Performancing Metrics

حیات آبی در صفر مرزی به دنبال اعتبارات صندوق توسعه ملی | اتاق خبر
کد خبر: 377117
تاریخ انتشار: 1 آبان 1395 - 14:04
آبرسانی به روستاهای استان آذربایجان غربی و حتی به نقطه صفر مرزی شاید در نگاه اول کاری آسان باشد اما در یک نگاه دقیق تر می‌توان این مساله را درک کرد که گذر از مناطق صعب العبور و خطرات احتمالی در این منطقه نه تنها سختی های خاص خود را دارد بلکه نیازمند اعتبا

اتاق خبر: کاظم محمدی اقدم،  مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب روستایی آذربایجان غربی درحاشیه بازدید خبرنگاران ازطرح های دردست اجرای این شرکت با بیان اینکه برای آبرسانی به روستاهای استان درسال جاری ۷۶۶میلیارد ریال اعتبار از منابع مختلف اعم ازاستانی، توازن منطقه ای وصندوق توسعه ملی به تصویب رسیده که ۳۴۶میلیاردریال آن ازاعتبارات صندوق توسعه ملی است، اظهار کرد:بااین میزان اعتبار پیش بینی شد، آب آشامیدنی سالم وبهداشتی ۲۴۷روستا درقالب ۳۳هزارو۱۸۰خانوارو۱۳۲هزارنفر جمعیت تامین خواهد شد.

وی اختصاص اعتبارات صندوق توسعه ملی را گره گشای مشکلات اجرای طرح های آبرسانی دانست و افزود: ازابتدای سال جاری تاکنون عملیات آبرسانی به ۶۶روستا از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به اتمام رسیده وتاپایان سال نیز۸۵روستای دیگر ازآب آشامیدنی سالم وبهداشتی برخوردارخواهند شد.

محمدی اقدم ازتامین آب آشامیدنی ۲۴۷روستای استان ازمحل اعتبارات صندوق توسعه ملی خبرداد و تصریح کرد:قرار است که ازمحل اعتبارات صندوق توسعه ملی، آبرسانی به ۲۵۲روستای استان انجام شود، چراکه این روستاهایا فاقد شبکه آبرسانی بوده ویا دارای تاسیسات آبرسانی فرسوده هستند که ۲۵مجتمع و۳۰ تک روستایی راشامل می شوند.

وی ازاختصاص ۲۰۰میلیاردریال برای ارتقای کیفیت آب شرب برخی روستاها نیزخبرداد و افزود: با برنامه ریزی های مدون مقرر شده برای رفع مشکل وارتقای کیفیت آب آشامیدنی این روستاها، پکیج های تصفیه آب درآنها مستقر وآب شرب سالم وباکیفیت روستائیان تامین شود.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب روستایی آذربایجان غربی با بیان اینکه ایجاد منابع مطمئن تامین آب، ارتقای سطح کیفی آب وترویج فرهنگ مصرف بهینه آب را ازجمله سیاست ها وبرنامه های شرکت است، اظهار کرد: باایجاد ۱۱هزارکیلومتر خط انتقال وشبکه توزیع درگستره روستاهای استان، آب آشامیدنی مورد نیاز بابهره گیری از۷۴۰حلقه چاه، ۷۲۳چشمه، ۳۲قنات و۱۴۰هزارمترمکعب مخازن ذخیره تامین می شود.

محمدی اقدم بااشاره به رویکرد دولت تدبیر وامید نسبت به آبرسانی به روستاها عنوان کرد: ازابتدای فعالیت دولت یازدهم، اعتبارات مصوب چهاربرابر واعتبارات تخصیص یافته نیز سه برابر رشد یافته است که دراین مدت ۲۴۴روستای استان با ۳۱هزارخانوارو۱۲۳هزارنفر جمعیت با اجرای یکهزارو۱۶۶کیلومترلوله گذاری، پنج هزارمترمکعب مخزن ذخیره آب وبهسازی وبازسازی ۱۵۲دهنه چشمه، از آب آشامیدنی سالم وبهداشتی برخوردارشده اند.

به گفته وی برای تامین آب روستایی استان آذربایجان غربی از ۷۲۳ دهنه چشمه، ۳۲ رشته قنات و ۷۴۰ حلقه چاه استفاده می شود که البته دولت یازدم نگاه ویژه ای به آبرسانی روستایی داشته به طوری که در این دوره میزان اعتبارات آب و فاضلاب روستایی استان چهار برابر شده و تعداد مشترکلن نیز ۱۶ برابر افزایش یافته است.

محمدی اقدم قیمت تمام شده هر متر مکعب آب در این منطقه را ۷۱۴ تومان دانست و افزود: این در حالی است که تنها ۱۱۸ تومان از مرردم اخذ می شود که با توجه به سختی های تامین آب روستاییان لازم است که نگاه ویژه ای به این حوزه شود.

همچنین علیرضا رضوی معاون طرح وتوسعه شرکت آب وفاضلاب روستایی آذربایجان غربی در خصوص مجتمع ۱۰ روستایی شناتال شهرستان سلماس، گفت:مجتمع ۱۰ روستایی شناتال با ۶۹۰ خانوار و ۳۳۱۵ نفر جمعیت در غرب شهرستان سلماس و بخش کوهسار قرار دارد که آب مورد نیاز این مجتمع از چاه روستای چهریق به میزان ۱۰ لیتر بر ثانیه تامین می‌شود.

به گفته وی این پروژه مشتمل بر ۲۵ کیلومتر خط انتقال آب، ۳۰ کیلومتر شبکه توزیع، ۳۲۰ مترمکعب مخزن بتنی و ۲۴۰ مترمکعبی ایستگاه پمپاژ میانی است همچنین عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۰ شروع شده و ۱۹ کیلومتر از خط انتقال، ۱۵ کیلومتر از شبکه توزیع، ۳۲۰ مترمکعب مخزن بتنی و ۱۲۰ مترمکعب ایستگاه پمپاژ اجرا شده است.

معاون طرح وتوسعه شرکت آب وفاضلاب روستایی آذربایجان غربی پیشرفت فیزیکی طرح را ۶۰ درصد عنوان و اظهار کرد:اعتبار کل پروژه ۳۰۹۳۰ میلیون ریال بوده که تاکنون  ۱۲۸۲۸ میلیون ریال آن هزینه شده و ۱۴۴۰۰ میلیون ریال آن نیز از اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شده است.

به گفته رضوی عملیات اجرایی در چهار روستای کتبان، اصلانیک، حق وران و زنگو به اتمام رسیده و سه روستای ماته خرپه، کهریز و اسبشه نیز تا دهه فجر سال جاری افتتاح خواهد شد. همچنین در صورت تامین و تخصیص مابقی اعتبار لازم روستاهای شناتال، بلقزن و گرماویچ نیز در بهار سال ۱۳۹۶ افتتاح خواهد شد.

 وی همچنین در خصوص مجتع شوربلاغ شهرستان خوی، تصریح کرد:مجتمع چهار روستایی شوربلاغ با ۵۴۷ خانوار و ۲۲۹۹ نفر جمعیت در جنوب شهرستان خوی و بخش مرکزی قرار داردکه به دلیل مشکل کیفی آب روستاهای ملاجنود و شوربلاغ مقرر شده آب مورد نیاز این مجتمع از چاه روستای خان دیزج به میزان ۹ لیتر برپانیه تامین شود.

معاون طرح وتوسعه شرکت آب وفاضلاب روستایی آذربایجان غربی با بیان اینکه این پروژه مشتمل بر ۱۶ کیلومتر خط انتقال آب، ۲۰ کیلومتر شبکه توزیع و مخزن بتنی ۲۰۰ مترمکعبی است، عنوان کرد:عملیات اجرایی این طرح از سال ۱۳۹۳ شروع شده و ۳.۵ کیلومتر از خط انتقال، ۱۳ کیلومتر از شبکه توزیع و ۲۰۰ مترمکعب مخزن بتنی اجرا شده است.

رضوی  پیشرفت فیزیکی طرح را ۵۵ درصد دانست و افزود:اعتبار کل پروژه ۲۲۵۰۰ میلیون ریال بوده که تاکنون ۷۶۵۸ میلیون ریال آن هزینه شده و ۶۰۰۰ میلیون ریال آن نیز از اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شده است.

به گفته وی عملیات اجرایی در روستای ملاجنود به اتمام رسیده و در سه روستای شوربلاغ، آباطی و حصارقره تپه ادامه دارد و تا دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.

 دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۴ به منظور بهبود اجرای پروژه‌های عمرانی و مجتمع‌های آب‌رسانی نیمه تمام روستاهای کشور به تعداد ۸۱۰ مجمتع از محل اعتبارات صندوق  توسعه ملی وارد عمل شد که سهم آذربایجان غربی از این تعداد، ۲۵ روستا بود که حدود ۴ درصد کل مجمتع‌های کشور را شامل می‌شود.

دولت در متن لایحه قانون بودجه، تبصره‌ای را در مجلس شورای اسلامی مبنی بر استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای بهبود اعتبارات آب آْشامیدنی روستاها ارائه کرد که پس از تصویب لایحه در مجلس، تبصره ۵ بند (ح) قانون بودجه سال ۱۳۹۴ به وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب جهت مبادله موافقت نامه‌ و اعلام شرح عملیات ابلاغ شد، که سهم استان آذربایجان غربی از این اعتبارات ۴۶۲ میلیارد ریال بود که ۳.۳ درصد کل اعتبارات را شامل می‌شود.

از این مبلغ ۳۲۲ میلیارد ریال در بخش‌ مجمتع‌های روستایی نیمه تمام به تعداد ۲۵ مجتمع و ۱۴۰ میلیارد ریال در بخش تک روستایی‌های استان مصوب و تا پایان خرداد ۹۶ هزینه خواهد شد.

تعداد کل پروژه‌های پیشنهادی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۵۵ پروژه با تعداد مجتمع‌های نیمه تمام ۲۵ پروژه و تعداد تک روستایی‌های پیشنهادی نیز ۳۰ پروژه است.

در استان تعداد روستاهای افتتاحی در سال گذشته از این محل و ردیف بودجه ملی ۱۴۵ روستا است که از آب سالم و بهداشتی  استفاده می‌کنند که آب آْشامیدنی ۵۴ هزار و ۷۷۹ نفر جمعیت در این راستا تامین شده است.

۴۷ روستا نیز در هفته دولت سال جاری به بهره برداری رسیده‌اند که ۴۳ روستا از مجمتع‌های نیمه تمام وچهارروستا نیز تک روستایی بوده‌اند. با افتتاح این پروژه‌ها ۱۸ هزار و ۳۰۰ نفر از نعمت آب آْشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار شده‌اند.

بر اساس برنامه ریزی‌های به عمل آمده و با توجه به روند اجرایی پروژه‌ها، پیش‌بینی می‌شود آب‌رسانی به ۸۵ روستای استان با جمعیت ۵۱ هزار و ۴۱۸ نفر در قالب ۶۷ مجتمع و ۱۸ تک روستایی تا دهه فجر سال جاری به اتمام برسد. عملیات آب‌رسانی به ۱۲۰ روستا نیز تا پایان خرداد سال آینده اتمام و آب آْشامیدنی ۶۳ هزار و۷۶۴ نفر تامین خواهد شد.

تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی در کنار اعتبارات استانی و ردیف ملی تاثیر و نقش بسزایی در اجرا و بهره‌برداری از طرح‌های آب‌رسانی داشته که در کل ۳۹۷ روستای استان با ۱۸۸ هزار و ۳۹۰ نفر جمعیت از نعمت آب آْشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار شده‌اند.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید