Performancing Metrics

اجرای طرح‌های توسعه‌ای کاشی و سرامیک کردستان | اتاق خبر
کد خبر: 346660
تاریخ انتشار: 9 خرداد 1395 - 13:14
کردستان دارای یک واحد تولیدی کاشی و سرامیک است که این واحد با توجه به اجرای ۳ طرح توسعه‌ای، به دنبال بهره‌برداری از فاز چهارم برای تولید کاشی در ابعاد بزرگ است.

به گزارش اتاق خبر، تولید کاشی و سرامیک به‌عنوان یکی از ملزومات ساخت‌وساز واحدهای مسکونی با توجه به جایگاه ویژه‌ای که دارد، می‌تواند جلوه مناسبی به نمای داخلی و خارجی ساختمان بدهد. به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، فقط یک واحد تولیدی کاشی و سرامیک در استان وجود دارد که توانسته در شهرستان دهگلان با سرمایه‌گذاری ۱۴میلیارد تومانی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای این میزان را به ۴۰میلیارد تومان برسد و برای ۲۳۰ نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد کند تا با حاصل دسترنج آنها، سالانه ۳ میلیون مترمربع انواع محصول را به بازارهای هدف روانه کند.
اجرای طرح‌های توسعه‌ای در هر واحد تولیدی نشان از کیفیت و رقابت‌پذیری محصول تولیدی با نمونه‌های مشابه دارد که توانسته تقاضای بیشتر محصول در بازارهای هدف را به دنبال داشته باشد؛ موضوعی که محمد دره‌وزمی به آن پرداخت و اظهار کرد: این واحد از ابتدای تاسیس تاکنون توانسته علاوه بر افزودن ۳ فاز به بخش‌های مختلف، به دنبال راه‌اندازی فاز چهارم خط تولید برای تولید کاشی در ابعاد بزرگ باشد که تحقق این امر با وجود ماشین‌آلات، تجهیزات و فناوری روزآمدی که در خط تولید این واحد به‌کار گرفته شده امکان‌پذیر است.
تولید و عرضه محصول به بازارهای داخلی همواره نمی‌تواند جوابگوی افزایش توان تولید در واحدها باشد؛ به همین منظور بهترین راهکار برای افزایش تولید و ایجاد ارزش افزوده، توسعه صادرات است. دره‌وزمی با تایید این امر ابراز کرد: تنها واحد تولیدی کاشی و سرامیک استان این رویه را با صادرات محصول خود به کشورهای روسیه، عراق و عمان پیش گرفته بود که با توجه به نزدیکی به عراق به دنبال میزان صادرات به این کشور از حجم بیشتری برخوردار بود که متاسفانه این روند به‌دلیل بروز برخی تنش‌های منطقه هم‌اکنون کاهش یافته است. با توجه به موقعیت تولیدی مناسبی که این واحد در سطح استان دارد باعث شده یکی از جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در داخل آن با حضور استاندار و سایر مسئولان مرتبط با تولید برگزار و به مسائل و مشکلات آن، که بیشتر کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است، رسیدگی شود.
با توجه به رکودی که در بازار ساخت‌وساز مسکن وجود دارد بیشتر واحدهای تولیدی مرتبط با این مقوله هم‌اکنون با کاهش تولید محصول مواجه هستند که واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک نیز از آن جدا نیستند. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به این امر ابراز کرد: امید است با برنامه‌ریزی‌های درست و هدف‌گذاری بازار فروش محصول تولیدی در تنها واحد تولیدی کاشی و سرامیک استان، تا حدود زیادی مشکلات موجود را برطرف کرد. نوسانات احداث و بهره‌برداری از واحدهای تولیدی به جذب هر چه بیشتر سرمایه‌گذار در هر استان بستگی دارد؛ موضوعی که دره‌وزمی آن را مهم ارزیابی کرد و گفت: حضور دولت در سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی همواره نمی‌تواند جوابگوی نیازهای بازار مصرف باشد و این بخش خصوصی است که باید با ورود به مقوله تولید، روند ساخت و بهره‌برداری از واحدهای صنعتی را دراختیار بگیرد و دولت تنها نقش تامین‌کننده زیرساخت‌ها را برعهده داشته باشد. البته شاید یکی از مواردی که باعث شده در شرایط کنونی هیچ سرمایه‌گذاری تمایلی برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید به‌ویژه تولید کاشی و سرامیک نداشته باشد، رکود در بازار فروش محصولات آنهاست که به نظر می‌رسد با تحریک تقاضا و با توجه به توانمندی‌هایی که در زمینه تولید کاشی و سرامیک در کردستان و سراسر کشور وجود دارد علاوه بر احداث و بهره‌برداری از واحدهای جدید، اشتغال و ارزش افزوده مناسبی را ایجاد خواهد کرد.


فراهم کردن شرایط جذب سرمایه‌گذار
پرداختن به مقوله صنعت و بهره‌برداری از واحدهای تولیدی از جمله توانمندی‌هایی است که می‌تواند اقتصاد و صنعت هر کشور و استان را بهبود بخشد؛ موضوعی که سیدکمال حسینی، رییس اتاق بازرگانی سنندج در گفت‌وگو با صمت معتقد بود به خوبی در کردستان به آن پرداخته نشده و با توجه به توانمندی‌های استان به‌ویژه با درنظر گرفتن معادن غنی به‌عنوان تامین‌کننده مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک از آن استفاده نشده است. کم‌کاری‌های دولت در سال‌های گذشته در زمینه احداث و بهره‌برداری از واحدهای صنعتی در برخی استان‌ها باعث شده آنها با توجه به توانمندی‌های فراوانی که در زمینه‌های مختلف دارند، نتوانند مانند استان‌های برخوردار بهره کافی را از تولید ببرند و سرمایه‌گذاران را جذب استان کنند. حسینی با تایید این مطلب ادامه داد: سرمایه‌گذار همواره تمایل دارد در استانی اقدام به سرمایه‌گذاری کند که از ریسک‌پذیری کمتر، بازگشت سرمایه بیشتر، معافیت‌ها و مشوق‌های تولیدی، جاده‌های مواصلاتی و زیرساخت‌های لازم برای تولید برخوردار باشد و زمانی اقدام به سرمایه‌گذاری در استان‌های کم‌برخوردار می‌کند که جاذبه اقتصادی و تولیدی برای آن وجود داشته باشد که متاسفانه کردستان از این مزیت‌ها تاکنون بی‌بهره مانده است. صنعت کاشی و سرامیک نیاز مبرمی به منابع آبی دارد؛ موضوعی که رییس اتاق بازرگانی سنندج آن را در زمینه تولید کاشی و سرامیک مهم ارزیابی کرد و گفت: با توجه به توانمندی‌هایی که استان در زمینه منابع آبی دارد به نظر می‌رسد احداث و بهره‌برداری از واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک توجیه اقتصادی مناسبی را در سال‌های آینده به همراه داشته باشد که متاسفانه با وجود این مزیت، در استان به آن پرداخته نشده است. این در حالی است که تنها واحد تولیدی کاشی و سرامیک استان با مشکلاتی چون نقدینگی و سرمایه در گردش روبه‌رو است و نتوانسته جوابگوی بانک‌ها در زمینه بازپرداخت تسهیلات ارزی و ریالی دریافتی خود باشد و همین امر باعث شده علاوه بر کاهش میزان تولید، اقدام به تعدیل نیرو کند که این امر به طور حتم به سود اقتصاد و اشتغال و شایسته تولید استان نخواهد بود. به همین منظور باید با پایش مشکلات واحدهای این‌چنینی که نقش اساسی در ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغال پایدار استان دارند، اقدام به برطرف کردن مشکلات آنها کرد.


ظرفیت تولید را داریم
ظرفیت احداث و راه‌اندازی واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک در کشور بسیار بالاست و درصورتی که بازار مسکن در داخل و شرایط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دچار مشکل نشوند به‌طور حتم با افزایش تولید همراه خواهد بود. روندی که اگر ادامه داشته باشد علاوه بر ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی مناسبی را به همراه دارد؛ موضوعی که عبداله کاردانی، رییس خانه صنعت و معدن کردستان در گفت‌وگو با صمت آن را مطرح کرد و گفت: متاسفانه با توجه به رکودی که هم‌اکنون بازار ساخت‌وساز داخلی را فراگرفته و بازارهای منطقه‌ای نیز به دلیل تنش‌های نظامی قابل دسترسی نیستند واحدهای تولیدی استان و کشور با کمترین توانمندی موجود اقدام به تولید می‌کنند که ادامه این روند مشکلاتی را برای آنها به وجود آورده است. کردستان از توانمندی تولید سالانه ۶ میلیون مترمربع انواع کاشی و سرامیک برخوردار است که می‌تواند جوانان زیادی را در واحدهای تولیدی مشغول به کار کند و علاوه بر تامین نیازهای داخلی، بخش از آن را به امر صادرات اختصاص دهد؛ مقوله‌ای که کاردانی به آن پرداخت و اظهار کرد: قرار گرفتن کشور در شرایط جنگ تحمیلی و تمایل نداشتن سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری پس از جنگ، باعث شد نتوان به خوبی از توانمندی‌های استان بهره کافی برده شود.
آشنایی نداشتن سرمایه‌گذار با توانمندی‌های هر استان برای سرمایه‌گذاری و انجام نشدن پایش‌های تولیدی برای ارائه ظرفیت‌ها به سرمایه‌گذاران ازجمله مشکلاتی است که جذب سرمایه را با مشکل روبه‌رو کرده و می‌کند؛ موضوعی که باعث شده بخش خصوصی استان‌ها با مشکلاتی در زمینه چگونگی تمایل سرمایه‌گذاری در واحدهای مختلف تولیدی روبه‌رو شوند که باید برای آن چاره‌اندیشی شود. رییس خانه صنعت و معدن کردستان با مهم ارزیابی کردن این مقوله گفت: در صورتی که بتوان سرمایه‌داران را به سوی توانمندی‌های تولیدی و صادراتی سوق داد، به طور حتم علاوه بر بهره‌مندی استان از ظرفیت‌های موجود و ایجاد ارزش افزوده، شاهد رونق اقتصادی و اشتغال پایداری در سطح استان خواهیم بود. البته در این میان دولت نیز باید با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم به منظور سرمایه‌گذاری، شرایط را برای حضور هر چه بیشتر سرمایه‌گذاران فراهم کند.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید