Performancing Metrics

وعده‌های حجتی برای سومین دوره سکانداری کشت و زرع کشور | اتاق خبر
کد خبر: 398232
تاریخ انتشار: 31 مرداد 1396 - 17:06
در شرایطی که محمود حجتی خود برای ماندن در پست وزارت جهاد کشاورزی برای دولت دوازدهم از سوی مسئولان مختلف متقاعد شده بود، با انتقادات تند برخی نمایندگان مجلس مجددا در کرسی وزارت جهاد کشاورزی نشست.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمود حجتی در حالی سومین دوره وزارت خود را در بخش کشاورزی تجربه می‌کند که با وجود تحقق بسیاری از برنامه‌ها و اهداف پیش‌بینی شده‌اش در بخش کشاورزی، انتقادات تندی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی را شنید و آنها نهایتا برای باقی ماندن او در این وزارتخانه در دولت دوازدهم رای اعتماد خود را گرچه کمتر از تعداد آراء در دولت گذشته اعلام کردند.

حالا حجتی است و وعده‌هایش که در برنامه پیشنهادی ارائه شده به مجلس و سخنرانی‌هایش در جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهاد اعلام کرده است و باید ببینیم این وعده‌ها چه بوده است و آیا در پایان چهار سال حجتی می‌تواند نمره قبولی از کارشناسان بخش کشاورزی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و موافقات و مخالفان خود بگیرد یا خیر.

یکی از بخش‌های برنامه پیشنهادی وزیر جهاد کشاورزی به پروژه‌های اولویت‌دار مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از جمله برنامه اجرایی تولید محصولات و نهاده‌های راهبردی، برنامه اجرایی توسعه زنجیره‌ها و مدیریت کلان بازار و توسعه تشکل‌ها، برنامه اجرایی حفاظت و صیانت از منابع طبیعی و عملیات آبخیزداری، برنامه اجرایی توسعه زیرساخت‌ها، پشتیبانی و انتقال دانش نوین و تداوم پروژه‌ها و برنامه‌های اولویت دار اقتصاد مقاومتی اختصاص دارد.

پایداری تولید، رسیدن به خودکفایی و کاهش وابستگی محصولات راهبردی و اساسی از جمله گندم، برنج، شکر (چغندر قند و نیشکر)، دانه‌های روغنی (کلزا، سویا، آفتابگردان و زیتون)، حبوبات، پنبه، چای، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، شیر و لبنیات، توسعه و فرآوری گیاهان دارویی، ابریشم طبیعی، نوغانداری، زنبورداری، توسعه کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای، پرورش ماهی در قفس، توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و معرفی گیاهان جدید به خصوص گیاهان علوفه‌ای کم‌آب‌بر و ... را شامل می‌شود که جزو نخستین پروژه اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی یعنی برنامه اجرایی تولید محصولات و نهاده‌های راهبردی است.

همچنین این وزارتخانه و حجتی بر اساس متن برنامه‌های خود موظف به توسعه زنجیره‌ها و مدیریت کلان بازار و توسعه تشکل‌ها با اهداف پایداری تولید از طریق مدیریت بازار و سهیم شدن تولیدکنندگان از حاشیه سود بازار و امکان‌پذیری مدیریت کلان آن در شرایط عدم تعادل با مشارکت تولیدکنندگان در جلوگیری از نوسانات قیمت شده است تا با افزایش درآمد ارزی کشور به وسیله توسعه صادرات محصولات دارای مزیت، به سمت مثبت شدن تراز تجاری محصولات کشاورزی و صنایع غذایی حرکت شود. همچنین جنگل‌ها به عنوان مهم‌ترین عامل نگهدارنده و منابع ذخیره‌سازی آب مدنظر محمود حجتی قرار گرفته و یکی از برنامه‌های پیشنهادی او به مجلس حفاظت و صیانت از منابع طبیعی و عملیات آبخیزداری است.

از سوی دیگر نیز توسعه زیرساخت‌ها، پشتیبانی و انتقال دانش نوین به همراه دیگر پروژه‌ها و برنامه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی که شامل ۴۲ برنامه و پروژه از جمله افزایش ضریب خودکفایی محصولات راهبردی مانند گندم، دانه‌های روغنی، چغندر قند، پنبه، شیر و گوشت، مرغ و تخم مرغ و ... از جمله برنامه‌های مهم این وزارتخانه در دوره جدید است که به نمایندگان مجلس نیز ارائه شده است.

وزیر جهاد کشاورزی البته به پروژه‌ها و برنامه‌های مهم‌تر خود بیشتر توجه کرده و برای اجرایی شدن آنها اهداف و الزامات تحقق‌شان را نیز عنوان کرده است که مهم‌ترین آنها شامل افزایش ضریب خودکفایی یا رسیدن به خودکفایی کامل در تولید محصولاتی مانند گندم، دانه‌های روغنی، برنج، چغندر و نیشکر، حبوبات، پنبه، تولید نهاده بذر و نهال، زیتون، گیاهان دارویی، گوشت قرمز و شیر، مرغ و تخم‌مرغ، نوغانداری، پرورش ماهی در قفس و دیگر پروژه‌ها مانند توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، مکانیزاسیون، توسعه زراعت چوب، آبخیزداری، حمایت از توسعه صادرات، مدیریت بازار و تامین عرضه کل محصولات راهبردی، پروژه‌ زنجیره‌های عرضه، توسعه باغات در اراضی شیب دار، توسعه گلخانه‌ها، ایجاد و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی است که باید دید محمود حجتی و تیم مدیریتی او در دولت دوازدهم می‌توانند به این وعده‌ها و برنامه‌ها جامه عمل پوشانند یا اینکه دیگر او یا یکی از معاونان و مدیرانش برای دوره‌های آینده بخواهند برای کاندیدای وزیری جهاد کشاورزی مطرح شوند، دیگر رای اعتمادی از مجلسی‌ها نمی‌گیرند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید