Performancing Metrics

بازتاب جایزه شعر خبرنگاران در رسانه‌های تاجیکستان | اتاق خبر
کد خبر: 101063
تاریخ انتشار: 24 فروردین 1394 - 08:37
تقدیر از شاعر تاجیکستانی در نهمین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال شعر «خبرنگاران»، در رسانه‌های تاجیکستان به‌ شکل گسترده‌ای بازتاب داشته است....
تقدیر از شاعر تاجیکستانی در نهمین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال شعر «خبرنگاران»، در رسانه‌های تاجیکستان به‌ شکل گسترده‌ای بازتاب داشته است.
اتاق نیوز -  علاوه بر روزنامه‌ها و مجله‌های مختلف تاجیکستان، شبکه‌های تلویزیون این کشور نیز به‌بهانه‌ی این حضور و تقدیر، از این جایزه به‌عنوان یک جایزه‌ی بین‌المللی شعری در حوزه‌ی کشورهای فارسی‌زبان یاد کرده، از اقدام به دعوت شاعران تاجیک برای شرکت در دوره‌های بعدی این رقابت ادبی، خبر دادند. سامانه‌ی دانشگاه دولتی خجند تاجیکستان که دکتر نورعلی نورزاد - شاعر شرکت‌کننده در بخش ویژه‌ی نهمین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال شعر «خبرنگاران» - در این دانشگاه به‌عنوان مدیر گروه ادبیات فارسی فعالیت دارد، علاوه بر تبریک به دکتر نورزاد، با تکیه بر اطلاعات مربوط به جایزه در رسانه‌های خبری ایران، با اشاره به دعوت دبیرخانه‌ی جایزه برای شرکت شاعران تاجیک در دوره‌ی نهم آن، نحوه‌ی انتخاب برگزیدگان را در بخش ویژه‌ توضیح داده است. این سایت خبری، گزینش نورعلی نورزاد را در این بخش از جایزه، مایه‌ی افتخار هیات علمی دانشگاه عنوان کرده است. این خبر همراه با پیام تبریک ریاست دانشگاه دولتی خجند در روزنامه‌ی دانشگاه با نام «نور معرفت» نیز با عکس منتشر شده است. همچنین سامانه‌ی رسمی استانداری سغد تاجیکستان نیز با درج خبری درباره‌ی تقدیر از این شاعر تاجیک، با انتشار تصویری از تندیس جایزه، این جایزه را در ایران، معتبر و دارای نفوذ بین‌المللی معرفی کرده است؛ که تاکنون شاعرانی از ملیت‌های مختلف از کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان در آن شرکت و بعضا برگزیده شده‌اند. همزمان، شیوه‌های بررسی آثار در این جایزه و جایگاه آن در تحول شعر فارسی زبانان نیز در این خبر برای خوانندگان تاجیک معرفی شده است. نشریه‌ی استانداری سغد تاجیکستان نیز با عنوان «جایزه‌ی بین‌المللی کتاب سال شعر خبرنگاران»، به معرفی این جایزه، دعوت ویژه‌ی آن از شاعران تاجیکستان و تقدیر از شرکت نورعلی نورزاد در دور نهم آن پرداخته است.
همچنین سامانه‌ی آژانس ملی اطلاعات تاجیکستان و نشریه‌ی رسمی ریاست جمهوری تاجیکستان «جمهوریت» نیز از قدرشناسی حضور شاعر تاجیک نورعلی نورزاد در جایزه‌ی کتاب سال شعر «خبرنگاران» در ایران نوشته، علاوه بر تاریخچه‌ی فعالیت و شرح تاسیس‌کنندگان آن به‌عنوان گروهی از خبرنگاران معتبر ایرانی به دبیری علیرضا بهرامی، توضیح داده شده است. این خبر با عکس تندیس جایزه در صحفه‌ی اول روزنامه‌ی رسمی جمهوری تاجیکستان منتشر شده است. این نشریه‌ها نیز از این جایزه به‌عنوان جایزه‌ی بین‌المللی شعر یاد کرده‌اند که شاعر تاجیک را تقدیر کرده است. ثمر‌الدین عصازاده - سردبیر روزنامه‌ی «جوانان تاجیکستان» وابسته به نهاد دولتی کمیته‌ی جوانان، ورزش و گردشگری تاجیکستان - در آستانه‌ی جشن 85 سالگی تاسیس این روزنامه، مصاحبه‌ای تفصیلی با نورعلی نورزاد منتشر کرده که کاملا به جایزه‌ی شعر «خبرنگاران» در ایران و روابط شعری دو کشور اختصاص یافته است. عکس تندیس جایزه و بخشی از متن پیام شاعر تاجیک به اختتامیه‌ی جایزه نیز مکمل مصاحبه‌ی یادشده درج شده است. همچنین سردبیر نشریه با توجه به همکاری نورزاد با این روزنامه، این تقدیر را در روزهای تجلیل 85 سالگی تاسیس نشریه‌ی یادشده، بهترین هدیه برای آن توصیف کرده است. خبر تقدیر از نورعلی نورزاد در جایزه‌ی کتاب سال شعر «خبرنگاران» در بخش‌های خبری چند شبکه‌ی تلویزیونی تاجیکستان هم در چندین نوبت پخش شده است. همچنین برنامه‌ی «پرواز الهام» که ویژه‌برنامه‌ی شاعران در رادیو سراسری فرهنگ تاجیکستان است، با نورعلی نورزاد، به‌خاطر تقدیر در این جایزه، 30 دقیقه مصاحبه پخش کرده است. دکتر نورزاد در این برنامه، تقدیر از خود را در جایزه‌ی شعری در ایران، مایه‌ی افتخار و بهترین هدیه‌ی نوروزی عنوان کرده است. نشریه‌ی «ادبیات و صنعت» وابسته به کانون ادیبان تاجیکستان نیز درباره‌ی تقدیر از نورعلی نورزاد شاعر تاجیک در دور نهم جایزه شعر خبرنگاران، مطلبی منتشر کرده، بر پایه‌ی اطلاعات مندرج در رسانه‌های خبری جمهوری اسلامی ایران و از قول دبیر این جایزه، نحوه‌ی شرکت در بخش ویژه‌ی این جایزه را برای مخاطبان خود توضیح داده است.
حضور نورعلی نورزاد در دور نهم جایزه‌ی کتاب سال شعر «خبرنگاران» و تقدیر از او در بخش ویژه‌ی این جایزه، در رسانه‌های خبری تاجیکستان بازتاب گسترده‌ای یافت. این توجه را بیشتر اهالی رسانه‌های تاجیک به‌عنوان پذیرش شعر تاجیکی در میان هم‌زبانان معرفی کردند. همچنین اقدام دبیرخانه‌ی جایزه برای دعوت از حضور شاعران تاجیک برای شرکت در دور نهم جایزه، ستودنی عنوان شد. این رسانه‌ها، با استقبال از حرکت مزبور، آن‌را آغاز دوره‌ تازه‌ای از همکاری‌های ادبی شاعران فارسی‌زبان توصیف کردند.  
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید