Performancing Metrics

اعلام مخالفت با طرح اعطای بن غیر نقدی به کارگران | اتاق خبر
کد خبر: 321584
تاریخ انتشار: 8 اسفند 1394 - 16:02
در گفت و گوی اتاق خبر با رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور اعلام شد
اولیا علی بیگی: در رابطه با پیشنهاد احیا بن غیرنقدی از جانب کارگران به شورای عالی کار گفت: کاملا مخالف این امر هستم. چون بن نقدی به کارگران این امکان را می دهد که مطابق با اولویت ها، نیازها و ضرورت های خود به خرید اجناس مورد نظر اقدام کنند.

اتاق خبر- رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در رابطه با پیشنهاد احیا بن غیرنقدی از جانب کارگران به شورای عالی کار گفت: کاملا مخالف این امر هستم. چون بن نقدی به کارگران این امکان را می دهد که مطابق با اولویت ها، نیازها و ضرورت های خود به خرید اجناس مورد نظر اقدام کنند.

اولیا علی بیگی در گفت و گو با اتاق خبر افزود: نباید حق انتخاب را از کارگران بگیریم تا افرادی دیگر برای آن ها تعیین تکلیف کنند. در گذشته که بن غیرنقدی به کارگران ارائه می شد، شرایط متفاوت و عموما محصولاتی که در اختیار کارگران قرار می گرفت چندان ضروری به نظر نمی رسید.

وی معتقد است: پرداخت نقدی این حق را به جامعه کارگری می دهد تا براساس نیاز خود کالای باکیفیت تر و با اهمیت تر برای خانواده خود تهیه کنند.

علی بیگی گفت: هرچند مبلغ 110 هزار تومان که به عنوان بن نقدی به کارگران داده می شود رقم ناچیزی است ولی برای خانواده کارگری که در ماه یک میلیون تومان حقوق دریافت می کنند، این بن می تواند نیازهای اولیه و ضروری آن ها را تامین کند.

وی در رابطه با جلسات تعیین دستمزد کارگران گفت: جلسات شورای عالی کار از بهمن ماه شروع می شود، البته قبل از آن کارگروه های تخصصی مزد تشکیل می شود که این کارگروه ها تاکنون چند نشست را برگزار کرده اند و با نظر کارشناسان امور تخصصی را مورد بررسی قرار داده اند.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور تصریح کرد: طبیعتا در اواخر سال نتایج گفت و گو و نشست های 3 جانبه کارگروه های مزد تعیین شده و در اختیار شورای عالی کار قرار می گیرد.

وی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به دلیل دعوت از افرادی که مسئولیت مستقیم در حوزه شورای عالی کار ندارند، انتقاد کرد و گفت: انتظار این است که صدا وسیما حداقل یکبار قانون کار را مطالعه کند تا به این آگاهی برسد که چه گروه هایی در این حوزه مسئولیت مستقیم دارند تا از کارشناسان مربوطه دعوت شود. رسانه ملی باید از تمام جناح ها دعوت به عمل بیاورد.  

علی بیگی با اشاره به تشکیل جلسه رسمی شورای عالی کار در سه شنبه این هفته، اظهار کرد: تمام نشست های برگزار شده مقدماتی بوده و امور تخصصی مورد بررسی و نقد قرار گرفته و امید می رود که طبق روال گذشته در هفته آخر اسفندماه در رابطه با تعیین دستمزد تصمیم گیری شود.

وی در رابطه با میزان دستمزد کارگران گفت: به نظر می رسد که هر 3 گروه نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایی به این موضوع که دستمزد فعلی کاگران پاسخگوی نیازها و ضرورت های یک خانواده کارگری 4 نفره نیست، اتفاق نظر دارند.

به گفته علی بیگی؛ امید می رود که مطابق با ماده 41 قانون کار نمایندگان شورای عالی کار مطابق با شاخصه ها و معیارهای این ماده، براساس نرخ تورم و سبد معیشت خانوار تصمیمی را اتخاذ کنند که در وضعیت معیشت خانوار سروسامانی ایجاد شود.

علی بیگی تاکید کرد: در شورای عالی کار باید تصمیم ملی اتخاذ شود تا تمام جوانب را مدنظر قرار دهد. اگر به دنبال ارتقای بهره وری در محیط کار هستیم باید اقدامی انجام دهیم که یک کارگر دغدغه معیشت نداشته باشد.

به گفته وی؛ باید شرایطی فراهم شود تا کارگران نگران هزینه های روزمره زندگی خود نباشند و بدون استرس و دغدغه مایحتاج عمومی خود را تامین کنند. این شرایط به نفع کارفرمایان نیز هست چونکه ارتقای بهره وری در محیط کرا فراهم می شود.

94106 ت 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید