Performancing Metrics

پایان بخشیدن به خشونت و آزار در محیط‌های کار | اتاق خبر
کد خبر: 410834
تاریخ انتشار: 30 اردیبهشت 1397 - 10:37
محور اجلاس ۲۰۱۸ سازمان جهانی کار
در حالی که برخی کشورها تلاش کردند با کارشکنی و سنگ‌اندازی از راهیابی کشورمان به عضویت در هیات مدیره سازمان جهانی کار جلوگیری کنند، اما ایران توانست سه دوره متوالی به عنوان عضو اصلی هیات مدیره سازمان جهانی کار انتخاب شود.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، کنفرانس بین‌المللی کار (ILO)، پارلمان جهانی و مهم کار و کارگری به شمار می‌رود که همه ‌ساله با وضع استانداردهای بین‌المللی کار، معضلات اجتماعی و نیازهای مهم جهان را مدنظر قرار می‌دهد. ILO ، نخستین سازمان تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد با ساختاری سه‌جانبه مرکب از نمایندگان گروه کارگری، کارفرمایی و دولت است که با هدف تدوین مقررات و قوانین بین‌المللی در جهت بهینه‌سازی استانداردهای بین‌المللی کار و حصول اطمینان از به‌کارگیری آن‌ها متولد شد.

رویکرد سازمان جهانی کار

سازمان جهانی کار، معیشت، امنیت، کارشایسته و استاندارد زندگی بهتر برای مردم جهان را چه در کشورهای فقیر و چه در کشورهای ثروتمند سرلوحه کار خود قرار می‌دهد. مصوبات این سازمان تاثیر پایداری در قانونگذاری همه کشورها دارد و نقش ارزنده‌ای در ایجاد تفاهم و همدلی در محیط کار ایفا می‌کند. در اجلاس سازمان جهانی کار همه ساله کمیته‌های چهارگانه استانداردها، اشتغال، کف حمایت‌های اجتماعی و اصول بنیادین کار به عنوان کمیته‌های ثابت فعال هستند و بررسی و پیوستن به مقاوله‌نامه‌های سازمان و تصویب مقاوله‌نامه‌های جدید از دیگر رویکردهای اجلاس سالانه ILO به شمار می‌رود.

امسال نیز نمایندگان اعزامی گروه‌های کارفرمایی و کارگری کشورمان همراه نماینده دولت و وزارت کار برای شرکت در اجلاس ILO هفتم خرداد ماه به ژنو سفر می‌کنند. هر یک از گروه‌های کارفرمایی، کارگری و دولت به طور جداگانه در جلسات مربوط به خود شرکت می‌کنند و در نهایت حاصل برگزاری جلسات و تبادل نظرات و اطلاعات، جمع‌بندی و به مقاوله‌نامه و توصیه‌نامه تبدیل می‌شود.

در اجلاس ۲۰۱۸ سازمان جهانی کار، همچون گذشته مباحثی نظیر دستمزدها، منع تبعیض اشتغال، کار زنان و کودکان، اقتصاد رسمی و غیر رسمی، قوانین حمایتی و بیکاری مطرح خواهد شد اما مهمترین محور اجلاس امسال به موضوع منع خشونت و آزار و اذیت در محیط کار می‌پردازد.

سازمان جهانی کار تاکید دارد که برای مقابله با خشونت و آزار در محیط‌های کار علاوه بر حمایتهای قانونی، یکسری آموزشها به کارگران و کارفرمایان داده شود؛‌ همچنین برای کسانی که مرتکب این عمل می‌شوند، مجازاتهایی در نظر گرفته شود.

ابوالفضل فتح‌الهی ـ رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران که به همراه هیات اعزامی نمایندگان کارگری در اجلاس سازمان بین‌المللی کار شرکت خواهد کرد، درباره جزییات نشست امسال گفت: پایان دادن به خشونت و آزار و اذیت در دنیای کار به ویژه علیه زنان یکی از موضوعات مهمی است که در نشست امسال سازمان جهانی کار به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد. نظر سازمان جهانی کار این است که در این زمینه بررسی و استانداردهای لازم تدوین شود و در صورت نیاز مقاوله‌نامه‌ و توصیه‌نامه‌ از دل این جلسات بیرون بیاید.

وی ادامه داد: خشونت و آزار و اذیت به رفتارهای غیرقابل قبول در محیط کار گفته می‌شود که به طور مداوم و به اشکال تهدید، صدمه روحی و روانی و آزار جسمی و جنسی دیده می‌شود.

نماینده کارگران در اجلاس ۲۰۱۸ سازمان جهانی کار، افزود: سازمان ILO به دنبال این است که کارگران فارغ از هر نژاد و عقیده و جنسیتی که هستند، محترم شمرده شوند و در بیانیه فیلادلفیا که جزو بیانیه‌های اولیه این سازمان است تاکید شده که همه انسانها با هم برابرند و حقوق اجتماعی و اقتصادی آن‌ها باید مورد احترام قرار گیرد.

فتح الهی افزود: سازمان جهانی کار تلاش می‌کند تا از طریق توصیه‌نامه‌ها یا مقاوله‌نامه‌ها به این خشونت‌ها پایان دهد و دولت‌ها و کشورهای عضو را مقید کند که به این آزار و خشونت در محیط‌های کار پایان داده شود.

او با بیان اینکه باید راهکار مناسب و جامع برای جلوگیری از آزار و اذیت در محیط کار دیده شود، گفت: سازمان جهانی کار تاکید دارد که برای مقابله با خشونت و آزار و اذیت، یکسری آموزشها به کارگران و کارفرمایان در محیط کار داده شود و حمایت‌های قانونی لازم در آینده اتخاذ شود. همچنین برای کسانی که مرتکب این عمل می‌شوند، مجازاتهایی در نظر گرفته شود.

به گفته رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، این سیاستی است که باید استمرار داشته و دولت‌ها به آن پایبند باشند و از قربانیان خشونت حمایت کنند.

فتح الهی همچنین گفت‌وگوی اجتماعی و سه جانبه گرایی، همکاریهای موثر توسعه‌ای در حمایت از اهداف توسعه پایدار، اقتصاد رسمی و غیررسمی، حرکت به سوی افق ۲۰۳۰ و تضمین ساعت کار شایسته را از دیگر موضوعات مورد بحث در این اجلاس عنوان کرد و گفت: سازمان جهانی کار معتقد است که باید اختلافات بین کارگران و کارفرمایان و حل و فصل این اختلافات به شکل سه جانبه صورت گیرد و اگر کشورهایی بودجه لازم را در این زمینه ندارند، باید یک بانک اطلاعاتی قوی از بازار کار داشته باشند و تخصص‌های لازم را پیدا کنند تا به شکل سه جانبه این اختلافات حل و فصل شود.

یکی از نکات برجسته اجلاس سازمان جهانی کار، حضور وزیران کار کشورهای عضو ILO است. سال گذشته جمهوری اسلامی ایران سومین دوره متوالی به عنوان عضو اصلی هیات مدیره سازمان جهانی کار انتخاب شد. در حالی که برخی کشورها تلاش می‌کردند با کارشکنی و سنگ‌اندازی از راهیابی کشورمان به عضویت در هیات مدیره سازمان جهانی کار جلوگیری کنند، اما ایران توانست سه دوره متوالی به عنوان عضو اصلی هیات مدیره سازمان جهانی کار انتخاب شود.

"گای رایدر" مدیرکل سازمان بین المللی کار همواره فعالیت‌های صورت گرفته ایران را مثبت ارزیابی کرده و ارتقای همکاری‌های سازمان جهانی کار با ایران فراتر از روابط دیپلماتیک و به شکل عملی را خواستار شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اجلاس سال گذشته سخنرانی کرد. اهم صحبت‌های علی ربیعی به موضوع مقابله با فقر، مشکلات زیست محیطی، بحران آب، پدیده ریزگردها و اعلام آمادگی در سطوح ملی و منطقه‌ای برای حمایت از مشاغل سبز و توسعه و راه اندازی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا اختصاص داشت. امسال نیز نمایندگان گروه‌های کارفرمایی و کارگری کشورمان به همراه نماینده دولت و وزارت کار در اجلاس سازمان جهانی کار (ILO) شرکت می‌کنند. کنفرانس بین‌المللی کار همه ساله با حضور ۱۸۷ کشور عضو در ژنو سوییس برگزار می‌شود. این اجلاس مهمترین رویداد بین المللی در حوزه کار به شمار می‌رود و کشورهای عضو در عالی‌ترین سطوح در اجلاس مذکور شرکت می‌کنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید