Performancing Metrics

امید به آینده‌ای روشن در صنعت برق | اتاق خبر
کد خبر: 320145
تاریخ انتشار: 4 اسفند 1394 - 09:09
انجمن مهندسی برق و الکترونیک ایران مراتب قدردانی خود را از سیاست‌‌های اتخاذ شده اخیر در زمینه‌های مدیریت مصرف، کاهش تلفات برق، افزایش درصد منابع انرژی تجدیدپذیر در سبد تولید برق کشور و اصلاح ساختار و تشکیلات متناسب، ابراز نمود.

اتاق خبر: انجمن مهندسی برق و الکترونیک ایران مراتب قدردانی خود را از سیاست‌‌های اتخاذ شده اخیر در زمینه‌های مدیریت مصرف، کاهش تلفات برق، جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی، افزایش درصد منابع انرژی تجدیدپذیر در سبد تولید برق کشور و اصلاح ساختار و تشکیلات متناسب، ابراز نموده و استمرار آنها را با شدت بیشتر و به خصوص با حذف محدودیت های ناشی از تحریم های ظالمانه خواستار است.

بنا بر این گزارش به نقل از ایلنا، انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران با صدور بیانیه به تشریح وضعیت صنعت برق در دوران پسابرجام پرداخت. متن این بیانیه که نسخه‌ای از آن در اختیار ایلنا قرار گرفت به شرح زیر است:

انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران به عنوان سازمانی مردم نهاد که برآمده از همراهی بخش عظیمی از متخصصین برق کشور است، با فرجام نیک برجام شاهد شکوفا شدن بذرهای امیدی‌است که به پشتوانه الطاف الهی، پایداری و استقامت ملت شریف ایران و تدابیر داهیانه مسئولین کشور به ثمر نشسته است..

 بازتاب بیرونی این امیدواری در رشد و شکوفایی اقتصاد کشور تجلی می‌یابد و روح تازه ای در کالبد نیمه جان صنایع و مراکز تولیدی کشور دمیده خواهد شد.

هرچند اجرایی شدن برجام میتواند برای صنعت برق نیز فرصتی برای رشد و بالندگی، به خصوص پس از سالهای اخیر که با چالشهای فراوانی به لحاظ کمبود منابع مالی روبرو بوده است، باشد، اما چنانچه در جذب سرمایه گذاری های لازم، استفاده از فن‌آوری‌های مدرن و اتخاذ تدابیر اقتصادی ضروری، مدیریت صحیح و مناسبی صورت نگیرد بیم آن می‌رود که این فرصت به تهدیدی جدی تبدیل شود.

از این منظر، انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران مایل است توجه ملت بزرگ ایران و مدیران خدمتگزار کشور را به موارد زیر جلب نماید:

1- بی تردید، در صورت آغاز فعالیت گسترده مجدد صنایع و خروج شرکت های تولیدی از رکود که اغلب در دوران تحریم تعطیل و یا نیمه تعطیل بوده‌اند، مصرف انرژی الکتریکی با رشد ناگهانی مواجه خواهد شد، لذا اتخاذ تدابیر به موقع در راستای پاسخگویی به این نیاز از همه طرق ممکن، بدیهی و ضروری است.

2- متاسفانه شدت مصرف انرژی در کشور بیش از 3 برابر متوسط جهانی و6 برابر کشور های پیشرفته صنعتی است. کاهش این شاخص جز با اتکا به فرهنگ صحیح مصرف انرژی به طور عام و انرژی الکتریکی به طور خاص توسط عموم مشترکین اعم از خانگی، تجاری، کشاورزی و صنعتی و همچنین افزابش بهره وری واستفاده از فن‌آوری‌های دارای بازدهی زیاد  میسر نیست. بنابراین انتظار می‌رود وزارت نیرو با استفاده‌از همه ابزارهای فرهنگی و فنی، از هیچ اقدامی در این رابطه فروگذار ننماید. یقین دارد که ملت رشید و شریف ایران هم، در صورت آگاهی و اطلاع رسانی، از هیچ نوع همراهی دریغ ننمایند.

3- مدت هاست که صنعت برق کشور به دلیل کمبود مزمن منابع مالی، که ناشی از دریافت کمتر از نیمی از هزینه های تولید انرژی از مشترکین است، و بدهی کلان به مشاورین و پیمانکاران و تولید کنندگان برق، نتوانسته با توسعه منابع تولید و شبکه انتقال و توزیع، ذخیره مناسبی را جهت فائق آمدن بر تقاضاهای غیر قابل پیش بینی در شبکه ایجاد نماید. محصول ناخواسته دیگر این وضعیت آن است که مجموعه ظرفیت مهندسی، پیمانکاری و تولیدی در صنعت برق کشور نیز در موقعیت بسیار اسف باری قرار گیرد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که صنعت برق باید هرچه سریعتر ضمن برنامه ریزی و اجرای سیاستهای مناسب گسترش تولید و شبکه برق، چاره‌ای نیز برای باز پرداخت بدهی های کلان خود به مجموعه های دست اندر کار اتخاذ نماید.

انجام این مهم جز با اتخاذ تدابیر دشوار اقتصادی توسط دولت و مجلس محترم و تدبیر مدیران ارشد کشور برای نزدیک‌تر کردن  تدریجی هزینه‌های تولید و مصرف ممکن نیست و فقط از این طریق مشکلات این صنعت زیر بنایی کشور به تدریج ازمیان خواهد رفت،

4- انجمن مهندسی برق و الکترونیک ایران مراتب قدردانی خود را از سیاست‌‌های اتخاذ شده اخیر در زمینه‌های مدیریت مصرف، کاهش تلفات برق، جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی، افزایش درصد منابع انرژی تجدیدپذیر در سبد تولید برق کشور و اصلاح ساختار و تشکیلات متناسب، ابراز نموده و استمرار آنها را با شدت بیشتر و به خصوص با حذف محدودیت های ناشی از تحریم های ظالمانه خواستار است.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید