Performancing Metrics

وصول معوقات بانکی چه سازوکاری را میطلبد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 359690
تاریخ انتشار: 26 تیر 1395 - 14:02
اعضای کمیسیون بازار سرمایه خانه اقتصاد ایران پاسخ دادند
زمانی که بانک ها برای وصول مطالباتشان اقدام می کنند بایستی برای اثرگذاری، اهرم های قضایی در اختیار داشته باشند

عضو کمیسیون بازار سرمایه خانه اقتصاد ایران  در خصوص تمهیدات بانک مرکزی برای حل معضل معوقات بانکی گفت: دروهله اول بایستی یک سازو کار قضایی محکم صورت گیرد ، دروهله دوم نیز باید گفت خود بانک ها برای وصول مطالباتشان تمایل داشته باشند.

سهیل حبیبی افزود: زمانی که بانک ها برای وصول مطالباتشان اقدام می کنند بایستی برای اثرگذاری، اهرم های قضایی در اختیار داشته باشند. تا روند بازپس گیری مطالبات سریع انجام شود و این طور نباشد که بانک ها اقدام کنند اما نهادهایی مثل قوه قضاییه اقدام های صریح و سریع قانونی را به صلاخ ندانند.

این کارشناس بانکی در خصوص عملکرد دولت در این باره گفت: قطعا دولت در خصوص معضل معوقات بانکی عملکرد قابل قبولی نداشته است. دولت تنها در حال برگزاری کنفرانس ها و نشست هایی در این زمینه است و درواقع هیچ عمل مثبتی از سوی دولت صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: این دولت است که باید شرکت هایی را که تسهیلات دریافت کرده اند، مجاب به بازپرداخت تسهیلات خود بکند. در این بین بایستی یادآور شد که بانک ها نیز اقدام خاصی برای وصول مطالباتشان انجام نداده اند. به عبارتی بهتر این دو نهاد ( بانک و دولت) در حال پاس دادن توپ به زمین یک دیگر هستند.

عدم اعتبارسنجی مشتریان یکی از دلایل معوقات بانکی

اصغر عابدی دیگر عضو کمیسیون بازار سرمایه خانه اقتصاد ایران در خصوص تمهیدات بانک مرکزی برای حل معضل معوقات بانکی گفت: ابتدا باید خاطرنشان کرد، نخستین وظایف بانک ها جذب سپرده های سرگردان مردم به منظور تخصیص منابع است که در جذب و یا تخصیص منابع دچار یکسری اشکالاتی هستیم.

وی ادامه داد: اولین کاری که بایستی صورت گیرد؛ طبقه بندی بدهی های سیستم بانکی است. در همین راستا کسانی هستند که شخصیت های حقوقی شرکت های آن ها ظاهری موجه دارد اما حاضر به بازپرداخت تسهیلات دریافتی خود نیستند. در کنار چنین اشخاص و شرکت هایی لازم به یادآوری است که دولت بزرگ ترین بدهکار سیستم بانکی کشور است.

عابدی  ضمن اشاره به عوامل شکل گیری درون سازمانی است و نیز عوامل برون سازمانی معوقات بانکی اظهار داشت: عدم اعتبارسنجی مشتریان یک عامل درون سازمانی در شکل گیری معوقات بانکی است.به طور مثال اجرای طرح های اقتصادی که توجیه اقتصادی ندشتند.

این کارشناس بانکی افزود: ضعف کیفی فرآیند اعطای تسهیلات، عدم نظارت کافی در نحوه مصرف تسهیلات و عدم مدیریت بر اقلام دارایی، از دیگر موارد مهم درون سازمانی در شکل گیری معوقات بانکی است.

عابدی در کنار عوامل درون زا به عوامل بیرونی هم چون مجلس ، قوه قضاییه و هم سو نبودن این نهادها با بانک ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: هم سو نبودن نهادهای نظارتی با بانک ها و عواملی هم چون تفاوت در نرخ سود سپرده و تسهیلات، تفاوت موجود در نرخ تورم و سود بانک ها، هم چنین نوسانات نرخ ارز و بحران های اقتصادی در کنار ساختار اقتصاد ی دولتی و عدم ثبات سیاست های پولی و اعتباری، همگی از عوامل برون سازمانی شکل گیری معضل معوقات بانکی هستند.

این عضو کمیسیون بازار سرمایه خانه اقتصاد ایران، در این باره که آیا دولت عملکرد قابل قبولی در اجرای معوقات بانکی داشته است عنوان کرد: نمی توان گفت دولت نمره قابل قبولی داشته است اما نسبت به دولت قبل حرکت های مثبتی صورت گرفته است.

عابدی ضمن اشاره به این موضوع که بانک ها نیز همکاری لازم را در این زمینه با دولت داشته اند اظهار داشت: بانک ها صد در صد به دنبال وصول مطالبات خود هستند، کار بانک اقتصادی است نه بنگاه داری؛ به عبارت بهتر بانک ها می خواهند از روانترین راه ممکن مطالبات خود را دریافت کنند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید