Performancing Metrics

شافعی با امور اتاق بازرگانی آشناست | اتاق خبر
کد خبر: 369388
تاریخ انتشار: 16 شهریور 1395 - 11:13
رییس اتاق بازرگانی زنجان در گفتگو با اتاق خبر:
غلامحسین جمیلی معتقد است که برنامه و عملکرد اتاق باید با تغییر رویه و نگاه به اقتصاد امروز برنامه ریزی شود.

 اتاق خبر-گروه اقتصادی: پس از کش و قوس های فراوان در مسیر انتخابات ریاست اتاق ایران که یکشنبه در پارلمان بخش خصوصی انجام شد غلامحسین شافعی با اختلاف اندکی از سایر کاندیداها بر صندلی ریاست این اتاق تکیه زد. شافعی از جمله افرادی است که در پست های مختلف اتاق حضوری فعال داشته و طبق گفته های وی یکی از برنامه هایش اصلاح برخی امور در پارلمان بخش خصوصی کشور است. اتاق خبر برای بررسی این موضوع گفتگویی داشته است با غلامحسین جمیلی رییس اتاق بازرگانی زنجان که به تفصیل آورده شده است: 

با توجه به اینکه غلامحسین شافعی در دوره های پیشین ریاست اتاق ایران را بر عهده داشتهحضور مجدد وی در راس پارلمان بخش خصوصی را چطور ارزیابی می کنید؟

جدای از اینکه آقای شافعی تجربه قبلی در ریاست اتاق دارند نسبت به سایرین مزیتی دارند که طی دو دهه اخیر مسئولیت های مهمی مانند ریاست اتاق مشهد، عضویت در هیات رییسه اتاق تهران و غیره داشته اند. این مسائل موجب می شود که او بتواند شناخت  کاملی از ظرفیت ها و توانایی های بخش خصوصی داشته باشد. از طرفی دیگر نحوه فعالیت شافعی به شکلی بوده که توانسته مشکلات و کمبود هایی که در کسب و کار وجود دارد را شناسایی کند تا با درنظر گرفتن آن ها اقدامات موثری انجام دهند. جدا از اینکه ریاست این دوره اتاق بازرگانی ایران به عنوان  یک فرصت برای مهندس شافعی تلقی می شود تا حد زیادی موجب می شود که سطح انتظارات اعضا از رییس اتاق بالا برود.

دلیل اینکه اعضای اتاق آقای شافعی را انتخاب کردند چه بود؟

بخش خصوصی نیاز به مدیر و نماینده ای دارد که خودش از بدنه بخش خصوصی باشد که طی سال های گذشته با احاطه بر فعالیت این بخش همه زوایا که در بهبود فضای کسب و کار آن تاثیر گذار است را بررسی کرده باشد و به توسعه آن همت ورزد. آنچه که اعضا از رییس اتاق بازرگانی ایران انتظار دارند حفظ و ایجاد استقلال اتاق است در حقیقت اتاق بازرگانی یک نهاد مستقل است وضرورتی ندارد که به سایر ارگان ها وابسته باشد، لذا شافعی با برنامه ریزی و اجرای سیاست های کارآمد می تواند این اهداف را محقق سازد. نکته مهم این است که اگر چه اتاق مشاور دولت است اما باید همواره خود را از گزند هایی که موجب تغییر رویه در روال کاری اش می شود نگاه دارد که این می تواند به فعالیت بهتر بخش خصوصی کمک کند. رییس منتخب اتاق در سخنرانی ای که پیش از انتخابات داشتند به نکات ظریفی اشاره کرده اند، در صورتی که به این مقولات پرداخته شود می توان تا حد زیادی فعالیت بخش خصوصی را توسعه و سامان داد. ما امیدوار هستیم که یک همت جمعی در اعضای اتاق شکل گیرد که به واسطه آن بتوانیم با همفکری به مسیری در جهت اعتلای جایگاه بخش خصوصی دست یابیم.

اتاق ایران در شرایط فعلی نیاز به اصلاحات چه اموری دارد؟  

آنچه که طی سال های گذشته به عنوان ظرفیت های اجرایی اتاق شکل گرفته است منطبق با نیازها و ضروریات آن زمان بوده است که در حال حاضر لازم است تغییراتی در برنامه های پیش روی اتاق شکل بگیرد که به واسطه آن انتظارات و اولویت های جدید لحاظ شود. با توجه به اینکه همواره بخش خصوصی انتقاداتی مبنی بر ایستا بودن دولت دارد باید مراقب باشیم که بخش خصوصی خود دچار این مشکل نشود لذا لازم است اقداماتی صورت گیرد که بتوان بدنه اتاق را متناسب و مناسب با انتظارات امروز اتاق تنظیم کنیم و نهایتا با کارآمد شدن بخش های متفاوت آن بتوانیم از تمام ظرفیت های اتاق بهره مند شویم.

ت95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید