاق چوب، کاشت حدود 250 هزار هکتار جنگل کاری و علامت گذاری سالیانه 500 کیلومتر جنگل دولتی و زمین های اشخاص از دیگر اقدام های سازمان است.

به گفته رئیس شورای عالی جنگل، طرح تتنفس جنگل های هیرکانی تنها به معنای استراحت و کاهش تنش جنگل است.

به تازگی با تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی هرگونه بهره برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل های شمال از ابتدای سال چهارم اجرای برنامه ششم توسعه ممنوع اعلام شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی و در ادامه بررسی مواد ارجاعی از کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه با 157 رای موافق، پنج رای مخالف،‌ پنج رای ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر ماده 48 مکرر را مصوب کردند.

بر اساس بند یک این ماده هرگونه بهره‌برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل های شمال کشور از ابتدای سال چهارم برنامه ممنوع خواهد بود.

دولت مجاز به تمدید قراردادهای طرح های جنگل‌داری که مدت اجرای آن به اتمام می‌رسد، نیست.

در بند دو نیز دولت مکلف شد نسبت به اصلاح آن دسته از طرح های جنگل ‌داری که مدت اجرای آن تا پایان سال سوم اجرای قانون برنامه به اتمام نمی ‌رسد، طبق ضوابط قانونی اقدام کند.

در تبصره این بند نیز جمع‌آوری و بهره‌برداری با هدف بهداشت، حفاظت و پرورش جنگل از درختان پیر، خشک سرپا، افتاده، لاپی، آفت‌زده غیرقابل احیاء صرفاً با مجوز سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور مجاز شد.

نمایندگان مجلس تبصره2 بند 2 را نیز بدین شرح مصوب کردند که برداشت درختان جنگلی درجهت اجرای طرح های عمرانی مصوب و مجاز، با مجوز سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری بلامانع است.

همچنین بهره‌برداری از درختکاری و جنگل‌ کاری‌های دست‌ کاشت به‌ منظور زراعت چوب با تشخیص و مجوز سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور مجاز است.

در تبصره3 مصوب شد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری درمدت سه‌ سال اول اجرای قانون برنامه، ضمن جلوگیری از انعقاد قرارداد جدید در موارد موضوع بند (1) و نظارت بر اجرای قراردادهای منعقد شده قبلی، اجرای مفاد این ماده را پیگیری کند.

در بند 3 نیز به‌ منظور تحقق بند (1) نمایندگان مجلس دولت را مکلف کردند با اختصاص ردیف اعتباری مستقل نسبت به پیش‌بینی اعتبارات و امکانات در بودجه‌های سنواتی جهت ارتقاء پوشش کامل و مؤثر، حفاظت از جنگل های کشور، مهار عوامل ناپایداری، جلوگیری از تغییرکاربری، تجاوز و تصرف، مبارزه با قاچاق چوب، استقرار مدیریت پایدار جنگل و اجرای تعهدات اقدام کند.

در تبصره این ماده نیز دولت مکلف شد تسهیلات لازم را جهت توسعه زراعت چوب و واردات مواد اولیه صنایع سلولزی در اختیار صاحبان صنایع و کشاورزان طرف قرارداد آنان قرار دهد.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید