Performancing Metrics

تورم مسکن کاهش یافت | اتاق خبر
کد خبر: 427428
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1398 - 19:10
گزارش مرکز آمار ایران و بررسی‌های میدانی از دفاتر املاک نشان می‌دهد که سرعت رشد ماهیانه قیمت مسکن در اردیبهشت ماه به کمتر از یک درصد رسیده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، قیمت مسکن شهر تهران بعد از التهاب اسفندماه ناشی از دیدگاه سنتی به بازه زمانی بعد از عید و انتظارات تورمی که از تحریم‌ها تأثیر گرفت، در هفته‌های اخیر دچار ثبات نسبی شده است.

گزارش شاخص بهای مصرف‌کننده در اردیبهشت ماه که توسط مرکز آمار ارائه شده نشان می‌دهد در اردیبهشت ماه رقم شاخص گروه مسکن به ۱۴۱ واحد رسیده است. این موضوع حاکی از آن است که تورم ماهانه گروه مسکن در اردیبهشت ماه معادل با ۰.۶ درصد بوده است. این رقم در فروردین ماه سال جاری به میزان ۱.۷ درصد ثبت شده بود، این موضوع نشان می‌دهد که میزان تورم ماهانه در این ماه به میزان بیش از یک واحد درصد کاهش را ثبت کرده است. بنابراین می‌توان گفت که تورم بخش مسکن در بازه ماهانه در مسیر کاهشی قرار دارد.

هم‌چنین رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تأیید ثبات نسبی بازار مسکن گفت: پایین آمدن قیمت دلار، پایین بودن تأثیرگذاری تحریم‌ها بر اقتصاد کشور و برداشتن قیمت از آگهی‌های فروش ملک در فضای مجازی به ثبات نسبی بازار مسکن منجر شده و اگر نوسان قابل توجهی را در بازار ارز نداشته باشیم انتظار می‌رود بازار مسکن در مسیر آرامش قرار بگیرد.

مصطفی‌قلی خسروی با اعلام این خبر که طبق دستور اتحادیه، دفاتر مشاور املاک از اعلام قیمت در آگهی‌ها منع شدند، تصریح کرد: با وجودی که دادستانی دستور داده قیمت از آگهی‌ها حذف شود می‌بینیم که در بسیاری از موارد این مساله رعایت نمی‌شود. به همین دلیل طی بخشنامه‌ای به همه دفاتر املاک، آنها را از هرگونه قیمت‌گذاری منع کرده‌ایم. اگر در بعضی فایل‌ها قیمت دیده شود مربوط به آگهی‌های شخصی است و طبیعتاً مسؤولیت آن به عهده سایت‌ها خواهد بود.

وی درباره وضعیت بازار مسکن در هفته‌های اخیر گفت: بعد از فروردین ماه، بازار به قیمت‌های نامتعارف، واکنش منفی نشان داد و معاملات به طور محسوسی کاهش یافت. در واقع هیچ خرید و فروشی با قیمت‌های کذایی صورت نمی‌گیرد اما بعضی مالکان هنوز بر روی آن اصرار دارند. پیش‌بینی می‌کنیم که وقتی مشتری برای این فایل‌ها پیدا نشود مالکان قیمت‌ها را تعدیل کنند.

به گفته خسروی، جهش قیمت ارز با وجود اثرات منفی، یک نتیجه مثبت به دنبال داشته و آن کاهش خرید آپارتمان در ترکیه است. طبق برخی گزارشات، خرید ملک توسط اتباع ایرانی در کشور ترکیه ۶۰ تا ۷۰ درصد نسبت به گذشته کاهش نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید