Performancing Metrics

بودجه کمتر از 500 میلیونی برای گازرسانی به روستاها کافیست؟ | اتاق خبر
کد خبر: 403355
تاریخ انتشار: 21 آذر 1396 - 08:14
پروژه گازرسانی به روستاها درحالی در سال 1399 پایان خواهد یافت که طبق برآورد صورت گرفته در لایحه بودجه سال 1397، 271 میلیارد تومان برای این کار تخصیص داده شده و درحالی که قرار است تعداد خانوار روستایی بهره‌مند از گاز تا پایان سال جاری به 77 درصد برسد

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، طبق اخباری که از سوی شرکت ملی گاز ایران ارائه شده است، بر اساس طرح‌های گازرسانی که اکنون در حال اجرا هستند و تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسند، درصد خانوار روستایی بهره‌مند از گاز به عدد ۷۷ و درصد خانوار شهری بهره‌مند از گاز به عدد ۹۸ می‌رسد.

تا تاریخ 30 مهرماه سال جاری، ۷۴ درصد از جمعیت خانوار روستایی ایران از گاز برخوردار شده بودند که به گفته مسئولان شرکت ملی گاز ایران این میزان تا پایان امسال و با تکمیل برخی طرح‌ها به ۷۷ درصد افزایش خواهد یافت.

تعداد خانوار روستایی در ایران به طور کلی پنج میلیون و ۵۲۳ هزار است که تا پایان شهریور ماه، چهار میلیون و ۱۱۰ هزار خانوار از گاز برخوردار شدند که این میزان تا پایان امسال به ۴ میلیون و ۲۸۰ هزار خانوار می‌رسد. در حال حاضر حدود ۲۴ هزار و ۴۰۰ روستا گازرسانی شده‌اند و 5000 روستا نیز تا پایان سال به این تعداد اضافه می‌شود.

همچنین در ایران 1254 شهر وجود دارد که از این تعداد 1101 شهر گازرسانی شده‌اند. البته این آمار با تعداد مشترکان گاز برابر نیست زیرا ممکن است برخی افراد دارای چند اشتراک گاز باشند. بر این اساس ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک شهری در ایران وجود دارد.

 تعداد خانوارهای شهری زیر پوشش گازرسانی ۱۴ میلیون و ۶۸۳ هزار خانوار است. این تعداد برابر ۹۶ درصد است که تا پایان امسال به ۹۸ درصد افزایش می‌یابد. اکنون ۸۶ شهر در حال پایان طرح گازرسانی هستند که بخش زیادی از آنها در دهه فجر به بهره برداری می‌رسند.

در فرآیند گازرسانی به روستاها که توسط شرکت ملی گاز ایران صورت می‌گیرد، سال شروع پروژه ۱۳۸۷ و سال اتمام آن ۱۳۹۹ است. عملکرد سال‌های قبل از برنامه پنجم حدود ۲۳ میلیارد تومان و عملکرد دوران برنامه پنجم نیز حدود ۱۸ میلیارد تومان بوده است.

بر اساس این گزارش، بودجه مصوب سال ۱۳۹۶ برای گازرسانی به روستاها حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان بوده و برآورد سال ۱۳۹۷، ۵۰۰ میلیون تومان و بودجه پیش بینی شده برای سال های بعد حدود ۲۲۷ میلیارد تومان است.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید