Performancing Metrics

خط انتقال آب از سد زولا به دشت قره باغ انزل تکمیل می شود | اتاق خبر
کد خبر: 352581
تاریخ انتشار: 30 خرداد 1395 - 10:12
معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: خط انتقال آب از سد زولا به دشت قره باغ انزل تکمیل می شود.

اتاق خبر: تقی کهوریان بعد از ظهر شنبه در جلسه بررسی مسایل و مشکلات مشکلات آبیاری دشت قره باغ بخش انزل ارومیه با تاكید بر حمایت دولت از کشاورزان و باغداران مناطق اطراف دریاچه ارومیه گفت: اعتبارات لازم در سال جاری برای تکمیل خط انتقال در دستور کار شورای توسعه و برنامه ریزی استان قرار دارد.

وی همچنین خواستار بررسی کارشناسی و فنی اجرای پروژه شبکه گذاری و تاسیسات بین مزارع توسط جهاد کشاورزی و همچنین میزان آب تحویلی از سوی سازمان آب منطقه ای به کشاورزان هدف طرح شد.

کهوریان با بیان اینکه صرفه جویی در مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری باید مورد توجه قرار گیرد از کشاورزان خواست پس از بررسی کارشناسی نسبت به پرداخت حق آبه سهم دولت اقدام کنند.

عباس حسن خانی فرماندار شهرستان ارومیه نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت بهره مندی صحیح و بهینه از این پروژه  ۷۵۰ هکتاری در افزایش تولیدات کشاورزی و باغی، بر همکاری ارگانهای دولتی و مردم در تحقق این امر تاکید کرد.

همچنین بخشدار انزل ارومیه نیز در این نشست ضمن تاکید بر نگاه فرابخشی و حمایتی از تولید کنندگان حاشیه دریاچه ارومیه از سوی سازمانها و دستگاههای دولتی، به اهداف اجرای این طرح پرداخت و گفت: خشکسالی و بحران دریاچه ارومیه مسئولیت ما را در قبال مدیریت بهینه آب و همچنین معیشت مردم و اقتصاد خانوارها دوچندان کرده است.

رسول مقابلی با اشاره به ضرورت تکمیل چرخه و فرایند تحویل و توزیع و استفاده آب در دشت قره باغ گفت: تکمیل نشدن طرح لوله گذاری خط انتقال آب از سد انحرافی زولای سلماس تا دشت و برداشت غیرمجاز در مسیر مربوطه از کانال روباز و مشکلات مربوط به مدیریت آب در بین کشاورزان و نواقصات شبکه ها و تاسیسات بین مزارع و داخل مزارع از مسایل مهم فراروی این طرح نزدیک به ۳۰۰ میلیارد ریالی است.

وی همچنین ضمن برشمردن مشکلات مربوط به تحویل نشدن آب هم به لحاظ حجمی و هم به لحاظ توزیع زمانی و مکانی از سوی سازمان آب منطقه ای استان به کشاورزان دشت قره باغ، خواستار محاسبه حق آبه واقعی تحویل شده به کشاورزان در دشت و رفع نواقصات شبکه های آبیاری در مزارع شد.

کیومرث دانشجو رئیس سازمان آب منطقه ای آذربایجان غربی هم در این جلسه به تاریخچه اجرای این طرح از سال ۸۴ اشاره و به اهتمام این سازمان در تامین آب مزارع دشت قره باغ با وجود مشکلات فراروی این سازمان در سه سال گذشته پرداخت و بر پرداخت حق آبه از سوی کشاورزان تاکید کرد.

در این جلسه نمایندگان بهره برداران و کشاورزان و همچنین کارشناسان سازمانهای ذیربط، نکته نظرات و دیدگاههای خود را در این خصوص بیان کردند.

در پایان این نشست مقرر شد همچنان آب سد انحرافی سلماس براساس توافق فیمابین تحویل کشاورزان دشت قره باغ شده و بهره برداران نیز نسبت به پرداخت حق آبه آب واقعی دریافتی در سنوات گذشته طی دو ماه آتی اقدام کنند.

بررسی کارشناسی و فنی در خصوص نحوه اجرای تاسیات و شبکه های بین و داخل مزارع برای رفع نواقصات انجام و سازمان آب منطقه ای استان نیز پس از تامین اعتبار نسبت به نصب دبی سنج برای تعیین میزان حق آبه واقعی به کشاورزان از دیگر مصوبات این نشست بود.

طرح آبیاری دشت قره باغ  شامل ۷۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی و باغی روستاهای گورچین قلعه، قره باغ، قالقاچی، نجف آباد و مقیطالو در بخش انزل با انتقال آب از سد انحرافی زولای سلماس از سال ۸۴ انجام و تاکنون نزدیک به ۳۰۰ میلیارد ریال در این خصوص هزینه شده که با تکمیل لوله گذاری خط انتقال ۱۳ کیلومتری آب از مسیر سد زولا به دشت قره باغ عملیات اجرایی خط انتقال آب به دشت کامل خواهد شد.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید