Performancing Metrics

فعالان سنگ ایتالیا منتظر بازار ایران | اتاق خبر
کد خبر: 366112
تاریخ انتشار: 30 مرداد 1395 - 09:41
۲۰ واحد تولیدی در استان اصفهان توانایی صادرات سنگ دارند. از این‌رو اردیبهشت امسال در نمایشگاه سنگ اصفهان، انجمن سنگ این استان تفاهمنامه‌ای با هیات ایتالیایی منعقد کرد و قرار شد این هیات، تیرماه برای عقد قرارداد نهایی به اصفهان بیایند.

اتاق خبر: در پی لغو سفر هیات ایتالیایی، رییس انجمن صنایع همگن سنگ استان اصفهان درباره لغو این برنامه گفت: هیات ایتالیایی که قرار بود تیرماه برای عقد قرارداد خرید سنگ به اصفهان بیاید از سفر بازماند.
رضا احمدی اظهار کرد: اردیبهشت امسال در نمایشگاه سنگ در اصفهان، انجمن سنگ این استان تفاهمنامه‌ای با هیات ایتالیایی منعقد کرد و قرار شد این هیات، تیرماه برای عقد قرارداد نهایی به اصفهان بیایند، اما به‌دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های قبلی، این هیات تجاری نتوانست به ایران سفر کند.
وی با ابراز امیدواری نسبت به گشایش هرچه زودتر درهای صادرات و مشاهده نتایج برجام، اضافه کرد: این محدودیت‌ها در حالی است که کنسرسیوم صادرات سنگ در استان اصفهان را برای رونق صادرات تشکیل داده‌ایم. این کنسریوم به‌صورت خودجوش تشکیل شده است و ۲۰ واحد تولیدی استان که دارای توان صادراتی هستند، در آن عضوند و تعدادی از مشتریان خارجی را دعوت کرده‌اند. رییس انجمن صنایع همگن سنگ استان اصفهان تصریح کرد: توجه به صادرات سنگ مهم است، چراکه بازار داخلی سنگ در حال حاضر در رکود شدید به‌سر می‌برد و تا دو سال آینده نیز امیدی به بهبود آن وجود ندارد.
احمدی با اشاره به رکود داخلی گفت: بیشتر کارخانه‌های سنگ به‌صورت دپوی سنگ درآمده‌اند و تولیدات آنها به اندازه یک سال در انبار مانده است و بعضی دیگر از واحدها با دریافت چک‌های بلندمدت کالای خود را می‌فروشند که این موضوع تامین نقدینگی آنها را با مشکل مواجه کرده است.
وی اضافه کرد: قیمت‌ها هم در اثر رکود شکسته شده است و نرخ‌ها در مواردی تا ۳۰ یا ۴۰ درصد کاهش داشته‌اند، در حالی که هزینه‌های تولید به همین میزان افزایش پیدا کرده‌اند.
رییس انجمن صنایع همگن سنگ استان اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر صادرات سنگ استان بیشتر به کشورهای همجوار ازجمله عراق، آذربایجان، ترکیه و ترکمنستان است و صادرات سنگ به کشورهای حوزه خلیج‌فارس به طور تقریبی متوقف شده است. احمدی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد از دستگاه‌های فرآوری سنگ استان فرسوده است، اظهار کرد: تنها ۲۰ درصد از دستگاه‌های ما سنگ با قابلیت صادرات تولید می‌کنند و ماشین‌آلات بقیه واحدها باید بروز شود تا بتوان از خام‌فروشی جلوگیری کرد.
وی با بیان اینکه صادرات سنگ خام به طور تقریبی سه برابر سنگ فرآوری است، افزود: برای جلوگیری از آسیب بخش معدن باید در هنگام اینکه جلوی صادرات مواد خام گرفته می‌شود، ماشین‌آلات هم بروز شود.


چالش‌ها و راهکارهای سنگ اصفهان
مشکلات صنعت سنگ در استان اصفهان که مهم‌ترین مرکز صنعت سنگ در ایران است، سبب رکود این صنعت شده است. در این‌باره سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی رییس اتاق بازرگانی اصفهان در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: یکی از بزرگترین چالش‌های صنعت سنگ در اصفهان به رکود بازار ساختمان بازمی‌گردد. از آنجا که صنعت ساختمان‌سازی در کشور با یک رکود کلی روبه‌رو شده، سنگبری‌ها در اصفهان که مرکز صنعت سنگ در کشور به‌شمار می‌رود و با رکود سنگینی روبه‌رو شده است.
سهل‌آبادی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نیز با توجه به مشکلات بین‌المللی و تحریم‌هایی که در گذشته با آن روبه‌رو بودیم، صادرات سنگ در استان اصفهان همچنان با رکود مواجه است. از این‌رو بحث کاهش صادرات می‌تواند یکی از عوامل رکود صنعت سنگ در اصفهان به‌شمار رود که امیدواریم با نتیجه رسیدن برجام این مشکلات به‌تدریج برطرف شود تا بتوانیم با صادرات سنگ گام‌هایی برای خروج از رکود صنعت سنگ در اصفهان برداریم.
وی درنهایت مشکل بعدی را کارخانه‌های سنگبری در اصفهان برشمرد و گفت: یکی دیگر از مشکلات کارخانه‌های سنگ اصفهان به این مسئله بازمی‌گردد که ماشین‌آلات و تجهیزات این کارخانه‌ها تا حد زیادی قدیمی و فرسوده شده و بروز نیستند و این موضوع به نوبه خود تاثیر منفی بر صنعت سنگ اصفهان گذاشته است که این امر نیازمند اصلاح ساختار در زمینه تجهیزات این کارخانه‌ها است، چراکه با بروز شدن این کارخانه‌ها، می‌توان تا حد قابل توجهی قیمت تمام‌شده را کاهش داد و از سوی دیگر از ضایعات بالا نیز پیشگیری کرد تا از این طریق تولید را هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی ارتقا داد.
رییس اتاق بازرگانی اصفهان در یک دید کلی مشکلات سنگبری اصفهان را بروز نبودن ماشین‌آلات در بیشتر کارخانه‌های موجود، رکود بسیار سنگین بازار ساختمان‌سازی و موفق نبودن در امر صادرات با توجه به مسائل صادرات در امر بین‌المللی، برشمرد.
سهل‌آبادی با اشاره به صادرات سنگ اصفهان تصریح کرد: البته کاهش صادرات ما در این زمینه به این معنی نیست که صادرات ما به صفر رسیده باشد، ولی به آن صورت که بتواند ۲هزار واحد سنگبری را در اصفهان فعال کند، نیست.


وی در ادامه توضیح داد: در استان اصفهان بیش از ۲ هزار واحد سنگبری وجود دارد. البته با ظرفیت کامل این واحدها مشغول تولید نیستند. یعنی زمانی این واحدها می‌توانند موفق باشند که آن میزان تولیدی که در پروانه‌شان پیش‌بینی شده را محقق کند، یعنی بتواند در ۳ شیفت کار کنند و تولید داشته باشند. در حالی‌که یکی از مشکلات واحدهای سنگبری این است که ناچار هستند تولیدات‌شان را با اقساط به فروش برسانند یا برای چندین ماه چک بگیرند تا تولیداتشان روی دست‌شان باقی نماند، از این‌روست که خود تولیدکننده باید بهای ارزش‌افزوده خود را بپردازد.
رییس اتاق بازرگانی اصفهان در پاسخ به این پرسش که هیات ایتالیایی که قرار بود تیرماه به اصفهان سفر کنند، چرا از سفر بازماندند، گفت: پیگیری‌های مختلفی در حال انجام است تا این هیات ایتالیایی به ایران سفر کنند. از سوی دیگر نیز در ارتباط با معرفی سنگ اصفهان در نمایشگاهی که در ایتالیا برگزار می‌شود، پیگیری‌هایی انجام شده است. البته این از مسائلی است که تشکل‌های مختلف، خانه صنعت و معدن و اتاق بازرگانی در حال پیگیری آن هستند.
سهل‌آبادی با اشاره به راهکارهایی برای خروج رکود صنعت سنگ اصفهان عنوان کرد: نخستین راهکار در این زمینه، اصلاح ساختار در صنعت سنگ اصفهان است، به عبارت دیگر بروز نبودن ماشین‌آلات سبب افزایش هزینه‌ها و موجب کاهش میزان بهره‌وری می‌شود.
بنابراین می‌طلبد تا در نخستین گام بروز شدن ماشین‌آلات این کارخانه‌ها را در اولویت قرار دهیم، چراکه مهم‌ترین مسئله، بهینه‌سازی انرژی است. با وجود این ماشین‌آلات کهنه و قدیمی، افزایش انرژی چون آب و برق مسئله‌ساز است. پس مهم‌ترین اصل، اصلاح زیرساختارهاست.
وی با اشاره به اینکه اصلاح زیرساختارها هزینه‌بر و نیازمند تسهیلات است، خاطرنشان کرد: با وجود این بهره‌های سنگین تسهیلات، نمی‌توان کاری از پیش برد.
سهل‌آبادی در پایان به فرهنگ‌سازی که برای رونق صنعت سنگ نیازمند آن هستیم اشاره کرد و گفت: بسیاری از کارخانه‌های سنگبری در استان اصفهان در ابعاد کوچک مشغول به کار هستند، درحالی‌که این واحدها می‌توانند با هم ادغام شده و صاحبان آنها با هم شریک شوند تا بتوانند کارخانه‌های بزرگتر و توانمندتری را ایجاد کنند. از سوی دیگر نیز باید بازار صادرات را پیگیری کرد، چراکه به‌دلیل فرسوده بودن ماشین‌آلات کارخانه‌ها قادر به تولید با کیفیت بالا و رقابت در امر صادرات نیستند.

منبع: صمت

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید