Performancing Metrics

شمارش معکوس برای ثبت قراردادهای کار | اتاق خبر
کد خبر: 413459
تاریخ انتشار: 28 تیر 1397 - 09:21
کار و تعاون در هفته‌ای که گذشت...
مهمترین عناوین خبرهای این هفته حوزه کار و تعاون به تخفیف ۳۰ درصدی به تعاونی‌های خوش حساب، رونمایی از سامانه جامع روابط کار و اعلام تعرفه ثبت‌نام و حل مشکل متقاضیان وام دارای چک برگشتی اختصاص داشت.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، این هفته معاون اشتغال وزیر کار به اتاق تعاون رفت و در نشست تخصصی اشتغال با حضور رییس اتاق تعاون و مدیران عامل اتحادیه‌ها و تعاونی‌های مطرح کشور شرکت کرد. بخش اعظمی از این نشست به طرح اشتغال روستایی و پرداخت تسهیلات به متقاضایان اختصاص داشت.

عیسی منصوری - معاون اشتغال وزیر کار - از پرداخت ۶۰۰۰ میلیارد تومان وام اشتغال روستایی از مجموع ۱۲ میلیارد تومان منابع صندوق توسعه ملی، خبر داد و گفت: به منظور نظارت بر طرح‌های اشتغال و روند تخصیص تسهیلات به متقاضیان، کمیته مستقل نظارت و ارزیابی تشکیل شده است.

وی درباره معضل چک‌های برگشتی و اقساط معوق بانکی متقاضیان وام اشتغال روستایی، گفت: این موضوع در کمیته فنی به تصویب رسید و در توافق میان وزیر کار و رییس کل بانک مرکزی مقرر شد تا چک‌های برگشتی و اقساط معوق با شرایطی پذیرفته شوند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار درباره آن دسته از طرح‌هایی که منابع اشتغال روستایی را دریافت و در جای دیگری هزینه می‌کنند نیز، گفت: به تمام بانک‌ها و موسسات اعلام کردیم، چنانچه فرد متقاضی منابع اشتغال را جای دیگری برده باشد، به جای شش درصد، ۱۸ درصد از او سود بگیرند، چون کسی که پول را گرفته و در روستا خرج نکرده یا در روستا در طرح دیگری به کار برده و اشتغال ایجاد نکرده است، از نظر ما موجه نیست لذا افرادی که وام اشتغال را جای دیگری هزینه کنند به جای شش درصد سود، باید وام را با سود ۱۸ درصدی برگردانند.

اما عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون مجموع منابع این بانک برای اختصاص به متقاضیان وام اشتغال روستایی را ۲۰۰۰ میلیارد تومان با سود ۶ تا ۱۰ درصد اعلام کرد .به گفته سید باقر فتاحی، تا پایان تیرماه امسال ۳۶۱ میلیارد تومان مصوبات بانک بوده و ۱۵۱ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت شده است.

در همین حال مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون از تخفیف ۳۰ درصد خوش حسابی به تعاونی‌ها خبر داد و گفت: برای آنکه تعاونی‌ها زیر بار کارمزد بانکی نروند و در پرداخت اقساط وام دچار مشکل نشوند، برای آن‌ها جایزه خوش حسابی در نظر گرفته و تا سقف ۳۰ درصد تخفیف برایشان .

او سقف صدور ضمانت‌نامه‌های این صندوق را ۱۲ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت:  علاوه بر این ضمانت‌نامه اتکایی با سایر صندوق‌ها هم داریم که بر اساس آن تا سقف ۱۸ میلیارد تومان می‌توانیم پروژه‌ها را ضمانت کنیم.

حسین نژاد طرح‌های دانش بنیان،‌ طرح‌های زنان کارآفرین، طرح‌های اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و طرح‌های مناطق محروم و کمتر توسعه یافته را در اولویت ضمانت این صندوق نام برد.

بیشترین ثبت نام متقاضیان وام اشتغال در حوزه دام

علی ربیعی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی - با اعلام این خبر گفت: مراحل عملیاتی پرداخت ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی با نرخ سود ۴ تا ۶ درصد در استان‌ها شروع شده و بر اساس بررسی‌ها بیشترین ثبت نام‌ها در حوزه دام و با مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی همچنین از اعطای تسهیلات روستایی به دامداری‌های صنعتی و برای اصلاح نژاد خبر داد و گفت: این منابع مخصوص ساکنین مناطق روستایی و محروم است و مراقبت می کنیم تا عده‌ای به صورت تکراری و یا چرخشی از این تسهیلات استفاده نکنند.

ربیعی دلیل بیکاری در حوزه کشاورزی را غفلت از گرایش به سمت تولید محصولات گلخانه‌ای، صنایع تبدیلی و تکمیلی عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر پرداخت تسهیلات از طریق صندوق کارآفرینی امید به عنوان یکی از مجموعه‌های موفق به شکل مطلوبی انجام می‌شود و لازم است متقاضیان وام اشتغال به خصوص ساکنین مناطق روستایی با بهره‌مندی از تسهیلات ارزان قیمت به توسعه این صنایع کمک کنند.

طرحی برای اتصال نخبگان مهارتی به بنگاه‌های اقتصادی

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این هفته از آماده‌سازی طرحی برای اتصال بنگاه‌ها و کاریابی‌ها به موسسات آموزش فنی و حرفه‌ای خبر داد که بر اساس آن متقاضیان اشتغال و جوانان جویای کار آموزش‌های متناسب با نیاز بازار کار را می‌گذرانند.

آنطور که سلیمان پاک سرشت گفته مسابقات ملی مهارت فرصت مناسبی برای شناسایی نخبگان مهارتی و اتصال آن‌ها به صنایع و بازار کار است.

وی در بازدید از هجدهمین مسابقات ملی مهارت که از این هفته و ۲۴ تیرماه آغاز شده بود، هدف از برگزاری این مسابقات را ایجاد انگیزه در افراد ماهر عنوان کرد و گفت: تلاش ما در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای این است که افراد دارای توان مهارتی به ویژه نخبگان مهارتی را شناسایی و بسترهای ورود آن‌ها به بازار کار را فراهم کنیم.

هجدهمین مسابقات ملی مهارت با رقابت ۴۵۷ نفر مرد و ۸۷ نفر زن مهارت آموز در ۳۳ رشته مهارتی از ۲۴ تیرماه تا ۲۷ تیرماه برگزار شد.

این هفته تعرفه ثبت نام کارگران و کارفرمایان در سامانه جامع روابط کار مشخص شد. قرار بود این سامانه اواخر هفته گذشته راه‌اندازی شود ولی به دلیل عدم تعیین و اعلام تعرفه از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاخیر همراه شد.

بر اساس اعلام معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این تعرفه برای کارگران ۵۰۰۰ تومان و برای کارفرمایان ۶۰۰۰ تومان تعیین شده است.

برای ورود به سامانه جامع روابط کار کارگران و کارفرمایان باید ابتدا به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و نسبت به ثبت نام و دریافت کد رهگیری و رمز عبور به سامانه اقدام کنند.

امکان ثبت و پیگیری دادخواستها، اطلاع از وضعیت قراردادهای کار و بیمه بیکاری در ساماننه جامع روابط کار به نشانی اینترنتی  http://prkar.mcls.gov.ir  امکانپذیر خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید