وزرای نیرو و منابع آب ایران و عراق در حاشیه هشمین اجلاس جهانی آب در کشور برزیل ضمن برگزاری نشستی مشترک بر همکاری بیشتر در موضوعات مورد علاقه دو طرف تاکید کردند.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در ابتدای دولت دوازدهم مدیریت جزیره ای و پراکنده منابع آبی مورد سوال و عامل اصلی مشکلات منابع آبی در کشور تشخیص داده شد.
وزیر نیرو گفت: در کارگروه ملی سازگاری با کمآبی، از تقسیم کردن موضوع آب به منظور سادهسازی به بخشهای مختلف برای هر دستگاه پرهیز و تصمیمگیریها یکپارچه میشود.
قائم مقاو وزیر نیرو گفت: با وجود خشکسالی در کشور اما برنامهای برای جیرهبندی منابع آب در دستور کار وزارت نیرو وجود ندارد و تنها راهکار برای گذر از پیک تابستان، مدیریت مصرف شناخته شده که باید بیش از هر سال دیگر به آن توجه کرد.
معاون وزیر نیرو گفت: در حال حاضر تنها مشکل انرژیهای تجدیدپذیر، عدم دریافت عوارض لحاظ شده در قبوض مشترکان به منظور توسعه تجدیدپذیرهاست، چراکه این مساله موجب شده بسیاری از سرمایهگذاران نتوانند صورت حسابهای خرید برق خود را دریافت کنند.
سخنگوی سازمان آتش نشانی اعلام کرد که تا زمانی که پاسخ شرکتهای مهندسی درباره ایمنی ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو نیامده است، همسایههای آن نمیتوانند برگردند، البته این به معنی ناایمن بودن این ساختمانها نیست.
در حال حاضر ۳۰۳۷ سیستم قابل حمل خورشیدی برای تامین برق عشایر در اختیار آن ها قرار گرفته که طبق وعدههای وزیر نیرو قرار شده در ماه های آتی حدود ۸۲۰۰ سیستم دیگر نیز در اختیارشان قرار گیرد.
وزیر نیرو با تشریح ابعاد مشکل کم آبی و خشکسالی که در ۵۰ سال اخیر در کشور بی سابقه بوده است، گفت: با شرایط جغرافیایی کشور استفاده از واژه بحران آبی، چندان هم نابجا نیست.
براساس برنامه ریزی انجام شده از سوی وزارت نیرو باید تا سال ۲۰۵۰ حدود ۷۰ درصد خودروها و موتورسیکلتها به سمت برقی شدن بروند که البته برقی کردن موتورسیکلتها در اولویت است.
وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو در مقیاس کلان با اجرای طرحهایی درسطح ملی، پروژههای افزایش بهرهوری انرژی را در سطوح بالادستی، میاندستی و پاییندستی برق دردست اجرا دارد.