Performancing Metrics

سرمایه تجدیدپذیرها به ۱۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت | اتاق خبر
کد خبر: 423359
تاریخ انتشار: 2 اسفند 1397 - 16:46
معاون وزیر نیرو گفت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش عوارض برق از هشت به ۱۰ درصد، میزان سرمایه تجدیدپذیرها از محل عوارض برق به ۱۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، سید محمد صادق‌زاده امروز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری و صرفه‌جویی انرژی در پاسخ به سوال مبنی بر اثرات افزایش عوارض برق و تاثیر آن در توسعه تجدیدپذیرها اظهار کرد: عوارضی که هر ماه در قبوض برق از مشترکان دریافت می‌شود، برای دو منظور پیش‌بینی شده و براساس قانون می‌بایست این منابع برای توسعه برق روستایی و برق تجدیدپذیر هزینه شود. سهم توسعه روستایی باید به شرکت توزیع و منابع مربوط به تجدیدپذیرها به شرکت ساتبا پرداخت شود.

وی با اشاره به وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران گفت: نرخ رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های اخیر افزایش یافته است، چرا که در ایران استعداد بالایی در حوزه منابع خورشیدی، بادی و سایر منابع تولیدی انرژی وجود دارد. علاوه بر این با توجه به این‌که انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور ما بسیار ارزان تمام می‌شود، رقابت بالایی برای سرمایه‌ گذاری در این عرصه نیز وجو دارد.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با بیان این‌که هر کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر در ایران با کمتر از ۳۰۰ تومان تولید می‌شود، ابراز کرد: این مبلغ بسیار جذاب و رقابتی است و از آنجایی که در تولید این انرژی، آب و سوخت مصرف نمی‌شود، پتانسیل بسیار بالایی نیز برای صادرات این انرژی‌ به کشورهای همسایه و دوردست وجود دارد.

صادق‌زاده با اشاره به فراهم شدن بسترهای قانونی صادرات انرژی تجدیدپذیر در ایران ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که از سال آینده بتوانیم همان طور که برق فسیلی را صادر می‌کنیم، برق تجدیدپذیر را در سبد صادراتی کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از طریق شرکت ساتبا برای رفع مشکلات بخش خصوصی حاضر در این صنعت، اظهار کرد: طی دو سال گذشته بیشتر از ۱۱ خط تولید تجهیزات انرژی تجدیدپذیرها اعم از توربین‌های بادی، صفحات خورشیدی و تمام تجهیزاتی که برای نیروگاه‌ها لازم است ایجاد شده و به نظر می‌رسد که تامین مواد اولیه و قطعات در کشور ما به سادگی از محل منابع داخلی امکان‌پذیر باشد، چرا که نه تنها دانش فنی و علم تولید این تجهیزات در ایران وجود دارد بلکه مواد اولیه تولید این تجهیزات نیز در کشور ما مهیا است و صراحتا باید اعلام کنیم که تحریم‌ها تاثیر بسزایی را در صنعت تجدیدپذیرها گذاشته است.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با اشاره به وضعیت پرداخت بدهی‌های این صنعت، اظهار کرد: در زمینه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیرها طی چهار سال گذشته تمام صورت‌حساب‌های تولید برق پرداخت شد، اما در دو سه ماه گذشته با بی‌نظمی در تخصیص منابع مواجه شدیم و این مساله نیز به دلیل نبود منابع نبوده است، چرا که با توجه به این که منابع از طریق عوارض برق تامین می‌شود، مشکلی در این حوزه وجود نداشت.

وی با تاکید بر این که از محل عوارض برق سال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل شد، تصریح کرد: علاوه بر این نیز ۳۰۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه برای این امر تخصیص داده شد و  پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال نیز با همکاری سازمان برنامه و بودجه مابقی مبالغ نیز پرداخت شود.

ظرفیت نیروگاه زباله‌سوز چقدر است؟

صادق‌زاده با بیان این‌که پتانسیل و استعداد ایران در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با این الگو تبیین شده که ۹۰ درصد تولید انرژی متعلق به نیروگاه‌های بادی و خورشیدی و مابقی مربوط به نیروگاه‌های زیست توده و زمین گرمایی شود، افزود: این در شرایطی است که نیروگاه‌های بادی پتانسیل بیشتری نسبت به نیروگاه‌های خورشیدی داشته‌اند.

وی با تاکید بر این مساله که در ماه گذشته برای اولین‌بار میزان تولید برق نیروگاه‌های خورشیدی از بادی فراتر رفت؛ به گونه‌ای که سهم نیروگاه‌های خورشیدی ۴۲ درصد و سهم نیروگاه‌های بادی ۴۱ درصد بود، گفت: ظرفیت نیروگاه‌های زیست توده و زباله‌سوز حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ مگاوات است که می‌تواند آلودگی‌های محیط زیستی ناشی از تولید زباله را برطرف کند.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ادامه داد: برای نیروگاه‌های بادی و خورشیدی ماجرا متفاوت است، چرا که بیش از ۱۰۰ هزار مگاوات استعداد اقتصادی برای تولید انرژی از این طریق وجود دارد و باید گفت با توجه به این‌که میزان تابش در کشور ما سه برابر تابش در کشورهای اروپایی است، پتانسیل‌های بالایی در این عرصه برای توسعه تجدیدپذیرها فراهم است.

صادق‌زاده با تاکید بر این مساله که خرید تضمینی برق موجب شده تا بخش خصوصی در این حوزه سرمایه‌گذاری کند، اظهار کرد: علاوه بر ۷۰۰ مگاوات نیروگاه فعلی ۴۰۰ مگاوات نیروگاه در حال ساخت در کشور وجود دارد و قراردادهای متعددی نیز برای این مساله مبادله شده و بخش خصوصی از این مساله استقبال خوبی کرده است.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: حرکت نه چندان شتاب‌زده ولی نسبتا سریعی در توسعه تجدیدپذیرها آغاز شده و پیش‌بینی می‌کنیم که با این شرایط آینده روشنی در انتظار انرژی‌های تجدیدپذیر باشد.

به گفته وی براساس مصوبه دولت اگر نیروگاه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر از تجهیزات ساخت داخل استفاده کند، تا سقف ۳۰ درصد تعرفه تولید برق از این نیروگاه‌ها افزایش می‌یابد که این مساله نیز انگیزه زیادی را برای تولید کنندگان ایجاد کرده است، ولی باید گفت که هدف ما ایجاد انحصار در این حوزه نیست، چرا که قصد داریم یک بازار رقابتی وجود داشته باشد به همین دلیل نیز برخی تولید کنندگان از محصولات داخلی و برخی دیگر از محصولات خارجی استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید