Performancing Metrics

ورود بیشتر تحصیلکرده‌ها به بخش خدمات مولد | اتاق خبر
کد خبر: 403603
تاریخ انتشار: 26 آذر 1396 - 14:41
ربیعی اعلام کرد:
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است: برای ایجاد اشتغال تنها پول کافی نیست بلکه مهارت آموزی لازم است. او می‌گوید در صورتی که منابع پیش بینی شده در بودجه محقق شود به هدفگذاری ایجاد سالانه ۹۷۰ هزار شغل در برنامه ششم دست پیدا می‌کنیم.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، علی ربیعی گفت: سال گذشته نزدیک به ۲۲ میلیون و ۵۸۸ هزار نفر شاغل داشتیم که این رقم در سال ۱۳۹۶ به ۲۳ میلیون و ۸۷۳ هزار نفر رسید. این در حالی بود که جمعیت بیکار ما در سال ۱۳۹۵ سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بودند که امسال به سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسیده و نشان می‌دهد تغییر چندانی در این خصوص ایجاد نشده است چون نیرویی که وارد بازار کار می‌شود قابل توجه است و نسبت شغل در کشور بد نبوده است.

وی با اشاره به رابطه بین رشد اقتصادی و رشد اشتغال اظهار کرد: در حال حاضر چنین رابطه‌ای وجود ندارد چون متناسب نیست و به همین منظور رشد فراگیر مطرح شده که این رشد متکی به رشدهای سرمایه بر بزرگ نیست و اشتغال کشور نیز به این سمت پیش می‌رود.

به گفته ربیعی ظرفیت ایجاد شغل براساس رشد کلاسیک کشور  ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار شغل است ولی باید بین رشد فراگیر و رشد کلاسیک تفکیک قائل شد.

وی به تعریف رشد کلاسیک و فراگیر پرداخت و گفت: رشد کلاسیک رشد ناشی از نفت و گاز و فولاد، پتروشیمی است اما در رشد فراگیر هم می توانیم شغل ایجاد کنیم و هم از ظرفیتهای جدید شرکتهای دانش بنیان استفاده کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، با بیان اینکه بیشترین رشد در شغل‌های خدمات و شغل‌های گران قیمت مثل نفت و انرژی و فولاد ایجاد شده است، افزود: سهم بخش خدمات نسبت به بخشهای صنعت و کشاورزی قابل توجه است. بخش خدمات شامل خدمات گردشگری، حمل و نقل و آی سی تی،‌ هتلداری و تورگردانی است و بیش از صد هزار شغل فقط در حوزه آی تی ایجاد شده است.

به گفته ربیعی ۶۰.۳ درصد شغل‌ها در حوزه خدمات بوده و ۵۰۷ هزار شغل خدماتی با مدارک دانشگاهی سازگاری داشته و بیشتر تحصیلکرده‌ها وارد بخش خدمات مولد شده اند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه از خدمات تعریف خوبی نداریم بعضا روزنامه فروشی را شغل کاذب می‌دانند در حالی که در شغل کاذب فرد به جای ۸ ساعت کار یک ساعت کار می کند.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی که در برنامه نگاه یک صدا و سیما سخن می‌گفت، در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ بیکاری در دولت دوازدهم تک رقمی می‌شود؟ گفت: اگر بتوانیم با برنامه‌ای که در بودجه امسال دیده شده پیش برویم می‌توانیم به تحقق این هدف امیدوار باشیم تبصره ۱۴ بودجه سال 1397 به بحث اشتغال می‌پردازد و قرار است روی حمل و نقل،‌ بافتهای فرسوده و اشتغال خرد کار شود.

ربیعی افزود: اگر بافتهای فرسوده فعال شوند ضریب اشتغال در بخش مسکن بالا می‌رود. بخش حمل و نقل هم به محیط زیست کمک می‌کند و هم در ایجاد شغل موثر است. مشاغل خرد هم که شامل شغل هایی از جنس رشد فراگیر و اشتغال فراگیر هستند که میزان اشتغال را بالا می‌برند و در سیاستهای اشتغال شامل یارانه مزد، حق بیمه کارفرمایی و طرح کارورزی می‌شوند.

به گفته وی یارانه مزد کارفرما بخشی از طرح کاج است که اگر بودجه آن تامین شود در قبال به کارگیری نیروی کار توسط کارفرما به وی پرداخت می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در عین حال از اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال 1397 برای طرح اشتغال فراگیر خبر داد و گفت: درصدد هستیم با همراهی سازمان برنامه و بودجه یارانه دو درصدی را برای مشاغل پرکشش دنبال کنیم.

ربیعی با تاکید بر اینکه اشتغال تنها با پول پاشیدن ایجاد نمی‌شود، افزود: برای ایجاد شغل مهارت آموزی هم نیاز است چون افراد با کسب مهارت، شاغل می‌شوند و بر همین اساس تلاش کرده ‌ایم در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مزیتهای اشتغال هر استان را شناسایی کنیم.

او با اشاره به طرح روستا - تعاون، گفت: این طرح در راستای توانمندسازی و کمک به اشتغال مناطق محروم و روستایی پیش بینی شده و بر اساس آن هر منطقه روستایی که مزیتهایش شناسایی شود، روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

وزیر کار دولت دوازدهم همچنین از فعالیت ۱۰۰ هزار تعاونی در کشور و شکل گیری ۱۵۰ تعاونی دانش بنیان خبر داد و گفت: سال ۱۳۹۲ حجم صادرات تعاونی‌ها ۹۹۰ میلیون دلار بوده که در حال حاضر این رقم به دو میلیارد دلار رسیده است.

به اعتقاد ربیعی در گذشته ذهنیت خوبی نسبت به بخش تعاون وجود نداشت ولی اکنون این نگاه تغییر کرده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید