Performancing Metrics

آیا کاهش نرخ سود بانکی بر متغیرهای اقتصادی تاثیر گذار خواهد بود؟ | اتاق خبر
کد خبر: 318357
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1394 - 14:00
مستخدمین حسینی در گفت و گو با اتاق خبر پاسخ داد
با این برنامه ریزی تنها نرخ سود سپرده های بانکی تعیین شده است و تصمیمی در مورد نرخ تسهیلات بانکی گرفته نشده است. با این شرایط نمی توان در مورد تاثیر آن در اقتصاد کشور به طور قطعی نظر داد.

اتاق خبر- حیدر مستخدمین حسینی؛ اقتصاددان و کارشناس بازار بورس‌وسرمایه در مورد تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر اقتصاد کشور این کاهش را شامل دو بخش سود سپرده و تسهیلات دانست.
حیدر مستخدمین حسینی در گفت و گو با اتاق خبر با بیان اینکه تاکنون در مورد نرخ سود تسهیلات تصمیمی گرفته نشده است گفت: با این برنامه ریزی تنها نرخ سود سپرده های بانکی تعیین شده است و تصمیمی در مورد نرخ تسهیلات بانکی گرفته نشده است. با این شرایط نمی توان در مورد تاثیر آن در اقتصاد کشور به طور قطعی نظر داد. اما با توجه به اینکه نرخ سود سپرده ها در حدود 2 درصد و نرخ سود بین بانکی نیز به کمتر از 19 درصد رسیده است، به نظر می رسد این نرخ ها به خصوص در مورد نرخ سود بین بانکی نیاز به تجدید نظر دارد.

وی افزود: نرخ سود در مقایسه با نرخ تورم که در کشور اعلام شده در حدود 12 درصد است در حدود 6 درصد اختلاف دارد و این نمی تواند در اقتصاد کشور تاثیر چندانی داشته باشد.
این اقتصاد دان با تاکید بر مهم بودن و تاثیرگذار بودن نرخ سود تسهیلات بر بازار سرمایه، گفت: در حال حاضر بیش از 500 واحد تولیدی در کشور فعالیت دارند و پائین آمدن نرخ سود تسهیلات می تواند هزینه تولید محصولات را پائین بیاورد.
این کارشناس بازار بورس‌ و سرمایه در ادامه در مورد ورود سرمایه های جدید به بازارهایی مانند ارز و طلا به دلیل تمایل مردم برای بیرون کشیدن پول های خود از بانک ها، با رد این مسئله گفت: منابع از بانک خارج نخواهد شد. برای مثال شخصی که پول برای خرید طلا از شخص دیگری دریافت می کند مجبور است وجه دریافتی را در بانک سپرده گذاری کند. در حقیقت مردم دارایی های خود را به نوعی دیگر تبدیل می کنند.
مستخدمین حسینی با اشاره به نرخ سود بین بانکی و نرخ تورم، نرخ سود سپرده را منطقی و بدون ریسک خواند و گفت: برخلاف بازار سرمایه و تولید که با نوسان و ریسک سرمایه گذاری مواجه هستند و به دلیل مشمول مالیات نشدن این سپرده های بانکی، همچنان سرمایه گذاری در این بخش سودمند است. برای مثال در مورد بورس کسانی که طی دو سال گذشته وارد بازار بورس شده اند با ضرر مواجه شده اند و این شاهدی بر سودمند بودن سرمایه گذاری در بانک است.
این کارشناس بازار بورس‌وسرمایه در مورد وضعیت بازار بورس و شرایط آن، احتمال ورود سرمایه به این بخش از اقتصاد ایران را با توجه به نوسانات و سود کم منتفی دانست.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید