Performancing Metrics

برگی تازه از جنایات ائتلاف سعودی در حق کودکان یمنی | اتاق خبر
کد خبر: 398028
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1396 - 18:18
نشریه فارین پالیسی از گزارش محرمانه سازمان ملل پرده برداشت که مربوط به نقض جدی حقوق بشر از سوی ائتلاف عربستان از طریق کشتار کودکان یمنی بود؛ مساله‌ای که نام ائتلاف را در معرض قرار گرفتن در لیست سیاه کشورهای قاتل کودکان قرار می‌دهد

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، عربستان و آمریکا با تحمیل فشار بر سازمان ملل خواستار صرف‌نظر از انتشار گزارشی هستند که قرار است در ماه جاری میلادی صادر شود.

پیش‌نویس این گزارش بین‌المللی ۴۱ صفحه‌ای نشان می‌دهد که کشتار کودکان در جنگ یمن سیری گسترده دارد.

کشتار کودکان

در پیش‌نویس این گزارش آمده است که ائتلاف عربستان اقدامات ناقض حقوق بشر بسیاری را علیه کودکان در سال گذشته میلادی مرتکب و  موجب کشته شدن ۵۰۲ کودک و زخمی شدن ۸۳۸ تن دیگر شده است و اینکه کشتار کودکان هنوز شایع‌ترین اقدامات ناقض حقوق کودکان در یمن است.

این نشریه آمریکایی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از آسیب دیدگان در  جریان حملات هوایی یمن در دوره‌ای که گزارش شامل آن می‌شود کودکان هستند که دستکم ۳۴۹ تن آنها جان خود را از دست داده و ۳۳۳ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند به نقل از برخی منابع نوشته است، ائتلاف تحت رهبری عربستان تنها قدرت در یمن است که جنگنده و بالگردهای جنگی دارد و این امر احتمال مشارکت آن را در این جرایم بیشتر می‌کند.

این نشریه افزوده است، ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی مسئول بیشترین تعداد قربانیان در صف کودکان است و جنگنده‌های سعودی اقدام به نابودی ۲۸ مدرسه در یمن کرده‌اند.

فارین پالیسی به نقل از برخی منابع نوشت: ویرجینیا گامبا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور مربوط به درگیری‌های مسلحانه و کودکان  که این گزارش را تنظیم کرده است به مقامات ارشد سازمان ملل از تصمیم خود در مورد درخواست برای قرار دادن نام ائتلاف عربستان در لیست سیاه کشورهای قاتل کودکان خبر داده است.

عربستان دست به دامن آمریکا

بر اساس این گزارش، مقامات عربستانی به طور محرمانه از سازمان ملل خواسته‌اند تا پیش از انتشار گزارش، مذاکراتی را در سطح بسیار عالی برگزار کند. آنها همچنین حمایت آمریکا را -که از سازمان ملل خواسته نام ائتلاف عربستان را در لیست سیاه قرار ندهد و با اعمال فشار بر آن خواسته کشورهایی که به طور مستقیم در این جرایم دست داشته‌اند، به طور جداگانه در لیست قرار دهد- جلب کرده‌اند.

اما به گفته مسئولین، این امر دشوار است زیرا ائتلاف اطلاعاتی را در خصوص نام هیچ یک از کشورهای مشارکت کننده ائتلاف در عملیات خاصی منتشر نمی‌کند.

گوترش در برابر آزمایشی سخت

بر این اساس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز باید تصمیم خود را در مورد اعلام گزارش نهایی در انتهای ماه جاری میلادی اتخاذ کند.

یعنی وی معضل بزرگی پیش روی خود دارد یا از ائتلاف انتقاد کند یعنی با یکی از تاثیرگذارترین کشورهای عربی در سازمان ملل رو در رو شود و یا از آن چشم بپوشد که در این صورت با اتهاماتی مبنی بر عدم پایبندی سازمان ملل به حقوق بشر روبه‌رو خواهد شد.

گوترش در فوریه گذشته تلاش کرد تا راه حل میانه‌ای را ارائه دهد و به مشاوران ارشد خود پیشنهاد داد انتشار گزارش را از سه به شش ماه به تعویق بیندازند تا فرصتی را در اختیار ائتلاف برای بهبود رفتارش قرار دهند در حالیکه دفتر وکیل سازمان ملل در امور کودکان نگران است که این تاخیر از سوی سازمان ملل با انتقاد روبه‌رو شود.

در همین راستا، گامبا با بیان اینکه هنوز با دفاتر مختلف سازمان ملل در حال بررسی گزارش نهایی است و هنوز نهایی نشده، گفت: هیچ تصمیم قطعی تاکنون در مورد کشورهایی که در لیست سیاه قرار خواهند گرفت، اتخاذ نشده است.

وی با ابراز بی‌اطلاعی نسبت به تلاش‌های آمریکا برای مانع شدن از درج نام ائتلاف عربستان در لیست سیاه، اطلاعات در مورد توصیه واشنگتن به درج نام ائتلاف را نه تایید و نه تکذیب کرد.

نشریه آمریکایی فارین پالیسی در آخر آورده است: هیئت عربستانی در سازمان ملل ارائه هر گونه توضیح در مورد این اطلاعات را رد کرده است.

موضع‌گیری عربستان

هیئت عربستان در سازمان ملل نیز در واکنش به این گزارش ادعا کرده است: ائتلاف به تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی و قوانین انسانی از جمله کنوانسیون ژنو و قانون حقوق بشر بین‌المللی احترام می‌گذارد.

هیئت عربستان تاکید کرده است: ائتلاف از جایگاه خود هیچ توجیهی برای آوردن نام عربستان در گزارش سازمان ملل درباره کودکان و درگیری مسلحانه نمی‌بیند و ما اطمینان داریم که سازمان ملل تصمیم درستی در این باره می‌گیرد و تبادل مثبت عربستان با سازمان ملل درباره عملکرد ائتلاف و نشست‌هایی که داریم و به آن گزارش می‌دهیم،‌ در نظر داشته باشد.

این هیئت نسبت به درز برخی جزئیات گزارش‌های سازمان ملل قبل از اینکه نهایی شوند، ابراز تاسف کرد و گفت: تا زمان صدور گزارش نهایی باید صبر کرد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید